Ny bestyckad roax 494!

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
har bestyckat min rotax 494 nu..

40/280 + 40/280 va orginal och ha bestyckat han nu....
hur långt ska man köra innan man ska kolla stift? körde 2 meter
och stiften blev typ halvbruna men den inre ringen är halvvit innanför..
men den går hur bra som helst mycket skillnad sen tidigare med 300/50 + 280/50.

Men till saken som mest är viktig just nu.. köpte en voltregulator som bilden visar..
hur ska jag koppla den?? dom säger att jag ska T:a in den på nån strömkabel och få ut 12v.. så jag tänkte jag ha ju 12v i alla kablar tll och med dom till lyset och allt så jag koppla in den där men får inte ut nå volt alls... vars ska den kopplas in egentligen? är en snopro antar det är universial voltreg...DSC02637.jpg
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
har bestyckat min rotax 494 nu..

40/280 + 40/280 va orginal och ha bestyckat han nu....
hur långt ska man köra innan man ska kolla stift? körde 2 meter
och stiften blev typ halvbruna men den inre ringen är halvvit innanför..
men den går hur bra som helst mycket skillnad sen tidigare med 300/50 + 280/50...
Först och främst kan du börja med att varmköra skotern.

Kör sedan sakta (ca 1/4 gas) i 100m > slå av skotern i farten, sakta in och kolla färg på stiften.
Kör sedan i normal fart (ca 2-3/4 gas) i 100m > slå av skotern i farten, sakta in och kolla färg på stiften.
Till sist klipp fullt i 100m > slå av skotern i farten, och guess what? kolla färgen igen :D

Då vet du hur den går på lågfart - nålläge - högfart.
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
suveränt! ska testa det... drog ut direkt och mata litegrann jag;p hahah... vet inte alls hur man ska göra... ska kolla det där.. du vet inte om voltregulatorn??
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det kommer ut 2 gula kablar ur motorn som går till ev tändlås, och delas upp åt alla möjliga håll till belysning osv. Eventuellt är en av dom gul/svart. Tror dom sitter i en rund stor kontakt tillsammans med en helsvart kabel (?).

Kabeln på din voltreg ska T'as på den helgula. Metallen på voltreggen ska "jordas" i chassie, förutsatt att din maskin har chassiejord... Annars ska den "jordas" mot den gul/svarta kabeln jag nämnde tidigare.

Vill inte göra dig besviken, men den tidigare bestyckningen du körde med var rätt till 494 enligt mina servicehandböcker. Den bestyckning du har nu kommer från en 493 från 2001, som är en annan motor... Men dom är ju ofta lite fett bestyckade orginal, så det borde funka. Dock ska det sitta olika storlek i MAG och PTO, som det gjorde förut. Vilken sida som ska vara större beror på vad du har för pipa.

Så håll koll på färgen på tändstiften!
Och bara så att du vet, så är det bra att göra tändstifts-testet enligt tidigare inlägg med väl använda stift. Nya stift går ej läsa färg på.
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
ah så pass!!!! jag har jaaks trimpipor på den just nu! så kanske ska sätta tillbaka 300 på högfart på vevsidan på förgasaren... för att på högfart har den aldrig
krånglat bara på lågfarten! då gav rotax återförsäljaren mig fel information om 494an alltså:) jaja får bara ändra lågfarten för den gick inte knappt köra på fjället..
surade direkt så fort jag starta..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det faktum att du har trimpipor gör det ännu mer angeläget att ha koll på stiften, så var noggrann och försiktig så du inte eldar upp nån kolv.
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
har ju kört på 300/50 och 280/50 och då har den gått så otroligt fett så när jag är på normal höjd i dorotea så går den inte ens på tomgång.. så fett går den på lågfarten... högfarten går ju diskutera har ju kört iaf 6 mil med den högfarten så den måste ju gå på den.. men dom flesta säger att man ska kunna ha samma på MAG och PTO på den motorn jag har....
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
HIttade dom 2 gula kablarna du pratade om... dock var båda helgula? verkar det som iaf... hur som helst går dom där 2 kablarna in i nån mojäng:)

den ser ut såhär.
DSC02640.jpg

Vad är det för nått? ska voltregulatorn in före den eller efter den? det går ju in från motorn, 1 svart, 2 gula och kommer ju ut gul, 2 gröna, 1 svart efter den där mojängen.. som det är till hälften av alla kablar på hela motorn... är en jord och en plus då? måste väl mäta upp dom då... men vad är det för mojäng tro?
 
Last edited: