Vilken Yamaha

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
tror det ska finnas dubbel dyna till dom. och ja det är den i boden ja mena. såg nu att det fanns en 00a för 24.5 i boden också.kanske värt att kolla på båda.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Nu vet jag att det är lätt att bli märkes färgad men är en MM bättre än tex: RMK eller Summit och vad är det för skillnad på dom.
Verkar vara lättare att hitta en RMK längre söder ut i rätt pris än en MM men det kanske är så att kvalité ska kosta eller ?
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Nu vet jag att det är lätt att bli märkes färgad men är en MM bättre än tex: RMK eller Summit och vad är det för skillnad på dom.
Verkar vara lättare att hitta en RMK längre söder ut i rätt pris än en MM men det kanske är så att kvalité ska kosta eller ?
Mina Åsiker:
MM: Mycket bra kvalité i både motor och chassi. Möjligen lite sämre än Summit/Rmk utanför led (subjektivt).
RMK: Lite sämre kvalité i både motor (pga mer HK i motorn och inte samma finlir) och chassi (inte lika välbyggt). Upplever motorns karaktär rappare än den i MM.
Summit: Likgiltig med RMK. Den största kvalitéts-skillnaden bland Summitarna är beroende av vilken årsmodell de är ifrån (96-03).

Nu när steken börjar vändas så tycker jag att du ska gå på magkänsla för vi kan (typ) hålla på i evigheter med subjektiva åsikter utan att du blir egentligen så mycket klokare, för det slutar oftast på 0!
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
En Venture har 345cm matta och en betydligt brantare attack vinkel jämfört med MM som har 358cm matta. MM går betydligt bättre i snö än en Venture men det beror ju helt å hållet på vad du har för krav. Venturen har ju Elstart och back, drag som standard. En MM har oxå smalare spårvid än en Venture dock upplevs den inte ostadig för det.. 700cc är näst intill skottsäker och går väldigt billigt, ca 2l/mil.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En Venture har 345cm matta och en betydligt brantare attack vinkel jämfört med MM som har 358cm matta. MM går betydligt bättre i snö än en Venture men det beror ju helt å hållet på vad du har för krav. Venturen har ju Elstart och back, drag som standard. En MM har oxå smalare spårvid än en Venture dock upplevs den inte ostadig för det.. 700cc är näst intill skottsäker och går väldigt billigt, ca 2l/mil.
Ja precis, även om den "betydligt brantare attackvinkeln" nog inte är så betydligt mycket brantare. Fast det blev ju stor skillnad när MM ändrades så skillnaden betyder nog en hel del. Boggin är tillbakaflyttad några cm, så den operationen är ju fullt möjlig att göra på en Venture också... om man ids.

Skall man huvudsakligen köra lössnö gäller MM från 2000 och framåt, men med tanke på likheterna kan det ju för all del vara värt att köpa en skitfin Venture och flytta boggien och montera en högkamsmatta - detta eftersom MM ofta är hårt körda till skillnad från touringskotrar.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
För att köra i snö på 30-60cm kan du välja vilken du vill av ovannämda ,både 600 o 700 klarar det utan problem om det inte är allt för kuperad terräng, i mer kuperad terräng skulle nog valet hamnat på MM men summiten o RMK klarar det med men yamahan har i alla fall rykte om att vara mer problemfria. Venturen går bra den med men får lite mer problem om det är sämre terräng o man inte kan hålla gas hela tiden, risk för att fastna om det är mycket snödrev( kan ju bli ganska djup snö då).
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
Sen om du har lappskidor( belag) så går det betydligt lättare att ta sig fram för yamahan är lite framtung.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Tack alla för hjälpen.
Efter mycket velande så blev det en SKS.
Inte för att jag vet att det är rätt maskin, men för att skick,mil,pris och avstånd var hyggligt bara 173 mil tur o retur.
Mvh
Highlander
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Vaf*n köpte du en POLARIS!?:mad2:

Skämt.. :)

Skönt att du äntligen fick till valet av skoter ändå. Hoppas den ger dig en kunglig skotersäsong!
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Det är alltid Polaris före, står ju jämt i garaget! :bigsmile:

En MM var nog inget för dig, gissar att du ofta har rätt hårt före och med den kamhöjden får du nog samla upp snön bakom skotern å hälla ner den framför. I söder är ju inte snön lika puderaktig som norr över och smällt snö som sedan blivit stenhård är ju mer normalföre i söder, slidesbränna alltså.
En Venture backar man inte med i lössnö, för att göra något sådant krävs bredare och längre matta. Hade själv en Venture 600 -04 och jag skulle inte vilja kalla det en lössnömaskin på något vis, inte på det sättet du beskriver att krypa fram sakta i skogen. Skogen i söder skiljer sig mot skogen i norr. I söder är skogen betydligt tätare och krypa och backa är enda sättet att ta sig fram. Norröver går det att gå mer på fart och man kan satsa på ett helt annat sätt, därför hade en Venture med 345 matta inte pasat för din åkning. På skogsväg går det mesta bra, handlar ju mest om motorstyrka. Det du beskriver är nog en drömmaskin alla letar efter, skön komfort, bra drag, bra lössnö egenskaper - kunna krypa fram i lössnö, billig att köpa, bra drag - det var väl bara kvaliten som inte var så viktig eftersom du valde POLARIS! :bigsmile:
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Det är alltid Polaris före, står ju jämt i garaget! :bigsmile:

En MM var nog inget för dig, gissar att du ofta har rätt hårt före och med den kamhöjden får du nog samla upp snön bakom skotern å hälla ner den framför. I söder är ju inte snön lika puderaktig som norr över och smällt snö som sedan blivit stenhård är ju mer normalföre i söder, slidesbränna alltså.
En Venture backar man inte med i lössnö, för att göra något sådant krävs bredare och längre matta. Hade själv en Venture 600 -04 och jag skulle inte vilja kalla det en lössnömaskin på något vis, inte på det sättet du beskriver att krypa fram sakta i skogen. Skogen i söder skiljer sig mot skogen i norr. I söder är skogen betydligt tätare och krypa och backa är enda sättet att ta sig fram. Norröver går det att gå mer på fart och man kan satsa på ett helt annat sätt, därför hade en Venture med 345 matta inte pasat för din åkning. På skogsväg går det mesta bra, handlar ju mest om motorstyrka. Det du beskriver är nog en drömmaskin alla letar efter, skön komfort, bra drag, bra lössnö egenskaper - kunna krypa fram i lössnö, billig att köpa, bra drag - det var väl bara kvaliten som inte var så viktig eftersom du valde POLARIS! :bigsmile:
Vi får se om det är rätt eller fel , ang skogen så har du rätt att våran skog jämfört med inlandet i norrland är tätare men vad beträffar snön så är det lite olika.
Ex förra året 70-100cm puder nästan hela tiden och i år 60 cm puder tills för 2 veckorsedan då vi fick blidväder så nu är jag i starkt behov av mer.
Eftersom du hade hälften rätt på ovanstående så hoppas iallafall jag att du har fel på ditt sista påstående ang kvalitén:bigsmile:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Polaris är ungefär lika hållbara som andra skotrar, det är i detaljkvaliteten som Yamaha är något annat - elsystem, reglage, finish på plasten, gulkromaterade skruvar i chassit osv.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Sv: Vilken Yamaha som tillslut blev en Polaris.

Inte mycket till bild men här är nyfövärvet.
Nu behöver jag bara mer snö igenför nu hade det inte ens gått och köra fast med Formulan.
 

Attachments