crosshuvar brukar ha för fet plast att lackera, dvs det det ser snyggt ut tills några kvistar slår emot, och då börjar det lossna.
känns plasten fettig/oljig så går det inte att lackera. (vanligt att mc/atv/cross har sån plast)
den plasten är också svår att laga, dvs limma/spackla
burklack är värdelöst . (.)
vanliga huvar brukar ha mer av en kvalitets plast
och om du ska ge dig in på det själv så, slipa (ev spackla & slipa), plastgrund, grund,slipa, lacka & klarlacka.
och slipa grunden med 500 papper, grövre än det så syns reporna sen.
behövs ej våtslipas, våtslipar gör man när man polerar dammnoppor/rinningar/apelsinskal (dålig yta) (men du får grisa i onödan)
1200-1500 papper mellan varven klarlack (vanligtvis lägger man ju bara ett varv. men vill du ha mer djup så lägg mer)
och lägger du för tjock kan det börja bli lacksprickor efter ett tag
enligt den metoden gjorde jag min skoter, men det är fusk, jag jobbar med det
orange med gul pearl, och svart med blå pearl, dock syns inte effekten på bild så bra
/pålacken