Drivaxeln vill inte lås Hjälp

Polaris90

Medlem
7 mar 2010
16
0
1
Norrbotten Luleå
Hej har precis varit i garaget i drygt 2 timmar och försöckt få lås min drivaxel på min Iq 440 2005. Jag har låsat den på båda siderna tagot bort sekundärvariatorn och kedjehuset men jag har ändå inte lyckats lyckats den är precis som att det är för tight i bandtunneln och som att axeln är för lång. Hoppas att nån av er kanske kan se vad jag har gjort fel såhär ser den ut just nu är så långt jag har lyckats få den men det är en bult på brickan som jag inte kan få över kanten kan man kanske få lös brickan till vänster med 3 bultar eller ska man ta bort ett drivhjul på nåt set? är välldigt tacksam för svar!


http://img16.imageshack.us/i/foto0069h.jpg/

är dena sida jag inte får den sista bulten äver kanten...
http://img821.imageshack.us/i/foto0070b.jpg/
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
på höger sida i kedjehuset..där sitter lagret fast med 3 skruvar..lossa dessa.. då kommer de mkt mkt mer spel.så då får du ut den hur lätt som helst.
när du väl har isär skiter så råder ja dig att lägga dit non-slip drivhjul..dom är ganska billiga..tror de blir 799 för två när vi satte på polarns RR..
 

Polaris90

Medlem
7 mar 2010
16
0
1
Norrbotten Luleå
Jo men jag har redan monterat bort hella kedjehuset från motor huven det är bara bromsskivan kvar så axeln kan röra sig frit dära tills drivhjulet tar i bandtuneln är det så du menat eller misförstår jag? jag är välldigt ny med att skruva i skotrar :p kommer du i håg om du tog ut axeln på höger eller vänster sida?. Jo har funderat på non slip tar kasnke monterar sådana iställe.

usräckta min dåliga text jag är dyslektiker och jag orkar inte räta allt :p tack för svar!
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Går det inte bättre att dra ut den från kjedjehuset FÖRST innan du lirkar ner variatorsidan?? har du provat?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den ska åt med vänstersidan först..sen dras ut från kedjehuset... de som är att när inte lagerbanan är där på höger sida så ska de bli ett stort hål..då menar jag stort (du måste lossa på fästet som sitter på insidan oxå har ja för mig..) då ska de glappa så pass att drivhjulen inte tar i..utan går ut hur lätt som helst... vi hade exakt detta problem när vi skulle montera på RRen då vi inte såg det stora hålet, eftersom att vi inte demonterade v-huset...
 

Polaris90

Medlem
7 mar 2010
16
0
1
Norrbotten Luleå
Okej då var jag på rätt spår med variator sidan då.Jag förstår inte rigtigt hur du menar vad är lagerbanan? är det en del av chassit? bara för att göra det klart så ska jag inte korta av axeln på nåt sät...? V husset då menar du kedjehuet alltså?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du har en som håller fast lagret på höger sida...kommer inte ihåg om lagret hängde med kedjehuset...men iaf så skall man inte behöva ta lös kedjehuset för att ta lös axeln..bara själva lagret ska lossna och tas lös från axeln.sen ska de sitta en bana (fäste) för lagret som man kan lossa på har ja för mig..
axeln ska du inte korta av:)..den har ju gått dit så då ska du kunna talös den oxå..
v-huset=kedjehuset jaaa..

om du har ett glapp på v-hussidan så prova vålda lite..men lagret ska iaf vara borta innan du kan börja..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nu när ja kollar på bilden.. går de inte å knacka lös lagerbanan från lagret på variatorsidan så de hänger löst på axeln.då borde den gå ut därifrån.
 

Polaris90

Medlem
7 mar 2010
16
0
1
Norrbotten Luleå
Jo jag tycker att jag har monterat bort allt som går och det borde bara gå att lirka ut den men det känns som att den är för lång på båda siderna men jag ska gå ner till garaget snart och föröcka igen hopppas jag får till det så frustrerande att ha den ståendes mit i säsongen! tack för svaren =)
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Det går inte att lossa drivhjulen på axeln med nån insexskruv, och skjuta drivhjulet längs axeln så du får mera spelrum? Har för mej jag läst nått om det...
 

Polaris90

Medlem
7 mar 2010
16
0
1
Norrbotten Luleå
Nu har jag undersökt lite mer och kom till sist på vad Pro_fxr menade med lagret på variator sidan och det värkar stämma måste bort med det annars får jag alldrig lös den. Så jag skruvade fast axeln på variatorsidan igen och försöckte knaka lös lagret men lyckades inte få lös det. såg ut som att jag gjorde lite skada på det och beslöt att vänta på att min far kan ta en tit på det. Jag använde en hammare och bankade nåt slag med en mejsel villket itne värkade så smart då det vart ett jack Heh har alldrig knackat ut ett lager tidigare och jag vet inte rigtigt vad man ska knacka med....Läger upp några bilder iallafal så kan ni kanske uppplysa en amatör lite :) Angående losa drivhjulen så har jag inte set till nå insekts skruvar på axeln så det går nog inte.

http://img826.imageshack.us/i/foto0078p.jpg/

http://img20.imageshack.us/i/foto0085ev.jpg/
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
har du fått ur drivaxeln? jag ser att du har ju inte tagit bort själva "snäckan" under sekundär variatorn ens.. ta bort den plåtbiten som håller lagret på plats så har du ett jävla håll att dra axeln åt vänster. Sitter väl i 6 eller 8 bultar, ser ut som du skadat lagertätningen på drivaxel lagret... Man behöver inte ta bort kedjehuset överhuvudtaget på iq r/rr modellerna.