problem med primären ?

spence

Medlem
24 jul 2007
16
0
1
skellefteå
skidoo xrs 800 2007. tja har problem med tomgången när ja har kört ett tag, den kan som fasta på 3000rpm känns som de är nåt med primären? har rätt rem och den ligger 2mm åvanför sekundären. skulle va bra om nån har varit med om detta, eller har nåt bra förslag?
 
Last edited:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Att den fastnar vid ett visst varv har snarare att göra med luft/bränsle-blandningen. Den där symtomen brukar komma av att man har ett för snålt lågregister. Du skulle kunna testa att byta till en storlek större lågfartsmunstycken om det inte räcker att justera bränsleskruvarna en aning.
 

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Absolut inget variatorproblem. Har den alltid varit så, eller har det blivit nu? Går den ner till normal tomgång efter ett tag?
Vad händer om du ställer ner tomgången? Rengjort förknasarna? Chokehäng? Två av mina polare kör Renegade 800 -06, de är likadana.
Å andra sidan går deras ner till normal tomgång efter en stund, så det får helt enkelt vara så. Kolla lågfartsmunstyckena annars, men jag tror mångas maskiner är så där, spec 800.
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
jag har samma problem... har inte orkat kolla upp det då den går ner efter ett tag, det jag märkt är dock att det blir värre destå mer du kör ospårat och hur mycket du gasar, kan det inte vara något med att snön täpper till insuget?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
stannade den på 3000rpm och sedan gick den neråt? om du slog till gasen, gick den ner till normalt då?.. Därför jag undrar är därför min också brukar stanna på 3000rpm och sedan gå sakta ner, men om man slår till gasen så går den oftast ner till normal gång :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
stannade den på 3000rpm och sedan gick den neråt? om du slog till gasen, gick den ner till normalt då?.. Därför jag undrar är därför min också brukar stanna på 3000rpm och sedan gå sakta ner, men om man slår till gasen så går den oftast ner till normal gång :)
Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel. Men ditt problem kan beror på trottlarna är slitna vilket händer titt som tätt på TM40-förgasarna. Detta är väl inget stort problem dock.