oljud när man släpper gasen

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
som sagt när jag kör full gas så hörs inget oljud men när jag släpper gasen och det "motorbomsar" får jag nåt slags vinande oljud som jag tycker kommer från drivremmen eller bandet nån som har nåra förslag :unsure:

Last edited:

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
som sagt när jag kör full gas så hörs inget oljud men när jag släpper gasen och det "motorbomsar" får jag nåt slags vinande oljud som jag tycker kommmer från drivremmen eller bandet nån som har nåra förslag :unsure:
Om det viner så brukar det komma ifrån Diamond Driven. Ganska vanligt

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Isåfall kan de mycket väl vara diamond driven. bruka höras extra tydligt om man t.ex öånar skotern åt en kompis å man får stå på lite håll och lyssna

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Ok och e det normalt eller ska man göra/byta nåt i/på diamond driven ? Och vad gör man isåfall ? Ja e ju som ni märker nybörjare på skoter , skotern har fö bara gått typ 150 mil en det vanligt att få problem på så få mil ?

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Kan ju testa byta olja men ja tror inte att de kommer göra nån större skillnad. Brukar ska låta så på diamond drive.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Kan ju testa byta olja men ja tror inte att de kommer göra nån större skillnad. Brukar ska låta så på diamond drive.
Ok vad/ hur att kolla och vad e diamond driven för nåt ? E som sagt nybörjare, e det dyrt/svårt att byta en sån ? vad kan hända om man kör vidare ? kan det ta me sig mer grejer i ett ev ras ? osv jag kan ju inte så mycke än , tacksam för tips

Last edited:

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Diamond drive är istället för kjedjehus. normalt sett så har du en axel som går från sekundärvariatorn in till kjedjehuset och där sitter de två drev och kjedja som för kraften vidare till drivaxeln.
Men på din så sitter sekundärvariatorn fast direkt på diamond driven och bromsen direkt på drivaxeln.
Inte billigt att byta en sån. men som sagt så är det nog bara ett skönhetsfel att den viner. min gör de och väääldigt många andra maskiner jag har varit i närheten av som har diamond drive har oxå de där vinande ljudet.
Är mest troligt inget att bry sig om. Men oljan ska bytas ofta då de är vääldigt lite olja som ska va där. Jag själv brukar byta olja två ggr/säsong.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Diamond drive är istället för kjedjehus. normalt sett så har du en axel som går från sekundärvariatorn in till kjedjehuset och där sitter de två drev och kjedja som för kraften vidare till drivaxeln.
Men på din så sitter sekundärvariatorn fast direkt på diamond driven och bromsen direkt på drivaxeln.
Inte billigt att byta en sån. men som sagt så är det nog bara ett skönhetsfel att den viner. min gör de och väääldigt många andra maskiner jag har varit i närheten av som har diamond drive har oxå de där vinande ljudet.
Är mest troligt inget att bry sig om. Men oljan ska bytas ofta då de är vääldigt lite olja som ska va där. Jag själv brukar byta olja två ggr/säsong.
Ok tack så jättemycket för hjälpen , nu till lite fler frågor :) va e det som låter nåt lager eller ? e det svårt att byta olja? om inte hur gör man ? bättre att lämna in ? jag har ju inte skruvat nåt med skotrar än men har skruvat mycke med crossar o bilar osv kanske kan fixa oljebytet själv ?

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
De är ganska lätta att byta oljan,
Sök på forumet så hittar du hur man gör finns olika sätt vissa skruvar loss den andra byter på plats. Skruva ut den rekomenderas då de är mycket lättare att rengöra från gammal olja,

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
kollade "hänget" på mattan och det är typ 7-9 cm o ska va 3,5 kan det va det som låter skumt ? ska spänna den sen och se, tack för alla tips

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
I Diamond Drive finns totalt 9 olika drev om den är utan back, inte konstigt att den viner. Men jag hörde inga ljud alls då jag testade den innan jag öppnade lådan, men väl öppnad fann jag 2 kassa lager.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
I Diamond Drive finns totalt 9 olika drev om den är utan back, inte konstigt att den viner. Men jag hörde inga ljud alls då jag testade den innan jag öppnade lådan, men väl öppnad fann jag 2 kassa lager.
kan de va dåliga lager efter 150 mil på skotern ? snacka skitkvalité isåfall