Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer?

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Vänligen läs hela inlägget innan ni svarar!

Har nu felsökt ett bra tag på egen hand, men har nu lessnat och vänder mig därför till mina kära vänner på snowmobile för eventuella tips och idéer.
Skotern i fråga är som det står i rubriken en RC 440, dvs rotax 440 snurra utan pj förgasare.


Problem & symptom:
Skotern går till en början hur fint somhelst på packad led, varvar som den skall osv.
Det som händer är att när jag tex åker ut i lössnö för att vända eller liknande
så börjar den blöddra ELLER misstända (börjar bli förvirrad ang detta eftersom jag ej hittar några fel).
Orkar därefter knappt ta sig frammåt och slutar oftast med att jag kör fast och/eller stänger av skotern och sätter mig & surar.

När skotern stått i 5-10minuter så startar den och går som vanligt igen!
Men så fort jag kör någonstans där det går tungt och/eller på låga varv så blir det samma visa IGEN.


Har gjort/kontrollerat följande:
- Grundligt rengjorda, synkade & inställda förgasare ett flertal gånger
- Rätt bestyckad (beter sig precis lika oavsett fet eller snål bestyckning,
för närvarande 300/22,5 PTO och 310/22,5 MAG. Nålen i mitten på båda)
- Kollat att reedsen sluter tätt
- Kollat att nålventilerna ej är slitna
- Kollat varenda soppaslang osv
- Rengjort RAVE portarna
- Kontrollerat membran & funktion på soppa pumpen
- Bytt tändhattar & givetvis tändstift med RÄTT gnistgap
- Monterat meshtyg i alla luftintag & modifierat luftburken för att motverka
snöproppar, dvs ej något problem med tilltäppt filter osv.
- Kontrollerat att det ej är snö som täpper till utblås
- Kontrollerat kompet
- Hittade häromdagen småa sprickor i nederkant på trottlarna,
dem flesta bara ytliga men en nästan genomgående..
Givetvis förstår jag att detta påverkar skotern negativt, men inte på detta vis?

Summa summarum:
- Misständer/blöddrar vid "tungt" före
- Uppträder lika om jag burkar med fullt ös (kommer oftast ett varv innan det börjar)
- Börjar misstända/blöddra om den står på tomgång
- Har inbillat mig att den är mer svårstartad nu än förr
- Känns eventuellt lite trött & svarar dåligt på gas efter att jag plågat den efter leden en längre bit
- Har ett fåtal gånger kommit avgassmällar när jag stängt av den


Lutar alltså åt tändningsproblem även fast jag upplever det som att den blöddrar och har varit nästan 99% säker att det var soppa problem fram tills nu, vad skulle kunna göra så att maskinen blir trött vid tungt före? Misstänker att antingen tändspole, cdi eller stator på något sätt blir överhettade & inte orkar ge ifrån sig rätt mängd tändenergi.

Men hur mäter jag dessa? Någon som har värden på det som skall mätas?
Hur mäter jag? Någon som har någon annan idé? Någon som varit med om liknande?

Tack för att ni läste mitt roman-liknande inlägg.. Men snälla..
HJÄLP MIG SNÄLLA, BÖRJAR LESSNA TOTALT NU :mad2:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

Jaaaduu.. Svårt att svara på utan körning men bra beskrivit.

Frågan är om pipan slutburken är helt standard? Viktigt är också att värmesköldar finns kvar för om snö kommer åt pipan/pipor kan man få detta problem vid lössnöåka!!!!!!!!!!!!!!!!!

Är det annan pipa på den eller burk ligger nog felet där.

Men om allt är standard så har du bara 2 saker att välja på. Endera är det variatorn som växlar ut men inte in (backshift) alt slut sekdärfjäder evnt av... felställt tryck på fjäder, fel fjäder ja du fattar. Kolla upp att all bestyckning i variatorerna är org och hela.

Alt 2 som också är mycket troligt är just statorlindning delvist av. Kan mätas om du har tur ,,men kan även visa rätt värden när den går såpass bra. Skicka den till elvekrstan i timmrå så lindar dom om den proffsigt för 1600-2000 kr gissar jag.



PS Trottlaran lagar du me BILTEMS epoxi stålspackel,, kostar bara 39kr typ. Den är ovanlig bra och tål soppa men även e 85!! Slipa noga med grovt sanpapper bara så expoyn fäster bra.

Vill du ha ännu bättre lim spackel som är starkast i världen så har jag det.Jag spacklar insug och förgasare med JB weld (många portare om gör) JB ska tydligen vara starkaste stålepoxyn i världen och har starkaste limhållfasthet som uppmätts. Men Bilteman duger och är billigare.
 
Last edited:

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

Jaaaduu.. Svårt att svara på utan körning men bra beskrivit.

Frågan är om pipan slutburken är helt standard? Viktigt är också att värmesköldar finns kvar för om snö kommer åt pipan/pipor kan man få detta problem vid lössnöåka!!!!!!!!!!!!!!!!!

Är det annan pipa på den eller burk ligger nog felet där.

Men om allt är standard så har du bara 2 saker att välja på. Endera är det variatorn som växlar ut men inte in (backshift) alt slut sekdärfjäder evnt av... felställt tryck på fjäder, fel fjäder ja du fattar. Kolla upp att all bestyckning i variatorerna är org och hela.

Alt 2 som också är mycket troligt är just statorlindning delvist av. Kan mätas om du har tur ,,men kan även visa rätt värden när den går såpass bra. Skicka den till elvekrstan i timmrå så lindar dom om den proffsigt för 1600-2000 kr gissar jag.



PS Trottlaran lagar du me BILTEMS epoxi stålspackel,, kostar bara 39kr typ. Den är ovanlig bra och tål soppa men även e 85!! Slipa noga med grovt sanpapper bara så expoyn fäster bra.

Vill du ha ännu bättre lim spackel som är starkast i världen så har jag det.Jag spacklar insug och förgasare med JB weld (många portare om gör) JB ska tydligen vara starkaste stålepoxyn i världen och har starkaste limhållfasthet som uppmätts. Men Bilteman duger och är billigare.
Pipa/Slutburk är standard, märkte dock att det var en hel del snö mellan kåpa & slutburk..
Även under slutburken (som nu var is givetvis) som jag fick mer eller mindre hacka bort med spett. Men tycker inte detta borde vara problemet? Beter sig ju precis lika om den är snöfri & jag burkar med mag sidan uppåt. Både prim & sek variatorn är nyligen isärplockad och preppad, så problemet ligger ej där.
Statorn är ju lurig, måste bara veta hur man mäter den & vad värdet skall ligga på?
Tack så mycket och tack för tipset om trottlarna, skall åtgärdas!

Fick en till idé när jag låg och skulle sova igår,
Lyckades göra lite skoter-akrobatik förra månaden och slutade med att jag knäckte staget till styrstången.
Detta svetsades givetvis, KAN det ha hänt något när jag svetsade?
Kopplade ur all elektronik till cdi, tändspole osv och hade jorden nära svetspunkten.
Kan det ha hänt något endå? Något som är typiskt just vid svetsning?

Komigen nu, 75st som läst tråden.. ingen mer som har någon idé?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

Jo det kan påverka om du svetsade och det funkade innan.
Alltid när man svetsar så bör man ha lös jordkablar...

Jag har haft likadana symptom som du har ni på en RV-motor och felet låg i att lagren hade gått i veven pga tjuvluft via packboxen

Släcker den stift? och hur ser stiften ut när du kört?
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

Jo det kan påverka om du svetsade och det funkade innan.
Alltid när man svetsar så bör man ha lös jordkablar...

Jag har haft likadana symptom som du har ni på en RV-motor och felet låg i att lagren hade gått i veven pga tjuvluft via packboxen

Släcker den stift? och hur ser stiften ut när du kört?
Den har strulat innan vad jag kan minnas, men blir osäker "bara för att" just nu.
Lossade som sagt alla komponenter + dom jordkablar jag hittade.

Jaså? Låter långsökt, gick den normalt ibland (läs oftast) för dig också?
Släcker inte stift. Färgen beror alldeles på vad jag kör för bestyckning,
Har kört bruna, nästan vita stift nu bara för att eliminera att den går fett.
När själva problemet/symptomet inträffar så är stiften allt som oftast oförändrade i färgen,
har dock inbillat mig ett par gånger att MAG sidan är sotig medans PTO ser bra ut.
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

Kom igen nu, måste ju vara nån som sitter på kunskap/info om detta?
 

JANI V

Aktiv medlem
13 dec 2010
92
0
6
Finland
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

Kom igen nu, måste ju vara nån som sitter på kunskap/info om detta?
min gör samma sak utblåset ligger för nära snön blir mot tryck men lutar jag skotern åt vänster (burkar går det bra) tänkte ja skulle svetsa 60 graders krök på utblåset. det här är säkert felet på din skotert åxå... men jag kör mestadels på krossbanan med 440 in. märks mycket bra på min när man kör i pudder snö kör man sakta så sjunker skotern ner i snön märks direkt när den tappar årken lutar man skotern så utblåset kommer upp ur snön går den bra pånytt. exempel (puddersnö) kör man i landsvägsdiken åt samma riktning som bilarna går det bra kör med en skida mästa dels i luften utblåset ligger inte mot snön. kör man motsat riktning är det hopplöst skotern dör lätt när utblåset är längs med marken hela tiden. men min skoter miständer inte och blödrar inte. på min skoter sitter det en special luddämpare när det har tävlats med den utblåset sticker ner ca 4 cm under underkåpan
 
Last edited:

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

min gör samma sak utblåset ligger för nära snön blir mot tryck men lutar jag skotern åt vänster (burkar går det bra) tänkte ja skulle svetsa 60 graders krök på utblåset. det här är säkert felet på din skotert åxå... men jag kör mestadels på krossbanan med 440 in. märks mycket bra på min när man kör i pudder snö kör man sakta så sjunker skotern ner i snön märks direkt när den tappar årken lutar man skotern så utblåset kommer upp ur snön går den bra pånytt. exempel (puddersnö) kör man i landsvägsdiken åt samma riktning som bilarna går det bra kör med en skida mästa dels i luften utblåset ligger inte mot snön. kör man motsat riktning är det hopplöst skotern dör lätt när utblåset är längs med marken hela tiden. men min skoter miständer inte och blödrar inte. på min skoter sitter det en special luddämpare när det har tävlats med den utblåset sticker ner ca 4 cm under underkåpan
Om du läser hela mitt inlägg så står det att jag redan kontrollerat att det inte är det som är problemet.
Precis samma problem uppstår även om jag kör med utblåset uppe i luften i djup snö. Men tack endå :)
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

ett tips ang. statorn, ohmvärdena säger inte så mycket på lindningens kondition.. den kan visa ganska rätt värden fast isoleringen är dålig, så du måste ta och megga den för att kunna utesluta fel på någon lindning i statorn.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

hade inte denna sympom under min ägo, men vare primärfjädern som du undrade om jag hade bytt och hade kvar orginal? bytte du den eller kör du med samma som innan?
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

Prova att pumpgasa hela tiden när du är ute i pudret. Kan vara så att när du ger full mutter ut i pudret ( ligger på maxvarv) och det börjar gå trögt varven sjunker fast du håller fullt och gasarna matar fortfarande för fulla varv och då surar den ner sig.
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

ett tips ang. statorn, ohmvärdena säger inte så mycket på lindningens kondition.. den kan visa ganska rätt värden fast isoleringen är dålig, så du måste ta och megga den för att kunna utesluta fel på någon lindning i statorn.
Okej, hittar jag inget annat fel så får jag chansa & linda om den då.

hade inte denna sympom under min ägo, men vare primärfjädern som du undrade om jag hade bytt och hade kvar orginal? bytte du den eller kör du med samma som innan?
Allright. Det var någon som hade bytt till en mesigare fjäder, så handlade nytt & preppade om variatorn.
Mao så är det inga problem med variatorerna el liknande.

Prova att pumpgasa hela tiden när du är ute i pudret. Kan vara så att när du ger full mutter ut i pudret ( ligger på maxvarv) och det börjar gå trögt varven sjunker fast du håller fullt och gasarna matar fortfarande för fulla varv och då surar den ner sig.
Blir snarare värre om jag pumpgasar, ligger jag efter leden och gasar fullt - släpper - gasar fullt - släpper några gånger så börjar den också gå dåligt.
Är väldigt förvirrad när det gäller detta just nu, jag har hela tiden tyckt att det verkar som soppa/förgasarfel och även detta tyder ju på det.
MEN jag har som sagt gått igenom varenda liten detalj jag kan komma på från pickupen i tanken ända fram till reeds, och finner inget konstigt.

Ska prova att slita bort tempgivaren nån dag & se om det blir bättre, känns nästan som att det skulle kunna vara MPEM-boxen som slår av på tändningen pga felaktig temperatur via givaren.
Det är min sista idé just nu, så vore ju guld värt om nån kunde komma på något mer förutom alla tusen saker som jag redan kollat..
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

testa byt tillbaka till gamla fjädern, för den gick ju bra i lössnö med den under min ägo iaf
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Sv: Lynx RC 440 -05 blöddrar/misständer? KUNNIGA, SE HIT

testa byt tillbaka till gamla fjädern, för den gick ju bra i lössnö med den under min ägo iaf
Som sagt, det är INTE variatorerna. Vad det gäller växling & inställning av variatorerna så gick den mycket sämre när jag köpte den av dig jämfört med nu.
MEN nu är det något annat som strular börjar lessna lite efter att ha behövt byggt om halva skotern, så nu vill jag gärna att den fungerar snart.

Inte meningen på nått vis att kasta skit på dig, men det är INTE variatorproblem. Det har jag tillräckligt med koll för att kunna utesluta!
Andra tips mottages gärna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag har ingen koll på just din maskin men såhär beter sig även maskiner oavsett märke om man har felande självjusterande bestyckning för olika höjder som kan heta vad som helst beroende på maskin (DPM på rotax)

Det är det svåraste problem jag råkat på att lösa på äldre maskiner typ 97-03. Jag hoppas inte din maskin har detta system eller om har är billigare att fixa än övriga maskiners som nästan är omöjliga att få ordning på när det börjar jäklas. På en äldre polaris indy 500 fick jag bygga bort denna pryl genom att bestycka om förgasarna total och kasta bort detta system . Samma sak med en kompis skidoo 600 summit 02 han fick köpa nya förgasare utan detta höjdbestyckningsreglersystem för nyare förgasare kan inte byggas om till vanlig bestyckning tyvärr.
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Jag har ingen koll på just din maskin men såhär beter sig även maskiner oavsett märke om man har felande självjusterande bestyckning för olika höjder som kan heta vad som helst beroende på maskin (DPM på rotax)

Det är det svåraste problem jag råkat på att lösa på äldre maskiner typ 97-03. Jag hoppas inte din maskin har detta system eller om har är billigare att fixa än övriga maskiners som nästan är omöjliga att få ordning på när det börjar jäklas. På en äldre polaris indy 500 fick jag bygga bort denna pryl genom att bestycka om förgasarna total och kasta bort detta system . Samma sak med en kompis skidoo 600 summit 02 han fick köpa nya förgasare utan detta höjdbestyckningsreglersystem för nyare förgasare kan inte byggas om till vanlig bestyckning tyvärr.
Tack för att du inte ger upp!
Ska kolla upp om jag har något liknande, men är tveksam på det eftersom det är en 440..
Om tempgivaren som går till MPEM-boxen börjar strula? Då borde den väll kunna bete sig såhär också?
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Uppdaterar lite i hopp om att NÅGON kan ge mig tips om vad som ställer till med detta skitfel?

- Provat att koppla ur tempgivaren utan resultat
- Märkt att det är luft i kylsystemet, försökt åtgärda detta men inte blivit riktigt 100 än
- Upptäckt att motorn blir skoll-het när den börjar strula, Går knappt att ta på den, men när den går normalt går det att lägga handen på den utan problem.
- Problemet uppstår nu även när man kört hårt en längre stund eller pumpgasar duktigt, går alltid bäst när den är kall eller ljummen.

Kan blöddrandet/misständningarna i själva verket vara spikningar?
Eftersom kompet såg bra ut när jag kollade senast har detta inte slagit mig tidigare, så skall kolla komp igen.
Andra ideér eller tips? ÖS på med grejjer så jag har nått att gå efter, tycker jag har kollat det mesta nu.