Carrisle 817 till m1000 -08?

Silvertejpen

Medlem
9 okt 2010
12
0
1
Luleå
Har köpt en carlisle rem till min kisse och så passar inte skiten. Ska man behöva shimsa om variatorerna för att köra på remmar som ska passa till skotern? Verkar vara lite för kort, kanske är en mm bredare så den ligger högre.
Den gnällde mkt och drev på tomgång, samt att lägga i backen var lite meckigt då remmen hela tiden låg på.

Nån som har nå tips, känns slakt att slänga en ny rem och köpa en orginalrem bara för att nån pajas säger att "dom ska passa"..

MVH

Micke
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Provade en sån på cf1000 men man fick justera remspänningen i sekundären bara så fungerade det.

Fler schims vill ja minnas att de var som skulle dit. Lossa bulten till sekundären och ta lös alu "brickan" som sitter längst ut på sekundären, bakom den sitter ett antal schims och en o-ring. Ta lös o-ringen och sätt i nå fler schims å testa.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Fick shimsa min cf också.men tycker int den växlar lika fint med den.nån som håller med?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Gav 600kr för min fast de var med sponsring:) (kan nog ha kostat nästan de dubbla)

Kan inte säga så mycket om hur den fungerade då ja direkt efter inkörning av remmen fick läkage i DDn så de kom olja på den och den blev förstörd, fick då en ny org. rem av ÅF eftersom dom tog på sig att ha dragit gängpaj i nivåpluggen vid service när jag köpte maskinen.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Ultimax XS 817 kostar 1295:- på affär. Jag körde med 817 i min M1000 utan "problem" Bara montera å kör.

Nyfiken.har du skaffa M1000 iår? Var köpte du den.
 

Silvertejpen

Medlem
9 okt 2010
12
0
1
Luleå
Jo har köpt den i år, var i sundsvall och hämtade den. Bara kört en ordentlig dag och nöjd som fan än så länge.. Bortsett från mecket nu med rem, och lite luft problem då vi körde. Hela skotern såg ut som en isglass så luftintagen hade frysit igen så den gick som en röv sista timmen men...

Men åter till remmen, känns enklare att gå in och grina där jag köpte den. Lämna tillbaka den omän det kostar mig en hundring eller 2. Sen köpa en orginalrem, dom ska väl håll 100+ mil orginalremmarna med och har inte riktigt tid/ork att lära mig om att schimsa variatorer då jag försöker lära mig att renovera ett 270kvm hus med allt vad det innebär medan jag jobbar 220h/månad.

En orginalrem låter enklare då, men då vet jag iaf att det inte var bara jag som va kass och satte den typ ut och in. Men jo, den växlade helt värdelöst med carlisle remmen, men gick jävlar STENHÅRT. En digital skoter man man säga :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
MER schims är det som gäller för att slakka remspänningen..

iaf på 2011 årsmodell.då vänder kan "klossen" i variatorn bak och fram och skruvar in i variatorn så den öppnar upp sig.
dvs samma resultat med MER schims.
är väldigt enkelt att fixxa.
mät hur långt upp remmen är.ta bort/lägg dit schims bakom klossen till remmen är där den ska vara.originalremmen ska sticka någon mm ovanför kanten på skivorna
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
På cf 1000-08 så var det så att man tog bort alla schims och drog in klumpen igen för att få isär skivorna. Borde va samma på en m1000 -08

Inte så stort jobb att testa. En 14mm lednyckel å dra lös bulten plocka sedan bort den stora alu "brickan", sedan prova plocka bort ett eller 2 schims (finns 2 olika tjocklekar) som sitter på baksidan av den brickan/bussningen eller va man ska kalla den. Schimsen hålls på plats av en o-ring längst ner. Tar på sin höjd 5min att ta isär å sätta ihop igen.

De som händer (iallafall på en -08) är att när du tar bort schims och skruvar tillbaka bulten kommer "brickan" att trycka in helixen ngt. längre in än tidigare och på så sätt far skivorna isär och remmen blir lite mindre sträckt.