Artic Cat SX 600 -08, något att ha?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hallåj!

Håller på att kolla lite åt en polare som är sugen på en SX 600 -08, hur är dom i snön egentligen? Vad jag har förstått så är det lite mer en crossmaskin än leka-runt-i-pudret-skoter?

Han är ganska mycket nybörjare när det gäller skoter också men vägrar att skaffa 550 eller liknande och är helt inställd på en 600. Går dom alls i djupsnön eller är det hopplöst? Den han funderar på har iallafall 44" matta och C&A pro skidor så det borde väl ge den lite bättre lössnöegenskaper.

Har ju själv en kort maskin (dock en 800) med 44" matta och jag tycker då att den tar sig bra i snön , men har ingen erfarenhet alls av Artic cat så därför frågar jag er kattägare istället
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Vad jag vet så är SX'n fullblodig tävlingsmaskin, vilket brukar göra att dom drar ganska mycket soppa. Just SX'n har jag ingen direkt koll på, men skulle tippa på en ca 2.5-4L /milen, men det kanske både han och du redan visste och inte anser är ett större problem. Däremot XC'n som släpptes 2009 är mer anpassad för led och friåknings bruk, då xc står för cross country. XC'n ska även ha bättre bränsle ekonomi, som jag tror brukar ligga på ca 2-2.5L milen enligt en polare. Hur mycket den drar osv beror ju även helt och hållet på bestyckning och drevning osv. En 44 matta gör skillnad i lössnö, så kan förstå att det är intressant. När det gäller C&A skidorna så beror det ju helt och hållet på vilken modell han har tittat på, men de flesta brukar fundera bra för puder åkning. Men rätt uppsättning med skidor och matta så borde lössnö inte vara ett problem för denna maskin!
Hoppas att du har fått någorlunda svar på dina frågor!
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Åkte helgen som var med syrrans kille som har en sx600 -08 eller -09. åkte led och puder. led gick rätt bra men lössnö gick ej då den bara bluddra hela tiden. sitter mesh tyg fram med kardborre som lossnar hela tiden och då kommer ju snön in i luftintaget och då blirebludder som fan
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har aldrig haft nått problem med blödder i lössnö med min, har inte fått meshtygen på noskonen att lossna en enda gång faktiskt.
Tycker dom går riktigt fint i djupsnön, inte nå märkbart sämre än andra korta maskiner med 44as matta.

Dock om han köper en sx, shimsa om dämparna direkt om det inte redan är gjort annars kan du lika gärna stoppa dit järnspett istället för dämparna =)
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
det sitter C&A-Pro , 44:as matta på från fabrik. Finns väl ingen anledning att köpa en Crossmaskin när man inte kört skoter förut , xc 500 borde ju va så mkt bättre att börja på.

Men om han nu ska ha en 600 så är ju XC:n det självklara valet ist för SX:n.
 

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
Vad jag vet så är SX'n fullblodig tävlingsmaskin, vilket brukar göra att dom drar ganska mycket soppa. Just SX'n har jag ingen direkt koll på, men skulle tippa på en ca 2.5-4L /milen, men det kanske både han och du redan visste och inte anser är ett större problem. Däremot XC'n som släpptes 2009 är mer anpassad för led och friåknings bruk, då xc står för cross country. XC'n ska även ha bättre bränsle ekonomi, som jag tror brukar ligga på ca 2-2.5L milen enligt en polare. Hur mycket den drar osv beror ju även helt och hållet på bestyckning och drevning osv. En 44 matta gör skillnad i lössnö, så kan förstå att det är intressant. När det gäller C&A skidorna så beror det ju helt och hållet på vilken modell han har tittat på, men de flesta brukar fundera bra för puder åkning. Men rätt uppsättning med skidor och matta så borde lössnö inte vara ett problem för denna maskin!

Hoppas att du har fått någorlunda svar på dina frågor!
Många antaganden i ditt inlägg.

En SX drar inte mer än en XC, det är samma motor.. Förbrukningen gissade du dock hyffsat rätt på. Vid lugn ledkörning har jag kommit ner på 2,2L med min sx, men oftast ligger den runt 3. Beror helt på före och hur man kör, men kan säga att den drar betydligt mindre än mina bekantas IQ600'or och rs600'or vid hård körning.

Har inte haft några problem med att meshtyget lossnar. Men om jag hade en kompis som är ny på skotrar skulle jag inte rekommendera en crossmaskin som snopron eller liknande. Men som någon annan sa, ska han bums ha en snopro så är nog en XC lämpligare då den iaf har mätare.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Många antaganden i ditt inlägg.

En SX drar inte mer än en XC, det är samma motor.. Förbrukningen gissade du dock hyffsat rätt på. Vid lugn ledkörning har jag kommit ner på 2,2L med min sx, men oftast ligger den runt 3. Beror helt på före och hur man kör, men kan säga att den drar betydligt mindre än mina bekantas IQ600'or och rs600'or vid hård körning.

Har inte haft några problem med att meshtyget lossnar. Men om jag hade en kompis som är ny på skotrar skulle jag inte rekommendera en crossmaskin som snopron eller liknande. Men som någon annan sa, ska han bums ha en snopro så är nog en XC lämpligare då den iaf har mätare.
Jag vet att det är samma motor. Men vanligtvis brukar en tävlingsmaskin vara annorlunda bestyckad än en maskin som är lite mer led anpassad, och vanligtvis brukar det vara just så att den som är helt tävlingsanpassad drar mer än en maskin som faktiskt är någorlunda anpassad efter led. Men jag har som sagt ingen större koll på detta, det var en ren hypotes.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Är det inte väldigt täta kolvbyten på de där maskinerna?
Väldigt kan ju betyda mkt , men givetvis så när trimmgraden ökar så ökar oxå förslitningen på kolvar och ringar.

Om man jämför med en std 600 så kan det väl behövas lite tätare byten , beror väl på hur man använder maskinen oxå.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Jag vet att det är samma motor. Men vanligtvis brukar en tävlingsmaskin vara annorlunda bestyckad än en maskin som är lite mer led anpassad, och vanligtvis brukar det vara just så att den som är helt tävlingsanpassad drar mer än en maskin som faktiskt är någorlunda anpassad efter led. Men jag har som sagt ingen större koll på detta, det var en ren hypotes.
En SX 2009 har 410 som huvudmunstycke. En XC har 460 så den tar lite mer i bensin. Anledningen att en crossmotor skall gå relativt snålt. XC är gjord för att klara fullgasrepor på sjön. 2,5-4 lit/mil stämmer bra och jag skulle säga att det inte är någon maskin för lössnön. Den går dock lika dåligt som alla korta med 44 ans matta.

Är det inte väldigt täta kolvbyten på de där maskinerna?
Nej det är inte täta byten. Du kan lätt köra i en säsong. Det som händer att du tappar effekt (3-4 HK). Kör du kortare, runt 100 mil så kan du köra 2 säsonger.

Hur känslig är en SX på bestyckningen?
Inte alls så känslig. Motorn är säkerligen den mest robusta 600 race-motorn idag och tål överbestyckning riktigt bra. Men visst, kör på 430 under vintern och byt till mindre på våren. Otroligt lätt att byta munstycken eftersom du gör det ifrån undersidan. Kanonsmart.

Men om han nu ska ha en 600 så är ju XC:n det självklara valet ist för SX:n.
Vet inte det. XC har standard en för hög drevning tycker jag. Den sliter på remmen om man skall leka. Neddrevning tycker jag är ett måste. Den mest underskattade maskinen är en snopro 500 men, den är svår att få tag på. Mycket roligare och fungerar kanon med sin inssprutning. En SX är en banmaskin och gör sig inte rätt i djupsnön. Den har våldsamma tillslagsvarv och kräver hög hastighet för att göra klara sig. Inget smygande i lössnön där inte. En SX kräver nog omshimsning av dämparna för att den skall vara bekväm på leden. Men kör man hårt så är de OK tycker jag.
 
Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vad det gäller böande i lössnö så kom en modefiering av luftburken 09 som gör att detta problem försvinner, vet många som haft problem med 08 men som moddat som 09 och då funkat klockrent. En annan fördel med XC är att du har stora tanken vilket kan vara skönt när man åker led/lössnö sen har dom ofta monterat chokesats på XC vilket är ett måste anser jag då du annars måste av med huven för att choka.
 

kxkrut

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Obbola Sverige
Sen är de ju lite svårt att jämföra en xc och en sx prismässigt, -08 sx kan man ju få för 65 medan xc -09 kostar minst 85. Har nu den här killen som funderar på köpa en sx tittat på just dom så är de förmodligen för att han tänkt köpa nån skoter i den prisklassen.