Svårt att välja maskin

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Då 2T är helt uteslutet p.g.a. lukt, ljud och bränsleförbrukning sneglar jag på en 4T.

Men vilken?
De krav jag har är att maskinen skall klara två vuxna samt två barn, barnen väger tillsammans 30 Kg
Maskinen bör också vara rätt rapp men ändå ha ett bra vrid.
Maskintyp: touring-varianter, yamaha multipurpose etc.
Jag skriver lite luddigt men hjälp mig att få tips på bra maskiner som skulle kunna passa mig.
Ändamål: små korta halvdagsturer i mitt närområde så en stor klumpig kälke är inte att föredra då det tar för mycket tid i anspråk.
 

JaX

Medlem
23 dec 2010
28
0
1
Umeå
Går lite i samma tankar själv och har utan att provat nån fastnat för en rx1´a, finns ju även nån mountin version som är längre
är inte direkt mekar sugen själv så 4t känns rätt trevligt
(huruvida man kan sitta 4pers låter jag nån annan svara på)

Vi är 3st och har ändå tänkt använda pulka, man måste ju få med sig korv,ved,varm choklad,kaffe,ketchup.,.ja du förstår ;)

/j
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Budget? Finns mej veterligen inga maskiner som är godkände för fyra, finns några touring modeller som kan ta 3pers dock... Kollat på lynx/ski-doo grand tourer/expedition 1200 4-tec?
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Bra med svar :)

Jag har fastnat lite för Yamaha venture multipurpose, en 2008, 80HK bara?
80 känns lite då min tidigare maskin ski-doo renegade hade ca: 130HK.
Vi som skall åka på den är ju 2.5 personer så det är nog inga problem, vi kommer som sagt bara åka 3-4 km, kanske 5 km enkel väg en solig fin dag men även bara jag på lite längre turer med en packkälke med mat och bensin och öl, öl och lite öl.

Jag provade en ski-doo legend, 2007 med just 80HK och 4T kändes slött som bara den, förvisso bra vrid och tillslag från 2300RPM men ändå. (med mig, sambon och två barn kommer den inte orka tror jag med eller utan kälke)
Legend är en lätt maskin och väger ca 231kg torrvikt. Legenden svänger nästan på samma skoterspår den åker på så det är positivt.
Det enda och avgörandet är att den är för slö och då tänker jag på 4 personer på längre turer senare (jag, äldsta sonen på skotern, mor och yngsta på kälken (typ nila)

Är det någon har just erfarenhet av en Yamaha venture multipurpose- 07-08 med tanke på vridmomentet?, dra kälke, ledkörning/lössnö egenskaper?

Yamaha RX1 Apex, bara med enkeldyna, låg ruta men bra med HK, 147 stycken skjuter på bra. Tjänstevikt på 295Kg är heller inte dumt (tjänstevikt=bensin. olja, vätskor) så torrvikten borde bli, ca: 230Kg?

Jag har också hunnit med att prova en Arctic Cat Bearcat Z1 XT, 2009 som gått över 800mil, den maskinen är tung, 331Kg men ändå lättkörd.
Tyst maskin, låter lite och luktar inget, perfekt :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De fyrtaktare du nämner, särskilt Rotax V-1000, tillhör de allra bästa dragare du kan tänka dig och motorerna orkar med allt du kan hänga efter dem. Det är inte där problemet ligger...

Jag skulle välja Multipurposen, då det är en modernare och bekvämare skoter som dessutom är billigare i drift. I andra hand Bearcaten, i tredje hand Apex, som ju är en sportmaskin för en person med mölighet att åka två på.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag är rätt sugen på en Yamaha MP av 2008 modell och enligt säljaren är det inte så mycket som skiljer sig åt från en 08-11 mer än kanske boggieuppdateringar, back som tycks krångla på en 08.

En sak jag reagerade starkt över och som finns här på forumet är avgasrörets placering under sittdelen, dvs i bandtunnels tak.

"jaha tänkte jag men vad händer om man kommer i en rejäl grop, då ryker ju både matta och avgasrör all världens jävla väg"

Eller? säkert en smart lösning då de avgaser som bli åker i mattans riktning och ner i snön!

Nån som kan förklara tekniskt sett denna "idiot" smart lösning och varför det är det på sättet?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den tar såklart aldrig i, men däremot finns vissa problem med isbildning där. Går lätt att åtgärda, använd sökfunktionen.
 
A

AndyLee

Jag är rätt sugen på en Yamaha MP av 2008 modell och enligt säljaren är det inte så mycket som skiljer sig åt från en 08-11 mer än kanske boggieuppdateringar, back som tycks krångla på en 08.

En sak jag reagerade starkt över och som finns här på forumet är avgasrörets placering under sittdelen, dvs i bandtunnels tak.

"jaha tänkte jag men vad händer om man kommer i en rejäl grop, då ryker ju både matta och avgasrör all världens jävla väg"

Eller? säkert en smart lösning då de avgaser som bli åker i mattans riktning och ner i snön!

Nån som kan förklara tekniskt sett denna "idiot" smart lösning och varför det är det på sättet?
Då måste du köra i en så rejäl grop att boggiens infästningar lossnar från tunneln...
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Då måste du köra i en så rejäl grop att boggiens infästningar lossnar från tunneln...

aha ok då förstår jag
Men om man vill sätta från 32 mm till större? vad är då maxkamhöjd?

Ett f.ö. ett föredömligt svar då jag fick svar på frågan och inga kruseduller.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Den tar såklart aldrig i, men däremot finns vissa problem med isbildning där. Går lätt att åtgärda, använd sökfunktionen.
Jag har redan såklart hittat gamla länkar här från 2007-2008 så det är därför jag frågar.

Lätt att åtgärda? ja jag vet det också och dessutom frågade jag inte om det :)

Lösning på det problemet? 1: Ta en pinne (finns en miljard av sådana i skogen) och rensa lite efter körning alt. kombinera det med att lyfta bakdelen och skaka loss snö.