iQ 440-07 troligen variator problem

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Hejsan, har en iQ 440-07 som beter sig lite underligt..
Den går klockrent på en hårdpackad väg, svarar bra på gasen och varvar bra.
Men direkt jag viker ut i djupsnön då börjar den bara bluddra, varvar inte fastän ja håller fulla spjäll. Bara bludder å går dåligt, fick då tipset att det kan vara nå i variatorn om den gått som tävlingsmaskin att de är setupen som är galen och inte gjord för tungt före.
Undrar då om någon här varit med om samma och lyckats lösa det? Och ni som har iq 440 som går bra i lössnön var kör ni för setup? :)

Mvh

Mattias

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Iofs är skumgummit till "röret" som går in i själva luftburken väldigt trasigt, kanske därför?
Tycker bara de var så direkt ja viker av leden som den börjar bluddra å ha sig..
Något bra tips för att stoppa snöyr att åka in i burken? :)

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
ett billigt sätt är väl att stoppa strumpbyxor, fast det blir ju lite tattargjort å andra sidan.. jag stoppade in 2 uni filter som jag fäster på gasarna, som i sin tur är intryckt i luftburken, och ska du göra så, ta bort gummiringarna på luftburken, men annars kan du bara fästa strumpbyxor uppe uti huven också :)

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
De där med uni filter i burken lät inte så dumt! Vilka uni filter har du som ryms i burken? Finns ju dom hära gröna på duells med 15graders vinkel, passar dom tro? :)

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
dekspjuth: Går din bra i lössnön? :) Isf, var har du för helix å fjäder i sekundär? Även primär fjäder :) Sen om du vet va du har för bestyckning? Har 310huvud på min, är de lite väl mycket kanske?

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Jag hade bara raka uni filter, du pressar som in dom och viker upp dom bara, men Du måste göra det mindre vasst i plastkanterna på luftburken annars nöter de sönder gummit på filtrena, och Ja min går bra i lössnö! jag vetinte vad jag har för helix och fjäder i sekundär, och vetinte i primär heller faktiskt! och vetinte bestyckning, men skriv pm åt mig ifall du fortfarande behöver hjälp ska kan ja springa ut å kika då jag ändå har skotern i delar inför renovering :)

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Jag hade bara raka uni filter, du pressar som in dom och viker upp dom bara, men Du måste göra det mindre vasst i plastkanterna på luftburken annars nöter de sönder gummit på filtrena, och Ja min går bra i lössnö! jag vetinte vad jag har för helix och fjäder i sekundär, och vetinte i primär heller faktiskt! och vetinte bestyckning, men skriv pm åt mig ifall du fortfarande behöver hjälp ska kan ja springa ut å kika då jag ändå har skotern i delar inför renovering :)
Går bra i variator nu :) Nu är det nå annat h-vete fel :( Skrev i den andra tråden om de :)