ny skotern iq 440 07

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Nyss bytt åt mig en IQ 440-07




Victors ProXr 440/600

Får se till sommaren om om det blir att man slänger i en 800. Eller att man planar blocket och smäller på 800cyllindrar,kolvar topp.:happy: (Dåliga bilder då jag bytte idag och det han bli mörkt...)
 
Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tja om man ska börja att leta efter en liberty 800. villka årm ska man leta efter? Ves är att föredra eller?
Vilket år kom liberty med bättre avgasportar läst att visa har alu portar?
Eller kan man köpa en tidig ves motor och byta till rostfria/titan avgasportar?

Och en pipa måste man beställa typ en slp eller liknande då? (finns det ingen 800 "orginal" pipa som passar IQ?)

ELLER är det smartare att plana blocket och smälla på 800cyllindrar? Och kör med 440 veven. (killen jag köppte skotern sa att man skulle få ut mer efekt då). Men jag tycker det låter tvärt om? För 440 veven har väll kortare slaglängd? Det optimala måste väll vara att köpa en ren liberty 800?

Mvh Pontus
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
du kan köpa tidig ves motor och byta ut till rostfria om dom inte är bytt. man måste ju inte byta, men ur förebyggande syfte kan de va bra. vänstra porten for nu efter drygt 650 mil för mig medans den högra är hel, men byter ut båda mot rostfria :) förövrigt så är de en fin skoter du skaffat dej, men varför bytte du bort lynxen? :)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
du kan köpa tidig ves motor och byta ut till rostfria om dom inte är bytt. man måste ju inte byta, men ur förebyggande syfte kan de va bra. vänstra porten for nu efter drygt 650 mil för mig medans den högra är hel, men byter ut båda mot rostfria :) förövrigt så är de en fin skoter du skaffat dej, men varför bytte du bort lynxen? :)
Jo har kollat din tråd! ;) Tackar! :D jo måste ju testa polaris också (nog för att Lynxen gick bättre, men iqn är skönare och en 800 snurra så blir det mumma!)^^ Okej villket år kom polaris med ves? Är det ingen skillnad alls mellan årsmodellerna? :D
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
haha. testa måste man för å få veta! :) Ves kom väl först 01 om ja inte missminner mig. Har iinte läst på allt för mkt om dessa ännu men rostfria satt original från och med 04a å nånting med vevaxeln var åtgärdat så att den inte kajka ihop lika lätt. Kan inte säga på rak hand att ja har rätt i nåt ja skriver men någon får gärna rätt isåfall så både jag och blomdahl lär oss något nytt. :)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
men motorn i sig är riktigt bra bortsett från otursveven man fick i sin egen å portarna. min har gått 670 mil nu och både cylindrar, kolvar å allt annat i motorn är pinfärskt även fast ett vevaxelhaveri å vesportshaveri ägt rum. drar relativt lite bränsle om man kör jämnt och ja kör fortfarande på samma rem sedan 220 mil tillbaka som inte visat en tendens till slitage. nu ska ja sluta vara offtopic innan de bli nå kalas ;) lycka till och hoppas du drar igång en projekttråd!
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
04-05 kom dom med rostfria orginal,när vi byggde våra 800:eek:r så gjorde vi så att man använde orginal oljepump,lite mer modd men det går bra ändå,brorsan körde en om krökt SLP singel pipa,han får fylla i själv vilken den hörde till,jag moddade en orginal krök till en switchback -05 så den passade,kapade ner den så att den blev lika lång som en SLP pipa men magen blev lite tunnare,sen moddade jag en slp burk xom jag haft på en Xc-700,körde med V-force 3:eek:r och plåtar i förgasaren sen boostbottle,heelklickers i variatorn,tyckte den gick bra,sedan sålde jag den för att jag ville byta upp mig lite,han som köpte den hadde otur och körde av veven,brorsan sålde sin också och gissa om man blev förvånad,veven gick av på den me vi hadde båda förlängt våra till 136" med backcountry mattor
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Va är det så jävla dåliga vevar i liberty motorerna? :S Jag som bytte till polaris bla för att slippa rotax serie 3! Vad gick fel efter som att båda vevarna for?
Och får man ut mer om man planar blocket och kör med 440 vev fasst 800 cyllindrar osv. (håller den lika dåligt? Eller sämre?)
Men smällerer jag i en 800 så kopplar jag nog bort pumpen och blandar i tanken. Eller har även liberty så att det går olja från 2t behållaren direkt ner i blocket och smörjer något lager? Eller smörjs veven via soppa blandningen?
Blir nog någon projekttråd till sommaren ;)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
800 smörjer lagret närmast primären via pumpen också,man kan montera en lite flaska där som droppsmörjer lite olja helatiden,felet med 800 vevarna finns inte på alla 800 utan det är linjeborrningen som inte stämmer i blocket så den bryter veven lite,åtgärd är att linjeborra blocket,rikta veven,svetsa sen ere bara montera å köra,nya halvor som pajjar finns att köpa på duells,är inte speciellt dyra det är jobbet + lagrena som kostar,mkt mer jobb än man tror att få dom att gå på 440 vev med 800 cyllar än man tror
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Blomdahl94: ska bli spännande och se hur DU gör med 800 cylindrarna på 440 blocket. skaffa lite fakta innan du börjar spekulera.
Är ju heller inte direkt bolt on med 800snurra.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
800 smörjer lagret närmast primären via pumpen också,man kan montera en lite flaska där som droppsmörjer lite olja helatiden,felet med 800 vevarna finns inte på alla 800 utan det är linjeborrningen som inte stämmer i blocket så den bryter veven lite,åtgärd är att linjeborra blocket,rikta veven,svetsa sen ere bara montera å köra,nya halvor som pajjar finns att köpa på duells,är inte speciellt dyra det är jobbet + lagrena som kostar,mkt mer jobb än man tror att få dom att gå på 440 vev med 800 cyllar än man tror
Okej kanske är bäst att hitta en 800 ves motor då! Men vad behöver man göra mer än plana blocket när man smäller på 800 cylindrar? Har ju som sagt inte bestämt hur jag ska göra men börjar fundera nu låångt i förväg ;)
Verkar ju inte vara det lättaste att hitta en 800 motor heller...
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Blomdahl94: ska bli spännande och se hur DU gör med 800 cylindrarna på 440 blocket. skaffa lite fakta innan du börjar spekulera.
Är ju heller inte direkt bolt on med 800snurra.
Anledningen att jag skriver här är ju just för att få fakta av dom som har gjort det. Men läste någonstans att 800 ves motorerna skulle passa ganska bra? Skiljer väll sig inte allt för mycket från 440in?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Anledningen att jag skriver här är ju just för att få fakta av dom som har gjort det. Men läste någonstans att 800 ves motorerna skulle passa ganska bra? Skiljer väll sig inte allt för mycket från 440in?
haha jodu lilleman det skiljer hyffsat mkt på dom,svårt att förklara men det finns bilder,jag har nånstans på hur det såg ut när vi snickrade ihop min,de där med 800cyllar på 440vevhus det är bara att glömma om man inte vet vad man gör,man måste fila ut vevhuset också för att få ner fodrena,så 800 motor är att föredra,priser för en sån 12000 spänn och uppåt komplett,modda med 800cyllar kommer nog att landa på samma summa som å köpa en 800 motor
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
haha jodu lilleman det skiljer hyffsat mkt på dom,svårt att förklara men det finns bilder,jag har nånstans på hur det såg ut när vi snickrade ihop min,de där med 800cyllar på 440vevhus det är bara att glömma om man inte vet vad man gör,man måste fila ut vevhuset också för att få ner fodrena,så 800 motor är att föredra,priser för en sån 12000 spänn och uppåt komplett,modda med 800cyllar kommer nog att landa på samma summa som å köpa en 800 motor
Okej jo det blir nog en 800 motor jag får leta efter då! ;) Ja skicka gärna några bilder på erat bygge! Är det liknande motor plattor eller passar dom att byta platts på mellan blocken. Om man hittar en edge 800 motor eller liknande. Tack för alla svar!
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Nope vi eller en annan här på forumet böjjde till en ny platta,man får höjja motorn i bakkant för att få plats med förgasarna,är mer jobb än man tror för att få plats med motorn,har du tillgång till alusvets? svets överhuvudtaget? det finns som ingenting som passar direkt när du gör en sådan modd
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Nope vi eller en annan här på forumet böjjde till en ny platta,man får höjja motorn i bakkant för att få plats med förgasarna,är mer jobb än man tror för att få plats med motorn,har du tillgång till alusvets? svets överhuvudtaget? det finns som ingenting som passar direkt när du gör en sådan modd
Okej jo vi har tigg,migg,pinne mm(fast lejer bort om det blir alu svettsning). Posta gärna någon bild på ditt bygge om du orkar ;)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tjenare! Har en fundering, har nämligen hittat en motor från en RMK 800 Vertical Escape. Dock skuren på veven och en ny cyllinder behövs. Kan man då ta veven från min iq 440 fast man byter till 800ans vevstakar? Nakdelar med att göra så? (om det skulle passa) Tack för svar!;)