Artic cat F570!

jooko

Medlem
5 jan 2011
18
1
1
Stockholm
hej!

i början av helgen så inhandlades en ny skoter

fick bli en Cat F570 -2011

har kört cirka 14mil nu med den sen i fredagskväll här i stockholm.

är det någon fler som har denna maskin?

har sett att det finns rumble pack till dessa! vad är de? :hmmmm2:
 

jooko

Medlem
5 jan 2011
18
1
1
Stockholm
oki! tackar!

finns det nått roligt så man får lite mer effekt ? har ju ännu inte direkt varvat ur den el gasat fullt så mycket som man ska , men tänkte bara sen om man lessnar på effekten ?

mvh
 

jooko

Medlem
5 jan 2011
18
1
1
Stockholm
Hej! tänkte uppa denna tråd lite ang lite mer effekt!!

någon som vet något om dessa maskiner?

är det som gäller vid efffekt ökning?

*bestykning
*slutburk
*mer luft dvs något värre skumfilter?


tack för hjälpen
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
*Slutburk ger i bästa fall bara mer hästar i fantasin
*Bestyckning, sitter ju förgasare på din modell så i teorin borde du kunna få ut lite mer med ombestyckning, men en bänking torde då krävas antar jag.
*Skumfilter sitter det icke monterat. du har meshtyget uppe på sidan av huven, under rutan. vet inte hur det ser ut på din men antagligen sitter det på vänster sida en "blockplate" bakom intaget där, som man kan ta bort för att få in lite mer luft.

Vill inte låta nedlåtande och besserwisser nu men du skulle antagligen satsat på en större motor från början, är väl inte ens APV på denna fläktkylda tingest ;)
Är ju annars ett väldigt lättkört å stabilt chassi...
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Håller med tidigare, glöm slutburken då du antagligen tappar effekt och stör folk runtomkring. Ska du gå den vägen måste du räkna på hur långa piporna ska vara.

En vanligare väg är att sätta på ett elakare variatorkit och byta reeds.

Men sen är det är det som tidigare talare säger, du har ett fint chassi med minsta motorn. Om du vill ha mer effekt så skulle jag sälja maskinen och köpa typ F6 (nästan dubbla effekten) eller F8 (dubbla + 20 hk till), men för samma pengar får du gå tillbaka ett par årsmodeller och fram en del mil. Eller köpa en begagnad motor och peta i. då kan du dessutom sälja den en dag med 14 mil på motorn :)

Men som du säger själv, du har ju knappt kört in maskinen. Börja med det tycker jag.

Vad är du ute efter för körning? Glida omkring eller få en kick när du gasar på? Eller vill du bara köpa prylar :) ?
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Jag har också en F570 modell -09 men det är samma förutom att du säkert har el-back och jag har mekansik spak för backväxeln.

Jag köpte nog precis som dig dena som första skoter och jag hade jäkligt roligt med den första året, trots att den är lite slö. Jag funderade också på att försöka få fart på maskin men kom fram till att det bästa var att låte tjejen ärva den och så bytte jag upp mig till denna säsong till en 11 CF8 le. Går kanske inte riktigt att jämföra.... Men faktum kvarstår att jag tycker fortfarande att F570 gav mig mycket glädje och iom att den är så lätt oh har relativt fin matta så går den utmärkt i lössnö som är det jag får kick av att surfa i... Perfekt maskin att lära sig skråa med. Jag tror också att jag nu har mer roligt med CF8an än om jag hade köpt den direkt och försökt lära mig tygla den från start.

Enda stora nackdelen jag ser är det ständiga ombestyckandet av förgasarna då man drar iväg på lite höjd åkning samt stora temp variationer.

Det som jag upplevde gav en hel del i karaktären på F570 var variator-kit. Den upplevs betydligt piggare med det. (Men tjejen hävdade bestämt att det skulle plocka bort nu när den är "hennes" maskin).