summit 600 sdi -08

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
eftersom jag inte äger någon handbok eller ens vet var jag ska söka så ställer jag frågorna här:
vad har den för delning på mattan?
vad har den för mattlängd?
vad är högsta kamhöjden jag får i utan att byta storlek på drivhjul?
vad heter korrekt rem? (exploderade innan jag hann kolla)

och en gammal bonusfråga:

jag upplever att den rasslar lite på variatorsidan, är det brukligt på skidoo eller är det något sorts slitdelar som ska bytas ut? (bussningar eller dylikt)
eller är det ett haveri på variatorn på gång?

vart vänder man sig för att få maskinen inställd? (spi pipa och boondocker box)

Last edited:
R

RevMan

Orginal mattan är 365 /40,6 /5,7cm med 2,52"delning.
Högre än 57 ser jag som liten mening på en 600, den orkar nog inte snurra högre kammar i samma hastighet som orginal.

Tumregeln brukar vara att om variatorn växlar som den ska och blir tyst när den är varm är det ingen fara, nya e-tec 600 låter som en stenkross innan dom har blivit varma, ingen garanti för detta dock. Blås ren variatorn med tryckluft så ofta som möjligt, använd inte dimsmörjning. Det går ju att plocka isär dom och kontrollera alla delar.

Ring till M-performance i mora för att få maskinen inställd, Han heter Mulle här på forumet.

R

RevMan

såg inte frågan om remmen. orginal sitter 417300197 men 417300383 går väldigt bra att köra på.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
såg inte frågan om remmen. orginal sitter 417300197 men 417300383 går väldigt bra att köra på.
väldigt bra,men har nu fått ordning på remslitaget med hjälp av en hålsåg och vent-kit :D

en annan fråga då, hur går jag tillväga för att koppla in tempmätare på min maskin (köpa mätare å givare å adapter till slangen fixar jag ju)
var ska jag ta ström? kan ja ta direkt från batteri lr kommer den då var på å stjäla ström hela tiden? tips tack

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Du har rätt Pipa! Idag av alla dagar kom en medelålders man med en Enduro 600 SDI -07 i nyskick men 500mil, påkostad med Cudney topp,Boyesen reeds Spi pipa med slutburk och insugs flärpar. Det mer normala med en massa eftermarknads delar är besvikelse, men här gratulerade jag ägaren redan efter första körningen 120hp. Högre förtändning och ner magrat insprut gav finalen 126hp vid 0.61.
Det är bra.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Du har rätt Pipa! Idag av alla dagar kom en medelålders man med en Enduro 600 SDI -07 i nyskick men 500mil, påkostad med Cudney topp,Boyesen reeds Spi pipa med slutburk och insugs flärpar. Det mer normala med en massa eftermarknads delar är besvikelse, men här gratulerade jag ägaren redan efter första körningen 120hp. Högre förtändning och ner magrat insprut gav finalen 126hp vid 0.61.
Det är bra.
vet inte om jag får fråga sånt här, men vad kostar det att bänka och ställa in maskinen?
och du som håller på med skotrar mest hela tiden, vet du om det går att köra bigbore på min 600 sdi? och är det isf något du kan hjälpa till med?

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Penga förstörelse, billigare att byta till en XP med 800R istället.
oaky, jag är med på hur du menar, men jag vill behålla min insprutning och få mer kraft, en xp med 800r blir dyrt, sen en 800 med etec har jag ju aldrig råd med.

men tack för ditt svar iaf.