Hubbe:
Den "vanliga" oljan jag hänvisar till heter nog Challenger om jag inte minns tokigt. Jag har kört på 4% för det mesta, även 3% i början på säsongen utan problem. Det är den minsta klassen, alltså luftkylda 85cc med maxvarv kring 11300-11500. Direktdrift utan växel eller slirkoppling.
Boost:
Det är en typ av motorsågsmotor jag pratar om, inte att jämföra med de vassare kartarna som varvar betydligt mer. Det normala i våran kart är 3-4%, då borde den alltså gå på 1,5-2% enligt deras rekomendationer. Jag provade som sagt 3% + 1% av deras "vanliga" olja, men det gick inte då motorn hamnade 5 grader ifrån "meltdown" redan på tre-fyra varv vid varje testtillfälle. Utan temp-loggning hade den förmodligen skurit. Men med "bara" deras vanliga 2T-olja så gick motorn bra och var fin inuti.
Nu måste vi reda ut vilken olja du igentligen körde? Först skriver du att du körde deras värstingolja 1% och 3% drivmedelsförstärkare. Och nu skriver du att du körde deras vanliga olja challenger 1% och 3% drivmedelsförstärkare och det är livsfarligt för en motor!
Den enda olja man kan gå ner till halva normala inblandet på är deras svindyra keramiska 2 taktskoncentrat best 342. Till den tillsätter man "inte" drivmedelsförstärkare (ingen mening) för den inehåller redan ordentligt med boron. 1% av den oljan är gränsfall i en motor som varvar 6000v skulle jag säga 1,5% skulle vara mer säkert. En motor som varvar 11000 12000v ska igentligen ha 5% på full gas av de flesta helsyntetmärken även Paybacks helsyntet. Så till dessa motorer bör man köra 2,5% keramiskt 2 taktskoncentrat.
körde du på 1% "vanliga" challenger helsyntetanren de säljer + 3% drivmedelsförstärkare är det inte underligt tempen steg. Om du kör vanliga helsyntet-challenger nr 340 bör du köra minst 3-4% ber på varvbtal vs slaglängd. Tillsätt gärna Drivmedelsförstärkare i valfri dosering för att få boronet. Men jag rek inte mer drivmedels än 0,1-0,5" i länden pga boronet "kan" bygga igen ex lågfartare med tiden(mindre farligt men ändå)
Jag brukar blanda i ca 1-2% DrivmF i någon tank för att få en snabb start på behandlingen och få igen småripor snabbt, men sedan kör jag mindre Drivmedels. OBS Payback rek 0,1% så mer sker på egen risk he he.
Nu kör ju jag Lectrongasare som inte har lågfartsmunstycken så jag kan hälla mååånga % drivmedelsförstärkare utan att få problem med igensatta lågfartare. Det enda jag märker av när jag kört någ timmar med våldsam inb typ 3% DrivmedelsF är uppbyggnad av boronpullver runt nålsätet inne i gasarens halls. Dessa kristalliknade högarna pillas lätt bort med tassarna/naglarna.
Jag har bara erfarenhet av vanliga förgasare och hojar och där har vi kört flera hundra mil på drivmedelsförstärkare Men det har varit inb 0,1% enligt payback eller strax mer svårt att dosera 0,1% . Sedan kör ju jag v70ien insprutarhojen på 0,1-0,5% utan prob i flera tusen mil.