hur justera ut premier variatorn ?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ja du skruvar isär skivorna så remmen hamnar längre ner i sekundärvariatorn.
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
hej har en rc 800 06:a som jag nyss bytte från en 166:as rem till en 377:as å nu driver den konstant. Hur gör man för att justera så att den inte driver längre? måste man schimsa ut sekundären?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sitter 3 st skruvar på sekundären(10:ans nyckel tror jag) som du skruvar ut, sen vrider du skivan runt motsols till den hamnar på ettan, typ.

Om du har samma sekundär som min 05:a alltså
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Jag tjuvlånar tråden lite.
Har en nyligt införskaffad Rotax 800 2002, och bytte rem ikväll. Den ville dock gärna driva en aning på tomgång efter det så jag tänkte justera ner den på sekundären för att få remmen mer slak så att den inte ligger an på primären. Jag tyckte att den låg högt, ca 5 mm högre än remskivorna. Lossade på de tre 10mm skruvarna i centrum och vred "kilbrickan" maximalt åt det håll jag tyckte var rimligt. Testkörde, men det blev inte bättre, remmen låg på så att det kunde höras ett svagt remtjut på tomgång och den låg fortfarande lik ahögt över remskivorna. Svor över min oförmåga att räkna ut åt vilket håll kilbrickan skulle vridas och justerade den till ändläget åt andra hållet. Testkörde igen bara för att konstatera att remmen FORTFARANDE låg högt över remskivorna. Lät inte skotern stå på tomgång länge nog för att veta om den skulle börja tjuta på remmen igen.

Så, frågorna till läktarexperterna är:
1: Hur högt ska remmen ligga egentligen? Hittar inget om sekundärvariatorjusteringar i Operators Guide.
2. Vilket håll skall brickan vridas åt för att få remmen att ligga längre ner i sekundären?

Kollade motorfästen efter skador eller tecken på att något ändrats, men såg inget konstigt.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag tjuvlånar tråden lite.
Har en nyligt införskaffad Rotax 800 2002, och bytte rem ikväll. Den ville dock gärna driva en aning på tomgång efter det så jag tänkte justera ner den på sekundären för att få remmen mer slak så att den inte ligger an på primären. Jag tyckte att den låg högt, ca 5 mm högre än remskivorna. Lossade på de tre 10mm skruvarna i centrum och vred "kilbrickan" maximalt åt det håll jag tyckte var rimligt. Testkörde, men det blev inte bättre, remmen låg på så att det kunde höras ett svagt remtjut på tomgång och den låg fortfarande lik ahögt över remskivorna. Svor över min oförmåga att räkna ut åt vilket håll kilbrickan skulle vridas och justerade den till ändläget åt andra hållet. Testkörde igen bara för att konstatera att remmen FORTFARANDE låg högt över remskivorna. Lät inte skotern stå på tomgång länge nog för att veta om den skulle börja tjuta på remmen igen.

Så, frågorna till läktarexperterna är:
1: Hur högt ska remmen ligga egentligen? Hittar inget om sekundärvariatorjusteringar i Operators Guide.
2. Vilket håll skall brickan vridas åt för att få remmen att ligga längre ner i sekundären?

Kollade motorfästen efter skador eller tecken på att något ändrats, men såg inget konstigt.
Remmen skall ligga ca 2mm ovanför skivkanterna.
Gör så här:
Palla upp skotern justera tills du får mattan att driva runt lite på tomgång men du skall kunna stoppa den med foten annars har du för mycke remspänning. Detta är bästa sättet att få optimal inställning. Efter justering kan det vara mellan 1-3mm ovanför skivorna.
Det med måttet är alltså olika från skoter till skoter så de är bättre du pallar upp då får du perfekt, måttet skiljer sig även beroende på om du har en rem som har slät ovansida eller en med kylflänsar, som exempelvis 377 har som jock3arn har.

jock3arn, varför bytt till 377? Är du säker på att variator skivorna tål den remmen, det gör exempelvis inte ski-doo 600 etec, värt att kolla upp, kan ju även vara så att 377 är kortare än den du hade innan och därför inte får bort drivet, för mig veterligen är det inte original på en 06:a då den remmen kom 2009 om jag inte minns fel?
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Tack T.N.T.
Det är en rem med kylflänsar, en Ultimax XS som är på tok för dyr för att nötas sönder i onödan... Ska testa detta imorgon för att se om jag får till det.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tack T.N.T.
Det är en rem med kylflänsar, en Ultimax XS som är på tok för dyr för att nötas sönder i onödan... Ska testa detta imorgon för att se om jag får till det.
Japp gör så du skall sammanfattningsvis alltså ha driv på tomgång i upphissat läge men inte när den står på backen då är de perfekt, lycka till...
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Remmen skall ligga ca 2mm ovanför skivkanterna.
Gör så här:
Palla upp skotern justera tills du får mattan att driva runt lite på tomgång men du skall kunna stoppa den med foten annars har du för mycke remspänning. Detta är bästa sättet att få optimal inställning. Efter justering kan det vara mellan 1-3mm ovanför skivorna.
Det med måttet är alltså olika från skoter till skoter så de är bättre du pallar upp då får du perfekt, måttet skiljer sig även beroende på om du har en rem som har slät ovansida eller en med kylflänsar, som exempelvis 377 har som jock3arn har.

jock3arn, varför bytt till 377? Är du säker på att variator skivorna tål den remmen, det gör exempelvis inte ski-doo 600 etec, värt att kolla upp, kan ju även vara så att 377 är kortare än den du hade innan och därför inte får bort drivet, för mig veterligen är det inte original på en 06:a då den remmen kom 2009 om jag inte minns fel?
Har läst på och har då inte hittat något som säger att variatorerna inte ska hålla för den. Att den drev runt på tomgången var inte alls nå svårt att få bort då man fick veta hur man skulle göra =)

Nej den sitter inte original, det gör 166:an dock så ersattes den av 383:an som jag sedan inte hört något gott om så därför köpte jag en 377:a som folk gav som förslag! har fungerat felfritt i 30 mil nu inget synligt slitage varken på variatorerna eller remmen =)!