Vad vill ni se i en skoterfilm?

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Återupplivar den här tråden lite innan jag kramar kudden,

Jag och några kompisar har funderat på att koka ihop någon skoterfilm i vinter, och försöka göra något mer seriöst. Visst, vi kommer i dagsläget inte komma upp i någon Ruffriders-klass eller dylikt, är nybörjare på den här fronten, men vi kommer göra så gott vi kan med den utrustning vi har. Någonstans måste man ju börja...
Det vi idag har att tillgå i kameraväg är:

*Canon 650D
*18-55 mm + 70-200 mm objektiv

*2 st GoPro Hero3 Black Edition

*2 st trebensstativ + 1 st enbensstativ.

Troligtvis har vi minst en till GoPro att tillgå (Hero2).
Ska även försöka fixa en kamera slider någon gång under vintern.
Skriver detta bara så ni vet vad vi har att jobba med, och så att ni inte kommer med några helt omöjliga förslag.

Har fått många tips redan av den här tråden vad gäller innehåll, men det jag vill ha mer åsikter om är kameravinklar!
Vad ni gillar och inte gillar. Personligen så tycker jag kameran på hjälmen är uttjatad, då dom flesta kör med det. Vill göra något nytt och hitta nya vinklar, men vet inte vad som passar.
Kan ju självklart experimentera när man är ute och kör, men hittar man ett fint ställe så vill man ju inte få det förstört genom en dålig vinkel.

Så gillar ni:
Tajt filmat/se mycket runtomkring/långt håll? POV/kameraman på sidan av?
Followcam/stillastående? Osv osv....

Ös på med förslag och åsikter! :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kameran på en stav i backpacken är en vinkel jag gillar att kolla på iaf, då ser man mycket mer också själva föraren. Kanske opraktiskt i tajt skogsterräng dock, men borde ju funka i dom flesta situationer.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Det ska vara hyffsat seriös men ha med mycket crasher/misstag!
Galen friåkning tycker jag är mest underhållande.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Kameran på en stav i backpacken är en vinkel jag gillar att kolla på iaf, då ser man mycket mer också själva föraren. Kanske opraktiskt i tajt skogsterräng dock, men borde ju funka i dom flesta situationer.
Den vinkeln testade jag ett par gånger förra vintern, och det är definitivt något jag kommer testa mer i vinter.
Som du säger så är det kanske inte det bästa när det börjar bli tajt mellan träden, men är det någorlunda fritt så funkar det perfa :)

Två som kappkör i brant skogsterräng och det ska hå fort uta h#lvete! :D
Haha, ska se om vi får till något sådant då! :D

Det ska vara hyffsat seriös men ha med mycket crasher/misstag!
Galen friåkning tycker jag är mest underhållande.
Då är du lite inne på samma spår som mig.

Det jag tänkt är väl att vi ska försöka få ihop något som är hyffsat seriöst, men samtidigt få in någon sorts humor, eller i alla fall något som visar hur kul det är att köra skoter. För det är något jag saknar i dom flesta stora filmerna idag. År efter år så är det dom fetaste droppen, dom största hoppen och dom hårigaste linjerna som visas. Det är liksom bara ren "show off" eller hur man nu ska uttrycka sig.
Så att få in glädjen som vi alla delar är något jag funderar på hur man ska få in på bästa sätt.
Sen är inslag av krascher/misstag en självklarhet, för man är ju mänsklig :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
så lite ramp som möjligt, pudersurf/hillclimbing, och inte massa supande blir så tråkigt och kolla då, och inte nå techno eller hiphop musik.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Ramp håller ingen av oss på med, och hopp/drops blir naturliga dom gånger vi hittar och filmar det. Bra mycket roligare att stöta på något som snöfall och vind har byggt upp än att bygga något eget med spadar!

Supande och sådana saker kommer garanterat INTE att vara med, är bara tråkigt att kolla på som du säger! Så där kan ni vara lugn :)

Bra musik är något jag har svårt att hitta. Hittills har jag bara en låt som passar bra som "intro".
Dom gånger man hört någon bra så har dom redan varit i någon av dom större filmerna. Visst går det att använda samma, men vill helst ha något nytt och som inte många känner igen, + att det ska passa till just en skoterfilm.
Musiken gör filmen, så är den inte bra så blir inte filmen vidare bra heller, hur bra filmat det än är..

Nu låter det kanske som att detta ska bli något stort och jättebra, men som jag skrev tidigare så är vi nybörjare, så ha inte för höga förväntningar.
Vi kommer göra så gott vi kan med det vi har :)



SkidooMatte,
Med tanke på att du bara tagit och klippt ihop något av det ni filmat under vintern så var det bra tycker jag. För antar att ni inte har planerat er filmning direkt?!
2an var mest sevärd, då den hade lite mer att se. Visst kunde några klipp ha kortats ner något eller tagits bort, men totalt sett så var det bra :)
Dessutom något som vi vanliga "dödliga" kan relatera till, då den åkningen ni visade är den åkning som dom flesta håller på med.
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
http://www.youtube.com/watch?v=1cHdx1pYpfI

http://www.youtube.com/watch?v=Hipq7uYdzEg

2st filmer som jag gjorde förra säsongen. För mesta dels friåkning.
Har inte egentligen inte brytt mig om vinklar osv. Har bara låtit GoPron rullat då man kommer på nått härligt ställe. Så har inte varit så engagerad i det hela.

Så jag vet inte vad ni tycker? bu eller bä?
Tyckte av nån anledning att andra videon var riktigt skön!

Har säkert med det Rossi säger att det liknar ens egen körning mer än de flesta andra filmerna.

Och sen tycker jag att det var bra att den inte var så redigerad!