Effekttjuven PowerTek... knep?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nu har jag läst.. gråtit, svurit och våndats. Efter att ha läst hur min PT tydligen spökar och sänker effekten till under 130hk har jag fått bekräftat varför skotern är så pass mycket piggare kall än efter en stunds körning.

Finns det något att göra för att få ut effekten man betalar för? Är det någon idé att lämna in den till M-Performance kanske?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Folk håller ju på o testa saker hit å dit.. löda in motstånd för att "lura" att motorn går kallare etc etc men inget är bekräftat att det fungerar.. Det smartaste är nog att lämna in till M-performance, eller iaf höra vad han säger o tror :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Låser upp mig på detta, just då jag upplever olika effektlägen på motorn när jag stannat den i någon minut och efter en stunds körning.

"Vid en motortemp på 48 grader celsius sjunker effekten från 136,4hp till 129hp en skillnad på 7,4hp.
Som du ser öppnar termostaten på 61 grader och släpper in vattnet från kylarna som sänker tempen
till 54 grader, då rycker effekten upp sig till ett medel på 133hp. Resterande av dom 50 sekunder sessionen varade med kylvatten temp under 61 grader.

Summerar vi detta så har du alltså 3 effektlägen på din motor 135,8hp under 48grader.
133hp mellan 48 till 61 grader och slutligen
128,7hp vid normal drift temperatur.
"
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
800Pt & 800R har en tokig termostat funktion. Etec 800 beter sig mer som gamla 800'an och 600'an ang temp. 800Pt går att fixa genom att ändra i Ecu boxen och ger då relativ konstant effekt på 138-140hp. Och för 111 gången skippa krånglet med knackgivaren,låt den vara ifred och dra den EXAKT med rek. moment.
För den med el kunskaper, fixa en box mellan givare och Ecu som vid all temp under 30 grader visar sant värde till Ecu, 31-69 grader förvränger till 31grader, samt över 69 grader sänder en sann signal. Detta med hane hona av std typ som plugg in skulle väl vara en god affär. Eller som den händige kan göra,med hjälp av en bromsljus kontakt från Zundapp med wire till oljepumpen eller gasspjället för att vid 3/4 - fullgas signaleras med ett motstånd c.a 30grader till Ecu.
Jag är motståndare till 3vägs brytare eller konstant koppling, du förlåter dig inte själv om du blir stående & nödställd på fjället med halva kylsystemet på kläder och på backen.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Och pillret i ECU bör ge märkbar skillnad, samt utförs av vem? :happy:
Håller mig helst från mekanisk åverkan på "knackgivare" och termostat. 69< = 31 låter som fin formel där man behåller säkerhetsfunktionen. Antar att det här är det lättaste sättet att få ut det lilla extra ur maskinen innan man börjar fiffla med annat.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Skummat igenom den lite. Många anvisningar om vad som funkar och inte utan svart på vitt...
Om vi nu pratar om att den ställer om tändningen vid olika grader så finns detta väl dokumenterar på M Performance med dyno körningar.

Så där finns det svart på vitt.

Om du ska chimsa knacksensorn så glöm inte att jorda den.