Polaris edge 700 -02 VARIATOR!

welle

Aktiv medlem
14 dec 2010
90
0
6
hörnefors
Tjenare!
Var och titta på en skoter idag som jag tänkt köpa, en polaris edge 700 -02.
Skulle tänka på om jag skulle köpa den eller inte under någon dag.
Halv kass 32mm matta
Måste byta slides
Sprucken dyna samt, ytterligare 2 hål på båda sidorna av dynan. 2-3cm stora
Variatorn rasslade på tomgången.. den lät bra osv sen rassla den till, lät bra, rassla till .. Ni förstår säkert! :) (Kan nästan säga att jag är hundra på att det är variatorn som rasslade).. Inga missljud när man körde, bara när den låg på tomgången.. Berätta gärna vad ni tror att det kan bero på=)
Inga sprickor eller något sådant.

25.500 fick jag ner den till.

Mvh! :)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hade en likadan men med ny matta, v-force 3+ massa annat godis..Sålde den för 30k..Den lär kosta en del för dej och därför borde priset vara därefter...en matta tex är dyr

welle

Aktiv medlem
14 dec 2010
90
0
6
hörnefors
Okej.
Jag tänkte köpa en ny matta, blir någon beg som inte ser allt för dålig ut. Blir en 38mm är jag ganska bestämd på. Kan väll lägga ut 2 högst 3 tusen på en matta.

Har du någon aning vad som kan vara fel på variatorn?
Hur mycket skulle du bjuda på den?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Kan vara bussningarna som är slut i variatorn,,lägg ett bud som du känner dej bekväm med att betala..Tänk bara på att om du ska stöka upp den så kostar det en slant också.

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
lånar tråden lite.

Igår så bytte jag rem och upptäckte samtidigt att sekundären var alldeles för gles så remmen var slapp. Öppnade då upp den och tog bort 2chimsningar (fanns bara 2) och ändrade ett hack så den inte växlar lika snabbt (tidigare har den gått piss i början) och satt sedan på den igen. Då låg remmen nästan för högt på sekundären, cirka 3-4mm ovanför kant, är det lungt elr sliter det mer på remmen?

Nu går skotern mycket bättre i början men den har en tendens att varva upp till 8000+, är det en fara och drar den mer soppa?

alltså

1. Ligger remmen för högt (cirka 3-4mm ovanför skivorna på sek.)?
2. Kommer den slitas mer pga detta?

3. Är det "farligt" för motorn om den går upp i varv mycket snabbare? alltså kör ut mer på växlarna.

4. Drar den mer soppa om man har det så?

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
lånar tråden lite.

Igår så bytte jag rem och upptäckte samtidigt att sekundären var alldeles för gles så remmen var slapp. Öppnade då upp den och tog bort 2chimsningar (fanns bara 2) och ändrade ett hack så den inte växlar lika snabbt (tidigare har den gått piss i början) och satt sedan på den igen. Då låg remmen nästan för högt på sekundären, cirka 3-4mm ovanför kant, är det lungt elr sliter det mer på remmen?

Nu går skotern mycket bättre i början men den har en tendens att varva upp till 8000+, är det en fara och drar den mer soppa?

alltså

1. Ligger remmen för högt (cirka 3-4mm ovanför skivorna på sek.)?
2. Kommer den slitas mer pga detta?

3. Är det "farligt" för motorn om den går upp i varv mycket snabbare? alltså kör ut mer på växlarna.

4. Drar den mer soppa om man har det så?
Hmm...man ändrar bredden med muttern som sitter på sidan av sekundären!??

Mvh/
Bola...