Ok! Det låter vettigt, det får nog bli så.
Kan inte väldigt mycket om variatorer och hur det ändrar om man viktar och grejjer, så då är min fråga: hur påverkas variatorn av att vikta på lite?
Hur upplever du (lynx800HO) den med nerdrevning och 44mm matta vilket jag antar att du har?
Mvh..
Hej
Eftersom diametern ökar på mattan när du byter från 38 till 44mm så kompenserar man det med att dreva ner så det blir nästan samma förhållande som tidigare.
Jag har monterat på en skuren 44mm fullblocksmatta av fabrikat carmoplast. Den har varit klart överaskande bra både i lössnö och på hård led. Det som jag upplever som nackdel är att matta rullar väldigt tungt och att matta känns ganska hård men får se efter ca 100 mil om den blir lite följsammare.
Ang variatorn, om du lägger på mer vikt så får du ner varven när du kör på leden. Ska göra lite tester och se om det är nödvändigt på en e-tec och jag har inte rivit variatorn än så jag vet inte hur mycket vikterna väger än.
Troligtvis så kommer jag att prova att lägga på 3-8 gram mer på varje vikt. Det får tiden visa hur mycket det blir.
Det jag kan rekommendera dig är att byta skidorna till SLP PP och kontrollmäta breden "tå ut" så den inte är för smal eller för stor
jag har endast 10mm tå ut och 3 graders innåt lutning på skidorna.
På min maskin var mina vinklar helt åt skogen från fabriken. Den var helt hopplös efter bytet, spårkänslig som bara Fn. och hade ett eget liv i styrningen så man fick sitta och passa maskinen hela tiden. Om du gör denna justering mät vad du har för inställningar innan du börjar att skruva så du vet hur mycket du ändrar. Det är tå ut som är viktig. Tå ut måttet kan du få labba med ett tag innan du hittar din setup.
Ändringen av innåtlutningen gör att du får en bättre vinkel på skidan in i svängen och där med en mer exakt. Efter denna ändring så går min maskinsom på räls och går dit jag vill.
Om du inte har montera på ett bukskydd så kan jag rekomendera dig att göra det. Den går så mycket bättre i lössnö. Bukskyddet fungerar som en extra skida och lyfter upp hela fronten.
Skriv gärna och tala om hur det går
MVH Lynx800HO