skrämma Summit 600 sdi -08

R

RevMan

Att köpa en 800a är att vända kappan efter vinden.
hur stor budget har du?
Kostar att få mer effekt. Dock ser jag gärna att du försöker, 800or har ju iof mer pulver men kommer alltid vara mer bångstyriga och inte alls lika smidig som 600.
Skicka PM till Mulle här på forumet, han kan nog skrämma fram nån hk.
Boyesen reeds med korgar i aluminium fick bra reccensioner i american snowmobile.
En kille nån stans i dalarna bygger fina slutburkar till sdi, där tappar man nått kg.
ska du ha någon nytta av portning och reeds och liknande så bör du skaffa en bränslekontrollbox typ boondocker eller liknande.
Om dynamo joe gör något variatorkit till din skoter så blir den garanterat piggare med ett sånt monterat.
Jag ska själv testa en helt annan variatorsetup än orginal som säjs fungera sjukt mycket bättre än orginal på lillasysters summit 600, men det blir nån gång i februari.

lägre vikt är inte helt lätt att fixa men det går.
Gratis är att ta bort allt skum innanför kåporna, den kommer leva om mer men skummet binder en hel del vatten som väger lite.
Variatoraxel från XRS-07 är lättare tror jag, gämför artnr så det inte är samma. Den kostar nog en del
Tror även det finns nån bromsskiva som är lite lättare.
Bossdyna kostar ett par tusen, brukar finnas begagnade på blocket men är nog lite lättare än orginal.
Titanfjädrar är lättare
Finns framvagn i både titan och kolfiber att köpa.
Floatdämpare är helt klart lättare än orginal.

Listan kan göras betydligt längre än såhär.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Att köpa en 800a är att vända kappan efter vinden.
hur stor budget har du?
Kostar att få mer effekt. Dock ser jag gärna att du försöker, 800or har ju iof mer pulver men kommer alltid vara mer bångstyriga och inte alls lika smidig som 600.
Skicka PM till Mulle här på forumet, han kan nog skrämma fram nån hk.
Boyesen reeds med korgar i aluminium fick bra reccensioner i american snowmobile.
En kille nån stans i dalarna bygger fina slutburkar till sdi, där tappar man nått kg.
ska du ha någon nytta av portning och reeds och liknande så bör du skaffa en bränslekontrollbox typ boondocker eller liknande.
Om dynamo joe gör något variatorkit till din skoter så blir den garanterat piggare med ett sånt monterat.
Jag ska själv testa en helt annan variatorsetup än orginal som säjs fungera sjukt mycket bättre än orginal på lillasysters summit 600, men det blir nån gång i februari.

lägre vikt är inte helt lätt att fixa men det går.
Gratis är att ta bort allt skum innanför kåporna, den kommer leva om mer men skummet binder en hel del vatten som väger lite.
Variatoraxel från XRS-07 är lättare tror jag, gämför artnr så det inte är samma. Den kostar nog en del
Tror även det finns nån bromsskiva som är lite lättare.
Bossdyna kostar ett par tusen, brukar finnas begagnade på blocket men är nog lite lättare än orginal.
Titanfjädrar är lättare
Finns framvagn i både titan och kolfiber att köpa.
Floatdämpare är helt klart lättare än orginal.

Listan kan göras betydligt längre än såhär.

härligt, det var precis ett sådant svar jag var ute efter, tack så mycket!!
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
vad gör man förresten åt värmen under huven å vid remmen? å hur löser man att luft intaget bara packar igen hela tiden?? d e ju för fan e snöööö skoter??!!
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Mer ventilation... Ev. ta bort plastdelen på variatorskyddet eller hålborra det... Sen kanske såntdär typ, mesh?, som är vatten och snöavvisande kan va en bra investering... Vet inte om de går/vad de kostar att bygga om till de luftintag som sitter på 800e-tec... Sitter iaf ett på var sida strax ovanför där man har knäna... Med vattenavvisande tyg.
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
jag hade dynamo joe v-kitt, crankshop pipa på min x-rs med 600sdi och tyckte att den gick betydligt bättre iaf..bort med plast runt variatorn och hålborrade kåpor i bakkant...finns annat å göra beror hur mycket det får kosta
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
okey, tack för alla tips!

om vi leker med tanken att det inte satt i pengarna, vad finns det då att göra?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
börja med variatorerna.. idag får du garranterat inte ens ut hälften av vad som går å plocka ur motorn med variatorerna då dom är bestyckade efter "allroundkörning"..
singelrör tkr jag är lite onödigt..de ger ett bättre gasssvar men inge större effektskillnad på toppen.4-5hk på sin höjd.
släng i boyesen eller vforce3 så kommer du märka markan skillnad på motorn.den blir mkt rappare osv.

dreva ner maskinen är väl ett måste då även drevningen är mer Allround.

ang. insuget så har du de ju där framme...finns en kåpa på Eftermarknaden som man sätter fast dära..
hittar den dock inte..har funnits på blocket.

annars går de inte göra så mkt åt de. ev. plasta en egen kåpa eller nå skydd dit..
 
R

RevMan

Montera förfilter över luftintaget så slipper du problemet att det isar igen.

EZ-ryde boggie kostar ju kosing men är lättare än orginal och ska tydligen vara sjukt bra.
SledHead Racing har ett 700 kit som utlovar 140hk+, där får man köpa till en boondocker box.
Kolfiber kåpor. kolfiber framvagn eller timbersled barkbuster framvagn är nog också lättare än orginal.
Har precis beställt en plugg för att göra sekundärvariatorn flytande, då får man garanterat ner remteperaturen, den ska jag testa på syrrans summit 600.
 
5 jan 2010
22
0
1
Järvsö
alla tips här e ju kanon, men var får man tag på förfilter? vi skruvar på hans maskin för fulla muggar.
för övrigt så är den nu 2 tänder neddrevad, isoleringen urrriven och plasten runt variatorn hålborrad, vent kit är på väg över atlanten och en slutburk är på ingång (ingen effekt men 8 pund lättare)och bukplasten är monterad.
variatorkit kommer så fort kontot är påfyllt.
 
R

RevMan

glömde i all hast. better boards. man blir tokig på snön som lägger sig på fotstegen, många i NA har klistrat teflonfolie på tunneln för att inte snön ska fastna, väldigt dåligt fotfäste längst fram också orginal, jag slog tårna i fotholkarna så fort jag hoppade lite med maskinen och fotstegen böjjer sig väldigt lätt.
dyr allternativet är eftermarknadstunnel typ Van Armburg eller Terra Alps.

luftfilter finns att köpa orginal, vet inte men slp kanske är billigare.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
tack så mycket för alla bra tips, å nu när jag faktiskt får vettiga svar tänkte jag passa på att fråga om hur man gör för att ställa in variatorn på skiten (som jag förstått det så ska det gå att ändra nånting) i väntan på att man får råd med variatorkit
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
får man köpa till en boondocker box.

Har precis beställt en plugg för att göra sekundärvariatorn flytande, då får man garanterat ner remteperaturen,.
hur insatt måste man vara för att använda en boondocker box?
om man monterar vforce/boyesen och pipa, bör man då ha en boondocker box för att det ska ge något?
göra variatorn flytande? - förklaring på den tack :)
 
R

RevMan

man bör ha boondockerbox vid alla modifieringar men många kör ju utan boxen ändå.
Tror inte man måste vara speciellt insatt. kolla lite på deras hemsida så hittar du instruktioner. sdi orginal går ganska magert på mellanregistret och fett på fullgas.
tror inte det tar speciellt lång tid att lära sig hur boxen funkar men när du vet det så går det betydligt snabbare än att bestycka om förgasare.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
man bör ha boondockerbox vid alla modifieringar men många kör ju utan boxen ändå.
Tror inte man måste vara speciellt insatt. kolla lite på deras hemsida så hittar du instruktioner. sdi orginal går ganska magert på mellanregistret och fett på fullgas.
tror inte det tar speciellt lång tid att lära sig hur boxen funkar men när du vet det så går det betydligt snabbare än att bestycka om förgasare.
okey, men bör man då montera nån sorts givare/mätare för att det ska stämma å inte bli knas?