IQ går på en burk till 4700rpm sen båda + vita stift

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tjena. Har ett problem med skotern och jag hoppas någon här vet vad det kan vara.

Den går på en burk till 4700 rpm = tillslagsvarve, därefter går den på båda och den går precis som den ska. förutom något missljud ibland, den som spottar, misständer eller något sånt.
Stiften på den gick ifrån mörk idag till vit ganska omgående.

Då ställde jag upp så den skulle få mera soppa, har dial a jet på den så jag vred upp 1 varv, körde, fortfarande vita stift.. Samma repa två gånger till, och stiften var vit.
På variatorsidan var stifte blötare och bättre färgad än på andra sidan. Ställde upp dial a jeten lika mycket på båda cylindrana hela tiden.

Efter det så valde jag att ta hem den på kärra istället för att köra en bra bit hem när den gick så konstigt. Så nu står den och skämms i karporten..
Det är en IQ 440/600 med slp dubbelpipor och lite annat på den.


Någon som har nån idé om vad det kan vara? fråga gärna om något är oklart, hade lite bråttom och skriva, ska dra på jobbet nu. Så det är säkert massa fel i texten men ni förstår säkert
MVH / roBain
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Har ganska så exakt samma fenomen på min RS 600. går på en burk upp till tillslaget och sen båda. MAG stiftet vitt, PTO stiftet blött. Mina reedläppar var slut, kolvringarna dålig och troligtvis en trasig packbox bakom svänghjulet pga söndersmulad magnapull.. Men ta och kompprova först och främst, kolla hur mycket det skiljer mellan kall/varm motor och om det blir bättre kompa ifall du häller ner olja i cylindern. OCH kolla tjuvluft.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Har ganska så exakt samma fenomen på min RS 600. går på en burk upp till tillslaget och sen båda. MAG stiftet vitt, PTO stiftet blött. Mina reedläppar var slut, kolvringarna dålig och troligtvis en trasig packbox bakom svänghjulet pga söndersmulad magnapull.. Men ta och kompprova först och främst, kolla hur mycket det skiljer mellan kall/varm motor och om det blir bättre kompa ifall du häller ner olja i cylindern. OCH kolla tjuvluft.

ojfan.. Mina insugsgummin var hel när jag kolla senast, och det var bara någon vecka innan nyår, så jag hoppas dom fortfarande är hel men det ska jag kolla upp..

Ska se om jag kan få tag i en kompmätare så ska jag kolla det också. Hur mycket olja ska man slänga ner i cylindrarna?


Tack för svar!