Missljud drivlina

Hazzard

Medlem
8 jan 2011
14
0
1
Sälen
Hej på er!!
Behöver tips snarast. Har lånat min kompis skoter i helgen och typiskt nog har det hänt något med den.
Det är en venture viper -04 . I samband med en fastkörning så har det börjat låta från drivningen. Kör jag sakta iväg knäpper/slår det från främre delen av boggien. Låter från högersidan långt fram ev i närheten av drivhjulen. Hoppas det inte är från växellådan. Svårt att lokalisera ljudet men kan komma från stället där sliden börjar.
Några tips???

Tror de hade hade gasat några sekunder med backen i utan att mattan rörde sig, luktade lite gummi när jag kom fram . Har bytt variatorrem men hjälpte inte...

Tacksam för alla svar

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Och remmen du satt dit, den var ny?
Låter som ett klassiskt fall av midja på remmen.

Schipperke

Medlem
18 jan 2011
16
0
1
Järbo
Har samma problem med min Venture TF -06 ! Har oxå bytt rem utan nån skillnad . Låter från högersidan på min oxå o den hugger när man ska iväg .

NemoTin

Ny medlem
9 jan 2011
4
0
1
En till som hakar på här.. Ljudet uppstod också efter en fastkörning. Gäller min srx 700. Remmen är kollad, samt provat med en ny.

Hazzard

Medlem
8 jan 2011
14
0
1
Sälen
Hej igen
Har den inne på service nu, växelhuset kollat och det ser bra ut där inne :)
Remmen såg ny ut men vet inte säkert,den satt på variator skyddet.
Ingen annan som har några tips?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
testa med en ny rem.. kan vara midja på extra remmen oxå, jag stötte på samma problem som du beskriver med min gamla vmax och det löstes med en ny rem

Schipperke

Medlem
18 jan 2011
16
0
1
Järbo
Tror inte på remmen ! Hörs på min att mattan hugger i nånting och det är ett missljud från höger sida . Låter när man åker iväg och upp till ca 15km/t . Hördes oxå i går kväll när man åkte på puckelpisten som vi har på vissa leder .

Hazzard

Medlem
8 jan 2011
14
0
1
Sälen
Exakt så skulle jag beskriva mitt fel också...... Undrar om det är metallbitarna som sitter i mattan som låter? Tror de sitter i bart tredje hål och ungefär så ofta upplever jag ljudet.......

Schipperke

Medlem
18 jan 2011
16
0
1
Järbo
Har beställt en beg drivaxel nu ! Gått 276 mil för 1880:- med frakt och pf . Min har ju gått 1880 mil så det är väl dags att byta :)) Ska även byta slidesen på samma gång . Så man får väl se om den blir tyst sen .

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Har exake samma ljud på min viper MTN. Har lokaliserat det till dom främsta boggiehjulen. Mattan sviktar mellan kammarna och då låter det när hjulen kommer på kammarna och tryckerupp mattan då sen går den tillbax och tar i mot slidsen. Ganska irriterande ljud men det är ju bara när man tar igång i låg fart.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Har exake samma ljud på min viper MTN. Har lokaliserat det till dom främsta boggiehjulen. Mattan sviktar mellan kammarna och då låter det när hjulen kommer på kammarna och tryckerupp mattan då sen går den tillbax och tar i mot slidsen. Ganska irriterande ljud men det är ju bara när man tar igång i låg fart.
Bränner inte det slidsen lättare? eller är det bara om de tar emot slidsen en längre sträcka?

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Kolla så det inte är någo lager som håller på och ger upp! Har haft ett liknande ljud på min förra skoter och då
var det lagrena som var och spökade! Tyvärr fick ja lära mig det den hårda vägen!
Men som sagt kolla till alla lager så det är inget utav dom som håller på och ger upp!

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Exakt så skulle jag beskriva mitt fel också...... Undrar om det är metallbitarna som sitter i mattan som låter? Tror de sitter i bart tredje hål och ungefär så ofta upplever jag ljudet.......
Är det täckta hål på mattan isåfall montera vagnsbult i dom täckta. M6x16 minns ej skallens mått
finns att köpa på RK-verktyg på Skönsmon i Sundsvall.

Woogie

Medlem
22 mar 2009
18
0
1
Skellefteå
Troligtvis har du inte samma fel som jag men du kan väl kolla. Jag köpte en MM som gick fint i ca 30 mil innan mattan började gå snett i tunneln pga drivaxeln inte längre gick mitt i tunneln. Det visade sig att en distans med o-ring som ska sitta innanför lagret på kedjehussidan inte följt med vid köpet, med följd att axeln krupit ur lagret på variatorsidan och flyttat sig 6mm mot kedjehuset.
Nu blev det en massa jobb med att få dit en ny distans men inga skador att rapportera.

bridgeman86

Medlem
12 okt 2011
16
0
1
Linköping
Jag har exakt samma ljud från min Yamaha venture 700 från 01. är typ metalliskt och låter bara när man kör sakta, låter inte bra.. har hört att rembyte ska hjälpa, ska testa detta. Är det någon som lyckats få bort detta ljud med rembyte eller hur har ni löst problemet??

henkek

Aktiv medlem
6 feb 2012
64
1
6
Hammerdal
Så lät min mm 700 -01, metalliskt konstigt ljud i låga hastigheter. Det var transkedjan som hade börjat gå sönder, ca 10-15 länkar som var knäckta på olika ställen hela kedjan runt, syntes knappt när den satt på plats.