Ultra Touring 1997, 700CC triple, Går dåligt vid -20 grader

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Första inlägget från mig i detta forum

Hämtade idag en Polaris Ultra Touring 1997, 3 cylindrar/förgasare och 700CC. Kom över den till ett ganska bra pris. Säljaren som kändes väldigt gedigen och ärlig hävdade att motorn alltid hade gått jättebra. Men imorse när jag hämtade den var det -20 grader ute och så fort man var lite kvick på gasen bara stumnade motorn och man var tvungen att släppa upp gasen och istället accelerera väldigt försiktigt.

Skall givetvis kolla komp och stift senare ikväll men vad tror ni om munstycket i förgsaren, behövs större munstycken för att fixa -20 grader? Tilläggas att jag inte vet om det är orginal som sitter där nu, inte heller en aning om vilken dimension som det skall vara på munstycket i respektive förgasare

Motorn startar hur lätt som helst på elstarten och tomgången förefaller jättebra. Skotern överlag är jättefin, det är "endast" det här med motorn
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Kan tillägga att det var 8 bar på respektive cylinder, tändstiften har om man betraktar dem på utsidan passerat best före datum för länge sedan så dessa kommar att bytas
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
De till synes gamla stiften som satt där var NGK "BR9EYA", enligt rinab.nu verkar det ska vara "BR9ES", spelar modellen på stift någon roll för symptomet ovan tror ni?

Edit: Efter lite googlande verkar det inte vara direkt fel stift just nu. Men många verkar lovorda championstift på 3 cylindriga maskiner
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1/ Första inlägget från mig i detta forum

2/ ...behövs större munstycken för att fixa -20 grader? Tilläggas att jag inte vet om det är orginal som sitter där nu, inte heller en aning om vilken dimension som det skall vara på munstycket i respektive förgasare
1/ Välkommen till forumet!

2/ Ja. detta är mycket viktigt att ha koll på, kall luft blir mycket syrerikare, och behöver mer bränsle för att bibehålla samma temperatur i förbränningsrummen. Att köra snålt bestyckat vid kall temp kan ge så pass hög temp vid förbränning att kolvtoppen smälter, och motorn rasar. Se för det första till att du är SÄKER på att hela bränsletillförsel-delen fungerar som den ska, dvs:

* Sug ur det gamla bränslet och slå i NY soppa i tanken. Gammal soppa funkar inte i dessa krävande motorer.
* ta en järntråd och fiska upp sugslangen ur tanken och kolla att sugfiltret inte är igensatt.
* Skruva isär och rengör bränslepumpen. Vid behov, alltså hål i membran, köp repsats och byt membran.
* skruva isär ALLT i förgasaren, blås ur med tryckluft, lägg munstycken i diesel för att få bort avlagringar i kanalerna.
* Kontrollera NOGRANNT att du inte har sprickor/hål i insugsgummin, det leder till "snålgång" via tjuvluft, och ofelbart motorras.

Kul maskin för övrigt! :) Have fun!!
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Mycket bra svar bcool, tackar för det! Skall kolla filtret i tanken. Tänkte ge mig på förgasarna om jag får nån fritid idag (3 åring och höggravid sambo hemma). Under alla omständigheter skall den få 3 nya stift idag

Även noterat att tomgången är låg, borde ligga runt 1800-2000 varv skulle jag tro men låg strax över 1000 på tomgång med kall motor, skall försöka höjja den med skruvratten på resp förgasare.

Måste nog köpa plastskidor modell breda till maskinen, jisses va tung den är:smile1:
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Maskinen gick mycket bättre nu när det var ca -10 grader och den hade fått 3 nya stift, dock fortfarande väldigt tveksam respons om man gasar snabbt. Har man väl fått upp maskinen i lite högre varv upplever jag att den reagerar mindre tveksamt när man sen trycker fullt.

Tomgången ligger efter lite justering numera på 1800varv

Edit: Hade lös de nya stiften ikväll och det närmast variatorn respektive magnampulen var bruna, typ Oboy (det man dricker) liknande. Stiftet på mittencylindern var dock oroväckande vit, så den verkar gå för snålt på mittencylindern.
 
Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
3 * orginal 185 munstycken beställda. Han som hade haft den innan hade bestyckat ned den. Maskinen gick förövrigt mycket bra igår när det var någon plusgrad