Payback olja!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Men hur är det nu i ett specialfall som tex min sdi lr en e-tec där man "MÅSTE" köra på brp:s XRS olja. Kan jag köra med denna ist?

Om jag nu får välja en olja som inte gör att allt rostar på sommaren så gör jag ju gärna det..
Jag har för mig att skidoo påstår att oljepumpen kunde gå sönder om man byter olja som har annan wisco eller om dom påstog att injektorerna slog igen allt för att luras köpa deras olja. Jag har svårt att ro det ens finns en så dålig pump att den går sönder med annan olja. Det enda jag kan delvist hålla med om är att det finns oljer som kan förorena oljespridarna mer eller mindre men då ska man absolut åka paybacks challenger och då speciellt den MED boron i för boron rengör allt vad spridare heter och allt annat också för den delen. Hur renade challeger utan boron i vet vi inte än men challenger skryter speciellt i sitt produktblad om hur rent allt ska bli av denna olja även vid luskörning. Jag har ju läst produktbladet i paybacks katalog och den har gått igenom alla dom hårdaste testerna vad gäller allt i smörjkrav renlighet och utsläpp mm så den har mycket hög utvecklingskostnad då dessa prover är svindyra

Hoppas Payback får igång sin hemsida snart för jag trodde inte ens papperskataloger fanns fortfarande men dom har kostat på en riktigt fin sådan så beställ gärna den nyaste för där finns otrolig mycket specialoljer för olika motorer och andra sprayoljer fetter.

Jag vet faktiskt inte priset på denna olja då vi köpte våran till specialbra pris som testobjekt för ett bra tag sedan.
Jag kan höra vad min kompis som jag tvingade bli återförsäljare kan få fram den till för bästa pris får vi se om det ligger bra till. Går att köpa på allt från 1L till 208L fat så om någon vill ha 208L så går det nog fixa bra pris:biggrin1: Återkommer så fort som möjligt ang detta
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag snackade med en Forskningsingenjör som jobbar på Maskinelement avdelningen, han är en av de som jobbar i tribolabbet på Luleå tekniska universitet. Jag snackade även med Forskarassistent under maskinelement vars stora intresse är just kullager, glidlager, och allt annat som har en smörjfilm... Dock hade denna inte läst databladet för oljan.

Till saken. Mulleson grattis till ett fint köp, men nästa köp så Klicka här!
Att köra på 2% "oavsett" varvtal med en sån fin olja är inga problem. Det är min högst oprofessionella åsikt, inofficiellt backad av 2 kaffedrickare vid LTU.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Vad kostar denna olja litern?
Jag har kollat upp priset med återförsäljare Bergs lantbruk här i kramfors och han vill ha 100kr L för challenger helsyntetaren (UTAN Boron i blandad)
Han måste höra med Payback vad Boroninblandet kostar så jag återkommer med det senare.

Det går bra att beställa på tel 070 2291005 och fixar fram en mailadress senare också. Torbjörn Holmsten heter återförsäljaren
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag har kollat upp priset med återförsäljare Bergs lantbruk här i kramfors och han vill ha 100kr L för challenger helsyntetaren (UTAN Boron i blandad)
Han måste höra med Payback vad Boroninblandet kostar så jag återkommer med det senare.

Det går bra att beställa på tel 070 2291005 och fixar fram en mailadress senare också. Torbjörn Holmsten heter återförsäljaren
Kanonbra!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
En sak man kan ha med i beräkningarna om man väljer Payback och vill ha boronfördelarna är att endera köpa challenger med boron i, eller köpa challenger utan Boron och istället köpa deras drivmedelsförstärkare som innehåller boron. Fördelen med att köra i drivmedelsförstärkare istället är att man får fler fördelar på köpet,,isproppförebyggare och liten boostereffekt då det sprit + att det håller munsycken rena och håller föroreningar/beläggningar borta från flotörkopopen /insprut. Man behöver inte dränera förgasare på sommaren om man har denna drivmedesförstärkare i soppan el heller konservera motorn då det är extremt rostförebyggande. och om man kör insprutare så har man mer vinning av drivmedelsförstärkare i tanken än Boronolja i oljeburken då den då går genom insrutningen och dess munstycken. Insprutning mår riktigt bra av boron då den håller rent i och lägger ut skyddande boronlager överallt. Har man en lilla minsta sunkig insprutning så blir den ok omm man kör på drivmedesförstärkare. Vi har ju kört flera skotrars livslängderi mil (flera tusen mil) i våra bilar så jag kan garantera att sprutet mår bra av boron

Jag vet inte om oljan sprutas in separat rakt in i motorn på alla insprutare i dag men på dessa separata oljeinsprutade motorer så har man större fördel om man istället väljer köra Drivmedelsföstärkare och få sin Borondos genom insprutningen istället. Priset kan bli billigare också om man iställer väljer drivmedesförstärkare istället för boron direk i oljan men det vet vi inte än då priset är oklart vad challenger med boron kostar. Eller varför inte köra bådadera som vi gör.

En Drivmedesförstärkare tar Bergs lantbruk 215kr för och rekk bland räcker till 1000L soppa (Går inte överdosera)

Vi kör ju både challengerboron och drivvmedelsförstärkare med hutlös % ibland av drivmedesförstärkare nu från början. Jag tror kompisaren vräkte i en halv fliter DM på 20L soppa nu i helgen och då kör han redan challengerboron,,,man blir beroende av det vita pulvret och vräker bara i mer o mer:biggrin1:
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Laitis tar 245kr för en flaska triboron drivmedelsförstärkare, brukar dosera 1DL/20L så räcker den en stund också med ganska mycket överdosering
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Tänkte bara uppdatera och säga att oljan funkar klockrent. Nästan ingen lukt. Noll rök!! Inget kladd i vesarna samt att motorn höll när vattenpumpen skar ;)



Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Körde i ganska mkt Payback Drivmedelsförstärkare i våran otroligt slöa gräsklippare ! Nu kan jag bara ha lite mer än halvgas för annars varvar den så in i hvete! :D .
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Provade köra med 3% "drivmedelsförstärkare" och 1% av deras olja i en kart med luftkyld motor. Mest för att testa då jag läst här (eller på annat skoterforum, kommer inte ihåg) att den var så bra att man kunde köra med bara 1% av den. Tänkte att det skulle gå att få en bra utvärdering då vi har temp- och varvtalsloggning, borde gå svalare än vanligt tänkte jag då jag överdoserade kraftigt. Men det fungerade inte då tempen i cylindern blev för hög redan efter några varv.

Men däremot så har jag använt deras "vanliga" tvåtaktsolja och tycker att den fungera bra då den inte har sotat nämnvärt och cylindern alltid haft en smörjfilm då den demonterats.
 
Last edited:

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej kahuna,

"vanliga" tvåtaktsolja, är detta tvåtaktsolja utan bor? Hur mycket "vanliga" tvåtaktsolja använda du i din luftkyld kartmotor? Hur manga ccm har din motor och mycket varver motorn? Forresten har din motor en växellåda eller kedjedrift direkt på bagaxeln, typ Yamaha 100ccm?

Hubbe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Provade köra med 3% "drivmedelsförstärkare" och 1% av deras olja i en kart med luftkyld motor. Mest för att testa då jag läst här (eller på annat skoterforum, kommer inte ihåg) att den var så bra att man kunde köra med bara 1% av den. Tänkte att det skulle gå att få en bra utvärdering då vi har temp- och varvtalsloggning, borde gå svalare än vanligt tänkte jag då jag överdoserade kraftigt. Men det fungerade inte då tempen i cylindern blev för hög redan efter några varv.

Men däremot så har jag använt deras "vanliga" tvåtaktsolja och tycker att den fungera bra då den inte har sotat nämnvärt och cylindern alltid haft en smörjfilm då den demonterats.
Om man kör deras RIKTIGA och dyra boronolja rek de att blanda Hälften av vad man kör i vanlig tvåtaktsolja. Och en vass kart som varvar mycket kör ju 4-5% oljeinbland vilket innebär att man ska köra 2-3% av av Paybacks olja enligt rekk från Payback !! 1 % kan man köra i en skotermotor för tävling men inte kartmotor eller andra vassa mot under 250cc.

Jag kör deras deras vanliga challenger med ca 0,5-1% paybacks drivmedelsförstärkare. Vad som utmärker challenger oljan är som tidigare beskrivet ovanligt fet yta på kolvar vevaxlar vid demontering motor. Och lite lukt

Jag blandar i tank 4 % olja pga högt varvtal och långt slag på Tc 1000 = hög kolvhastighet vid 9300-9500v.

Mycket nöjd sofar och jag slipper sommarkonservera pga boronet håller rosten borta
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Hubbe:
Den "vanliga" oljan jag hänvisar till heter nog Challenger om jag inte minns tokigt. Jag har kört på 4% för det mesta, även 3% i början på säsongen utan problem. Det är den minsta klassen, alltså luftkylda 85cc med maxvarv kring 11300-11500. Direktdrift utan växel eller slirkoppling.

Boost:
Det är en typ av motorsågsmotor jag pratar om, inte att jämföra med de vassare kartarna som varvar betydligt mer. Det normala i våran kart är 3-4%, då borde den alltså gå på 1,5-2% enligt deras rekomendationer. Jag provade som sagt 3% + 1% av deras "vanliga" olja, men det gick inte då motorn hamnade 5 grader ifrån "meltdown" redan på tre-fyra varv vid varje testtillfälle. Utan temp-loggning hade den förmodligen skurit. Men med "bara" deras vanliga 2T-olja så gick motorn bra och var fin inuti.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Kahuna:
tack för svaret, kanske en Radne mini? Jag tycker Radnes nya 100cc är mycket interessanta.

BOOST III:
Har du en ide vad det kan vara, att Kahuna har dålig erfarenheter med Drivmedelsförstärkare i en liten kartmotor?
Jag åka drivmedelsförstärkare i min 2T-Vespa och min 2T-Saab. Dessutom i mina andra moderna biler, också där med lägre bränsleförbrukning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Hubbe:
Den "vanliga" oljan jag hänvisar till heter nog Challenger om jag inte minns tokigt. Jag har kört på 4% för det mesta, även 3% i början på säsongen utan problem. Det är den minsta klassen, alltså luftkylda 85cc med maxvarv kring 11300-11500. Direktdrift utan växel eller slirkoppling.

Boost:
Det är en typ av motorsågsmotor jag pratar om, inte att jämföra med de vassare kartarna som varvar betydligt mer. Det normala i våran kart är 3-4%, då borde den alltså gå på 1,5-2% enligt deras rekomendationer. Jag provade som sagt 3% + 1% av deras "vanliga" olja, men det gick inte då motorn hamnade 5 grader ifrån "meltdown" redan på tre-fyra varv vid varje testtillfälle. Utan temp-loggning hade den förmodligen skurit. Men med "bara" deras vanliga 2T-olja så gick motorn bra och var fin inuti.
Nu måste vi reda ut vilken olja du igentligen körde? Först skriver du att du körde deras värstingolja 1% och 3% drivmedelsförstärkare. Och nu skriver du att du körde deras vanliga olja challenger 1% och 3% drivmedelsförstärkare och det är livsfarligt för en motor!

Den enda olja man kan gå ner till halva normala inblandet på är deras svindyra keramiska 2 taktskoncentrat best 342. Till den tillsätter man "inte" drivmedelsförstärkare (ingen mening) för den inehåller redan ordentligt med boron. 1% av den oljan är gränsfall i en motor som varvar 6000v skulle jag säga 1,5% skulle vara mer säkert. En motor som varvar 11000 12000v ska igentligen ha 5% på full gas av de flesta helsyntetmärken även Paybacks helsyntet. Så till dessa motorer bör man köra 2,5% keramiskt 2 taktskoncentrat.

körde du på 1% "vanliga" challenger helsyntetanren de säljer + 3% drivmedelsförstärkare är det inte underligt tempen steg. Om du kör vanliga helsyntet-challenger nr 340 bör du köra minst 3-4% ber på varvbtal vs slaglängd. Tillsätt gärna Drivmedelsförstärkare i valfri dosering för att få boronet. Men jag rek inte mer drivmedels än 0,1-0,5" i länden pga boronet "kan" bygga igen ex lågfartare med tiden(mindre farligt men ändå)

Jag brukar blanda i ca 1-2% DrivmF i någon tank för att få en snabb start på behandlingen och få igen småripor snabbt, men sedan kör jag mindre Drivmedels. OBS Payback rek 0,1% så mer sker på egen risk he he.

Nu kör ju jag Lectrongasare som inte har lågfartsmunstycken så jag kan hälla mååånga % drivmedelsförstärkare utan att få problem med igensatta lågfartare. Det enda jag märker av när jag kört någ timmar med våldsam inb typ 3% DrivmedelsF är uppbyggnad av boronpullver runt nålsätet inne i gasarens halls. Dessa kristalliknade högarna pillas lätt bort med tassarna/naglarna.

Jag har bara erfarenhet av vanliga förgasare och hojar och där har vi kört flera hundra mil på drivmedelsförstärkare Men det har varit inb 0,1% enligt payback eller strax mer svårt att dosera 0,1% . Sedan kör ju jag v70ien insprutarhojen på 0,1-0,5% utan prob i flera tusen mil.