Statorelände Elkunniga?

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.

Jag tror inte att du skadar CDI-boxen, så länge du håller dig till ungefär samma utspänningen.
Strömmen (Ampere) bestäms av hur mycket belastning du har.

Som exempel: CDI-boxen förbrukar 1 Ampere vid 20 Volt.
Då spelar det ingen roll om din spole kan leverera 10 Ampere, strömmen blir ändå bara 1 Ampere eftersom det inte finns någonting som belastar spolen mer än så.

Utspänningen är inte direkt beroende av resistansen, utan den beror på ANTALET LINDNINGSVARV på spolen.
Så får du plats med lika många lindningsvarv som original, men med en grövre tråd, då har du en spole som levererar samma utspänning som original, men även klarar av att ge fler Ampere (om den belastas).

Så mitt förslag är att du försöker att komma så nära originalspolen som möjligt vad avser antalet lindningsvarv.
Antagligen gör den tjockare tråden att du får plats med färre varv, och då kommer du att få en något lägre utspänning till CDI:n, men en möljighet att ta ut högre effekt.

Jag hoppas dock att någon kan ge en förklaring till fenomenet att spolen kan "brinna upp" ?
Jag begriper inte hur detta ska kunna hända i denna konstruktion ?

M.V.H
/Tobias
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Intressant tråd!
Satt och funderade lite... borde inte kvalitén på själva isoleringen (lacket, limmet osv) vara mer avgörande än själva tjockleken på tråden? Eller kan tråden brinna av utan att det går hål på isoleringen först?
Iof med tunnare tråd = mera värme = isoleringen brinner up = haveri?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Intressant tråd!
Satt och funderade lite... borde inte kvalitén på själva isoleringen (lacket, limmet osv) vara mer avgörande än själva tjockleken på tråden? Eller kan tråden brinna av utan att det går hål på isoleringen först?
Iof med tunnare tråd = mera värme = isoleringen brinner up = haveri?
Ja, jag har också dessa funderingar.
För med en tunnare tråd, så blir det faktiskt högre resistans, och mindre ström, så det borde ge MINDRE värme.
Hela konstruktinen är liksom självreglerande.
Men jag funderar på hur det blir om lacken (isoleringen) smälter i någon punkt, och gör att du får kortslutning mellan flera lindningsvarv.
Då borde utspänningen sjunka dramatiskt, och även strömmen.
Om det däremot kanske bara kortsluter mellan några få lindningsvarv, så kanske det är tillräckligt för att totala resistansen ska minska tillräckligt mycket för att kunna få en strömökning, som gör att spolen överhettas.
Samtidigt måste det då finnas en last som "överbelastar" spolen när detta sker.
Så det är helt klart ett intressant fenomen, som jag inte har någon vettig förklaring till just nu.

En vanlig tändspole i en bil kan man mata med för hög spänning, och överhetta den, men här är det en stator i ett roterande magnetfält, och då ser jag inte den risken.

M.V.H
/Tobias
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Hej.

Jag tror inte att du skadar CDI-boxen, så länge du håller dig till ungefär samma utspänningen.
Strömmen (Ampere) bestäms av hur mycket belastning du har.

Som exempel: CDI-boxen förbrukar 1 Ampere vid 20 Volt.
Då spelar det ingen roll om din spole kan leverera 10 Ampere, strömmen blir ändå bara 1 Ampere eftersom det inte finns någonting som belastar spolen mer än så.

Utspänningen är inte direkt beroende av resistansen, utan den beror på ANTALET LINDNINGSVARV på spolen.
Så får du plats med lika många lindningsvarv som original, men med en grövre tråd, då har du en spole som levererar samma utspänning som original, men även klarar av att ge fler Ampere (om den belastas).



Så mitt förslag är att du försöker att komma så nära originalspolen som möjligt vad avser antalet lindningsvarv.
Antagligen gör den tjockare tråden att du får plats med färre varv, och då kommer du att få en något lägre utspänning till CDI:n, men en möljighet att ta ut högre effekt.

Jag hoppas dock att någon kan ge en förklaring till fenomenet att spolen kan "brinna upp" ?
Jag begriper inte hur detta ska kunna hända i denna konstruktion ?

M.V.H
/Tobias
Ok... Då kan jag bara linda på så mycket som möjligt då hör jag för jag tror inte jag kan få på så mycket tråd av den tjockare tråden att det blir så många fler varv än org tråden utan att tråden ramlar av spolen. Jag gissar att jag får på ca 30% mer koppar rent volym/vikt om jag maxar spolens utrymme för antal varv går inte att ta reda på.
Och det var skönt att höra att amp inte skadar något.

Nu känner jag mig relativt säker på hur jag ska linda så tack för alla bra förklaringar och tålamod.

Men varför dom kan brinna upp kvarstår och är som sagt väldigt märkligt för när jag köpte min skoter hade den gått ca 700 mil och var ca 11 år gammal och förmodligen satt org statorn kvar helt fungerande. Men så fort jag tog upp varvtalet på motorn från org 8200 v till 9000v så small spolen?
samma sak med 900an 4st på raken!!?

Men nu när jag förstår hur statorn funkar så tror jag inte längre på att varvtalen dödar dom. Det är nog snarare kortslutning någonstans och framför allt på 900an. Med lite tur gick bara min tc1000 stator sönder pga ålderdom och att motorn gav ifrån sig nya vibrationer på högre varv + att vi tagit bort balansaxlar på bägge maskinerna så det är säkert en annan vibrationston i motorerna som kan ha knäckt den stengammla statorn för mig. Dom vibrerar dock inte märkbart mycket mer än med balansaxlar rent kännbart så med nylindade statorer ska dom inte kunna knäcka någon stator pga annan sorts vibrationer bara.

Men vi ska nagelfara hela elhärvan/chassi noga nu än en gång och hittar vi någon led tråd så skriver vi det här.
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
lämnade min stator på omlindning till tjautjas rep & lindarverkstad, hämtade statorn och surrade med honom ang. varför lindningen brinner. Han sa att en anledning till det är att man inte låter statorn kallna när man kört hårt med skotern, han tipsade om att låta skotern stå ett bra tag på tomgång innan man slår av den. Vet inte om det stämmer, men men.. kanske en anledning?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Ang för varm spole för tändning så tror jag inte den blir varm alls då cdi boxen bara kräver ca1,5 amp som max . Däremot kan lyssploarna bli varma och grillas. för jag aldrig sett en spole för tändning bli grillad eller visat värmeslag.

I går lindade vi spolen med den grövre tråden och la på så mycket som vi tordes utan att tråden skulle slå i svänghjulet och det blev ca 30 % mer tråd i vikt. 56gr väge org spole och våran lindae 85gr. Och döm av våran förvåning när vi mätte resistansen,,,den låg rakt on target för optimalt värde på 466ohm rekk värde är 470 med 20% + - från detta 470 värde . Helt otroligt att det blev just det värdet då vi bara utgick från att lägga på max med tråd men jag vet ju att ressi inte har någon bet i just detta specialfall men ändå ha ha.

Vi kollade ju upp hela kabelhärvan på skotern från baklyse tilöl framlyse och ja allt och hittar inget fel. Vi chansar då på att byta Tändspolarna då dom tydligen kan påverka statorn om dom är åldersstigen och har lite överslag i sig. Överslag tror vi dom har för på min maskin ivf så såg vi gnistor flyga rakt ut genom spolens plasthölje och till jord så vi fick flytta dom bort från ramen för att få bort överslagen, strax efteråt flög ju min stator faktiskt.

Vi tänkte köpa biltemas högeffekts spolar för dom har rtt bra uteffekt på 36000v på endast 1000rpm. Jag tror det överstiger org spolarna i uteffekt och borde funka,

Men hur viktigt är motståndet i T-spolar ,,finns ju allt från 2 till 6 ohms motstånd . Gör det något att montera en spole som har mer eller mindre motstånd i sig än org T spolen?
Vi har inte mätt upp Biltemas spolarna och jämfört med Arcticat spolarna än. Jag har bara kört kortare tag med Bilspolar på hojar och skoter och det har funkat ivf men vad händer i längden om inte ohm är samma? åker cdi boxen då eller rentav statorn igen:Cry:

Provkörning blir nog i helgen så rapport kommer om maskinen rentav går bättre med grovtråds stator och Biltemaspolar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Kompisaren har i dag köpt Biltema högeffekts spolarna och vi har mätt upp motståndet i dom . Tanken är väl att det ska bli andra spolar senare ,,,vi ska på skroten och leta sporthojs spolar som är bet mindre och lättare och ger säkert ut mer effekt . Men dessa duger för att utesluta tändspole överslagsproblem sålänge

Men frågan är om det kan vara skadligt i längden att köra dessa spolar för cdi eller statorn? Dom har ca 3 ohm mer motsånd genom sig så gör det något? Och vad innebär högre motstånd egentligen för motorgång eller gnista?

Biltema spolarna ligger på 10,80 ohm utan Tändkabel eller tändhatt
Arcticat spolarna har 7,80 ohm utan Tändkabel och tändhatt tändhatt

NGK hattarna han kör med ger ca 5 ohms motstånd så om detta med motstånd är snorviktigt kan vi köpa lägre ohms hattar för att matcha org spolarnas ressistans.
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Biltändspolar växlar upp en konstant spänning från 12 volt medan du har betydligt högre spänning från en stator som beroende på modell ger 30-200volt och uppåt.
Men intressant och se om det funkar för dig.

Att en stator kan brinna upp det kan den visst och det gör den ofta på zr600 -98 som hela spolen smälter sönder på. Och plasten och skyddslacken/väven brinner fint till sin ägares förtret.....
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, vi har sett att statorn kan brinna, men det måste ju bero på att kvaliteten på lacken i tråden är undermålig, jag har ingen annan förklaring.
Den borde ju rent teoretiskt klara effekten.

Vad beträffar tändspolens motstånd så har den en stor betydelse för vilken effekt som kommer att utveckas i den (och hur "kraftig" gnista den ger).
Denna effekt blir till värme, och man bör beakta hur den är specificerad.

CDI:n skickar ut en viss spänning till tändspolen, och om den skickar en högre spänning, så blir effekten och värmeutvecklingen högre.
Ett högre motstånd ger en lägre effekt i spolen, och en "sämre" gnista, det är ren fysik.
Sen finns det naturligtvis en gräns för hur hög effekten behöver vara för att utveckla en tillräckligt bra gnista.

Jag tror att man bör hålla tandspolens resitans så nära originalet som möjligt för att undvika driftstörningar.
Men precis som "proskoter" säger, så har vi en stor skillnad jämfört med en bil, och det är att här har vi en vävelspänning till tändspolen.
Det gör att den inte utsätts för samma konstanta spänning som i en bil, så det kan säkert fungera med en spole med lägre ohmtal, men på en bil är det absolut inte att rekommendera.
Det som kan hända är att tändspolen utsätts för en för hög spänning, viket gör att effekten i den blir högre än vad den är specad för, och då kan den bli för varm.
Men prova, det enda du kan förlora är en tändspole.

M.V.H

/Tobias
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Jag hart kört bilspolar förr på olika fordon med brav resultat. Ex tog jag min volvo v70 spole som är en stor rackare och satt på en enstånka hoj (xt600) och den gick lika bra som med org spolen. Men detta var bara en felsökning så ingen längre tids åka.

Jag tror volten från cdi boxen till T spolarna ligger kring 12v . Enda kruxet jag kan tänka mig är att dom här 3st bilspolarna blir för tung att dra då dom ska ge gnista samtidig när alla stift gnistrar samtidigt hela tiden. Som sagt dom här bilspolarna är ju van konstant ström hela tiden från batteri och lär inte vara lätt drivena.