Iq 600rr -08 driver ej när den är kall

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Hej!

Har nu ett fåtal gånger när jag ska iväg med skotern fått problem.
Låter som den kuggar över på mattan och driver ej ordentligt frammåt men endast när den är kall. Motorn går som vanligt men som om kraften aldrig når mattan.
Ibland räcker det att man släper gasen några gånger så driver den som vanligt..
Någon har en ide på möjligt fel?
Har monterat dit ny rem nu men ej testat, problemet är inte varje gång heller och går helt normalt bara man den är varm.
Var heller inget problem idag när den hade varit i garaget hela natten.
Kan det vara variatorn som tjärvar?
Hur kontollerar man den enklast?

EDIT!

Kunade sträcka kedjespännare ca 1,5varv förhand, vilket kan vara ett troligt fel.
Har bytt matta + drivhjul + drev inför sesongen och hade inga problem förra året.

Last edited:

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Det är inte skotern som har fryst fast när den är kall så det bara går tungt? Kedjan har du redan kollat så hissa upp den bak och kolla gapet imellan mattan och slides skenorna. Är den väldigt slak, spänn den.

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Det är inte skotern som har fryst fast när den är kall så det bara går tungt? Kedjan har du redan kollat så hissa upp den bak och kolla gapet imellan mattan och slides skenorna. Är den väldigt slak, spänn den.
Inte skotern som frusit fast, så pass mycket har jag listat ut. Då den idag uppvisade samma fenomen fast jag hade hunnit köra 15m innan det började "rappa". mattspänningen har jag även kollat och inte alls för slapp då det nu även sitter non-slip. Det är även alltid från stilla stående har aldrig hänt medans man kör, bara när man ska iväg.
Börjat tro att det var kedjan! Då det är mest påfrästning när man ska iväg. Men det lär jag ju märka om problem kvarstår.

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Öppnade för säkerhetsskull upp kedjehuset igår, men allt såg bra ut.
Kan det vara variatorn som tjärvar? Men varför låter det som det kuggar över / rappar?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Låter skitskumt..... Lagerhaveri på drivaxel eller sekundäraxel? Primärvariator som inte sitter fast på veven? Primärvariator som gått av, (det har jag varit med om, låter lite som du beskrev men det gick inte över)
Jag skulle börja med att kolla mattspänningen en gång till annars så Nästa gång det händer öppnar du huven och kollar om båda variatorerna snurrar. Snurrar sekundären så vet du i alla fall att felet är efter den.

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Låter skitskumt..... Lagerhaveri på drivaxel eller sekundäraxel? Primärvariator som inte sitter fast på veven? Primärvariator som gått av, (det har jag varit med om, låter lite som du beskrev men det gick inte över)
Jag skulle börja med att kolla mattspänningen en gång till annars så Nästa gång det händer öppnar du huven och kollar om båda variatorerna snurrar. Snurrar sekundären så vet du i alla fall att felet är efter den.

Var förbi hem idag och testade den, är dock -1 ute och inga problem.
Konstigt att det bara uppstår ibland och när det är kallare ute.
Kört in den i garaget för att spänna mattan yttligare lite för säkerhets skull.
Kan man smörja upp variatorn någonstanns? eller vilka delar kan smörjas? så det inte är något där som jävlas. Hade tänkt ta loss dom och rengöra.
Kände även på variatorerna och inget glapp eller annat onormalt.

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Slirdreven gör så att säg om du landar stenhårt med fullgas så istället för att kedjan ska smälla så slirar drevet.
Sitter inte på RRen, men finns på R