Här kommer lite mer allmän info om hur variator systemet fungerar.
Det är primären som ska växla, inte sekundären i första hand. Det är primären som ska överkomma mothållet i sekundären. Om sekundären växlar fortare än primären blir det värme och skotern känns lite slö(dålig respons). Kan bli både låga och för höga varv(stark motor) remmen sitter inte fast i systemet. Om primären är för tungt lastad(växlar för fort) blir det låga varv. Känns trög, dålig respons. Kan upplevas som bra drag i mellan register(stark motor) därför att remmen sitter fast och producerar effekt till mattan.
För höga varv! lasta mer i primären i första hand. Det gillar starka motorer(800). En svagare motor typ 5-600cc kan få dålig respons(tar lång tid upp i varv) med tunga vikter. Lösningen är en fjäder som har hårdare start tryck. Men då stiger tillslaget. Vill man inte det så gäller det att kanske hitta en lösning i sekundären som håller emot mer i början(låg fart)och lite mindre i hög fart(svårt) Kan medföra värme! Om du byter drevning eller går till högre kam så bör du kalibrera om. Mer vikt i primären. Vid ner drevning brukar det finnas utrymme för mer start grader på helix(800). En 600a, mycket sällan. Vid byte till högre kam(44mm är populärt) ska man hålla igen med sekundären(går tyngre). En kort maskin har ofta hög drevning typ 26-45. Byter man till 44mm så är 2-3 kugg lägre bra. Typ 23-45. eller mindre, ej lägre än 21-45 enligt mig. Krävs stora åtgärder i variatorerna för att inte tappa draget upp till toppfart.
Här kommer ett ex på hur min 800 e-tec gade växlar . vi börjar från stilla stående. 3800 i tillslag(helt ok) är bestämd mot remmen, inget remslir om jag kör sakta i lössnö. Kan vara lägre typ 3500. Var tvungen att ställa clicken på 1an redan efter 10mil(för lätt i hög fart, över varv) Blev perfekt på led i normal fart 40-70km/h. låg bränsle förbrukning(glad).
Håller 8100 hela vägen mot toppfart på led eller packad snö. Helt ok. Men i lössnö gas i botten 82-8300! Varm som fan! Varför då! Jo för lätt i primären, sekundären håller emot lite för mycket. Generell åtgärd! Rör inte sekundären. Om det blev varmt så blir det 2000 in ny rem om jag släpper av i sekundären(typ mer slut grader på helix alt mjukare slut tryck på fjädern). Det som gäller här är mer vikt i primären. Det kan man göra på 3 sätt(TRA) Clicka till lägre #, mjukare slutryck på fjädern eller mer pinnvikt. Nu är jag på C#1, det jag funderar på är att ev byta till 414 rampen(mer push hela vägen än 413) markant skillnad förmodligen 3-400rpm lägre. Denna lösning är bra om man är mer på led än i lössnö. alt 2: mer pinnvikt(ett säkert kort) lasta på från org 18,8g till typ 22-23g upp med clicken till #3. Denna lösning är bättre(ofta) för "boondockare" i combo med en hårdare sek fjäder(billigare än att byta helix, gör samma jobb). Alt 3: att byta till mjukare slut tryck, men är också lite mer mot led körning.
Mer pinnvikt i combo med en lite hårdare primär fjäder(start & slut) är ofta en bra lösning till korta 600(sdi & e.tec). 800 an behöver som regel inte mer start tryck. Nya fjädrar var 3-500 mil beroende på typ av körning är att rekomendera. Rengör variatorerna varje år. Har du skjutit mer än två remmar bör du nog ta i sär och rengöra(tips). Den svarta(helt svarta) sek fjädern 157-300 förekommer lite överallt bland modellerna(doo&lynx), den ska man kasta till skogs och byta mot grön,lila eller någon eftermarknads fjäder. Dock ej svagare än 180 i start tryck, helst 200 eller mer.
Som sagt det finns många sätt att prova med. Men det ni ska komma i håg! VARMA variatorer är ett dåligt tecken. Remmen sitter inte fast nog och det blir inte mycket hk på mattan, bara ett högt remmkonto! Mycke effekt och mycke matta, svår nöt att knäcka, specielt med en så dålig variator lösning som ski-doo har. Jag säger ski-doo för det var där det började.
Ha det!