Vad vill ni se i en skoterfilm?

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Jag och några kompisar har planerat att komponera en skoterfilm denna vinter.
Har tidigare år klippt ihop ett par cykelfilmer, men vill nu försöka att göra en hyffsat bra skoterfilm, på amatörnivå.
Därför skulle jag behöva lite tips för hur vi ska gå till väga med denna film!

Jag har själv en massa olika idéer om hur en film ska vara uppbyggd.
Vad är era åsikter ang. skoterfilmer på amatör nivå? :hmmmm:

Hur bör filmen starta?
Ska filmen ha något specielt namn?
Vilken sorts körning är roligast att se?
Ska filmen ha musik? / vilken sorts musik?
Hur man filma? vinklar m.m
Hur ska filmen sluta?
Något man inte vill se i filmen?

Kom med tips och förslag! :)

mvh
 
Last edited:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Filmen bör starta med några lugna scener. Musik är ett måste! Ta sådan ni gillar. Jag gillar blandad körning, hopp, burk mm. Filmen bör sluta med lite failar =)
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Körglädje, körglädje och åter körglädje. Sen hur du lyckas fånga/förmedla det är en annan sak.

Den som hoppar längt, kör upp för brantaste backen osv. är roligt i ungefär 5 min, sen tröttnar jag.
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
blanda många olika klipp är att rekommendera, så att tittaren inte tröttnar.

försök heller inte göra den flashigare än vad den kanske är.

vad gäller musik så är det olika, men försök att hitta nåt mer generellt gillat som passar klippen bra, dock ej något som är för sönder spelat på radio, då lyckas man oftast bäst.

ett hett tips är ju att kika på alla skoterfilmer som redan finns, de kan man få mycket ideér från.


talar av egen erfarenhet, lycka till ! :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Lössnö åkning uppför. Men inte som svenskar brukar spela in (snötäkta berg, upp och nej), utan att de ska vara lite träd. Hjälmkamera medans man kör uppför mellan träden där det är snårigt och mycket snö.

Och i vissa sekvenser då man t.ex. ser i hjälm kameran att föraren hoppar eller något annat häftigt, får det gärna byta vinkel till någon som står och filmer hoppet från sidan eller något, och visa båda filmerna bredvid varandra syncroniserat.

hoppas du förstår=P
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
gärna börja med lite lätt burkande /puderkörning kanske lite 50/50 musik å motorljud sen börja med hopp dropp klättringar etc(helst natur hopp inte hemmabyggt) å gärna ha med lite fails i filmen.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
INGA "spejsade" övergångar typ snurrande kuber, "krossat fönster" om du förstår vad jag menar :)
Sett en del filmer på youtube som är 10min lång varav introt är 3-4min, försök hålla introt någorlunda kort
Rampåkning är något jag tycker ska vara väldigt lite i en skoterfilm, friåkning är mest underhållande, sen gärna lite spex på sidan av körningen
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
De ska vara roligt att se en film, alltså, lite humor också så lyckas ni, som andra sagt, inte sönderspelad musik, ta musik som ALLA kan lyssna på att ha metal, som sas tidigare går bara hem hos dom som lyssnar på metal, de andra kommer plåga sig igenom eller bara stänga ner, good luck!!:)
 

typlikt

Medlem
10 jan 2011
20
0
1
tycker att den ska börja lugnt. med sen kanske ljudet från en skoter när den startar till det.. sen en låt som då är lugn i början sen att senare i låten så börjar den mer. ( över 10 sekunder innan de händer nå men inte över ca 30 ) sen mycket puder kanske lite hopp.. men som sagt då: hällre naturhopp. sen såklart fails i filmen. är roligt att kolla på + att man ser att ni faktiskt är mänskliga. till puder lagomt lugn musik. sen lite mer fart men inge speed metall . alltså typ hipphopp/rock

K-len: +1
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Sen som jag reagerat på att Stora team gjort är att det blir för mycket "proffsighet" i det hela och glömt lite det där att de ska se ut som man har jävligt kul!
Upprepning är en sak jag inte gillar när det är 20klipp på samma hopp eller att samma hopp/plats dyker många gånger under en film, variation tack :)

Puderåkning är grymt, i skogen med lite teknisk körning, att man är 2st som lägger "8:eek:r" eller kör bredvid varandra lite synkat typ.
har hur mycket ideer som helst men :O
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Tack för alla tips!
Jo, det finns många idéer. Dock inte lika lätt att genomföra alla :)
Troligtvis kommer jag försöka ta fram känslan i åkningen och inte rikta in mig så mkt på 100 hopp åt höger och vänster.
 

pwetter

Välkänd medlem
30 nov 2009
158
0
6
Körglädje, körglädje och åter körglädje. Sen hur du lyckas fånga/förmedla det är en annan sak.

Den som hoppar längt, kör upp för brantaste backen osv. är roligt i ungefär 5 min, sen tröttnar jag.
kan inte göra annat än att hålla med!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Mixa bara inte in nå sommarkörning av cross, cycklar eller annat, tycker det bara förstör flytet i filmerna

Skoterkörning på sommarn är dock OK :)
 

Neroxx

Välkänd medlem
27 feb 2011
176
0
6
söderhamn
jag tycker amatör filmer är jävligt bra tycker inte det är så kul i längden att kolla på folk som hoppar i höga berg och klättrar upp för höga berg mm
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Pröva med att lägga musiken där det passar! Ógillar när det ligger en metallåt på repeat över hela filmen, ger inte mycket till effekt.
Tänkt dig på samma sätt som i en film: När det kommer grymma/hårda (eller lugna) scener så lägger du till passande musik till just den "perioden". Blir väldigt effektfullt skulle jag tro!
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Så lite hopp i byggda ramper/preparerade snöramper som möjligt... så mycket naturligt som möjligt helt enkelt :)
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
okej, härligt med tips! :)

Blir ingen rampkörning, troligtvis inte så mkt klättring då vi har haft svårt att ta oss till sådana ställen.

Som det ser ut nu, blir det bara en liten film som lyfter fram känslan i åkningen.

Nästa vinter är alla 18 och de blir lättare att ta oss nån stans :)