Montera vatten tempmätare!

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Är det krångligt att montera vatten tempmätare på en Yamaha RS Venture 2006?
Vad rekomenderas för mätare? FUnderat lite på biltema. Digital eller anlog? Biltema tyckte analog för de hade inte så stor erfarenhet av deras digital att ha utanför bilen. Snöskoter är ju utsatta för mycket.

Behöver det luftas efter monteringa av givare? Och hur går detta till?

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
hade det på min warrior, analog från biltema som funkade kanon.
Jag monterade motorvärmare på min phazer, och det borde väll egentligen vara samma sak att montera en tempmätare? Är väll bara att kapa slangen och sätta dit?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag använder Biltemas analoga tempmätare på min XLT och det fungerar utmärkt.
Om man använder deras adapter för att montera tempgivaren på en slang så blir man av med en massa kylvätska när slangen kapas.

Så luftning av kylsystemet efter montering är nog nödvändigt.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om man nu ändå ska på biltema så kan man ju köpa 2 st av deras slangklämmor. Då sätter man bara klämmorna på slangen och klämmer åt, sen kapar man i mitten då försvinner det 1 max 2dl. Sen kan dom ju vara bra att ha sen oxå....

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Om man nu ändå ska på biltema så kan man ju köpa 2 st av deras slangklämmor. Då sätter man bara klämmorna på slangen och klämmer åt, sen kapar man i mitten då försvinner det 1 max 2dl. Sen kan dom ju vara bra att ha sen oxå....
Vanliga slangklämmor? Eller slangklammer för att klämma ihop slangen under kort tid?

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Du bör ju ha 2 stycken, sätt dom med sånt mellanrum så att du kan sätta dit adaptern till temgivaren innan du lossar på dom igen.

J

Jona$

Kan påpeka att med den adaptern kommer det vara så jävla tajt att du kommer behöva en varmluftspistol å värma på slangen å sen när den kallnar går det fan inte att få av den... perfect fit... rek biltemas digitala mätare.då får du även se volt när du slår på tändningen.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Kan påpeka att med den adaptern kommer det vara så jävla tajt att du kommer behöva en varmluftspistol å värma på slangen å sen när den kallnar går det fan inte att få av den... perfect fit... rek biltemas digitala mätare.då får du även se volt när du slår på tändningen.
Hur fungerar denna på vintern med funkt och snö/is när den står ute? BIltemas personal vågade inte svara på det. Annars hade jag gärna valt den. OCh är inne på den också. Har du denna? Har nu någon bild på det? Hur fungerar den? Har du andvänt den öänge?

Vilken adapter från biltema använder du?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har hittills inte haft några problem med varken fukt eller snö när det gäller tempmätaren, dock så har jag den analoga monterad i ett instrumenthus...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Bil_instrument/Instrumenthus-52-mm/
Den har någon typ av tätning mellan hus och mätare.

När det gäller adapter för givaren så är det bara att mäta slangen och välja den som passar till din.
Jag har 26mm invändigt på slangen i min skoter, men lyckades få dit en 28mm adapter som är den minsta dom har.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Bil_instrument/Adapter-for-vattentempgivare/

J

Jona$

ang adaptern är det som honda säger och ang det andra så har jag både den för temp och tryck ifrån biltema, har fungerat klockrent, aldrig nån kondens elle konstigheter. faktiskt så har jag lite kondens på min dyra aem mätare till bredbandslamban... så dyrt är inte alltid bäst.
Kan påpeka att jag har hittils trots turbo bara fått den att visa max 76c

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Har monterat mätare och givare och allt nu! Nu är det bara att lufta men hur går detta till? Lite osäker. Någon som kan ge mig en liten guidning?

speedx

Medlem
4 jan 2011
14
0
1
Sverige
Har monterat mätare och givare och allt nu! Nu är det bara att lufta men hur går detta till? Lite osäker. Någon som kan ge mig en liten guidning?
Använde du minsta adaptern från biltema? Tätade extra vid givaren? Analog mätare? Vad visar den för temp?

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Vad kan man andvända för lim för att limma plast mot plast? För att få en superstark fastsättning?