Polaris Indy frågor ang förgasare

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
kollat lite på sprängskisserna till polarisen men hittar inte det jag söker där

jag undrar 2 saker, det första är mina förgasare sitter det 3 slangar ifrån, 2st soppa in och en om det flödar över som går ner i en petflaska (på den ena förgasaren bara). Ska det sitta fler slangar och isf från/till? tittat på bilder på t ex google och ser ut som det ska sitta fler slangar, vacum lr liknande?

hur ska mina förgasare ställas och hur får jag reda på det?

grejen är att skoter är seg innan den kommer upp i varv så tänkte att detta kan vara någon bidragande orsak!

Kollat på likadana skotrar på Youtube och de verkar då betydligt rappare än min:sad2:

Polaris Indy 500 -89
 

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
det går 2 slangar från pumpen till varje förgasare
sen sitter det på ena förgasaren en slang ner i en petflaska(om den flödar över)
en liten slang mellan förgasarna
sen sitter det svarta skydd på 2 st slanguttag

har problem med en förgasare! den flödar över!
kan åka i en halvtimme ibland och det blir på en gång ibland, att det sprutar soppa i en stråla där man fäster slangen för om den flödar över! så dör skotern och hela förgasarna är full i bensin!
stänger jag soppakranen och drar ett tag så startar deen, så vrider jag på soppakranen ungefär 10% så går det att köra.
efter ett tag vill den dö och jag får vrida på fullt på kranen och kan köra ca en halvtimme innan den börjar flöda soppa som bara den!

måste vara något med den förgasaren att den stänger inte utan pumpen pumpar ut massa soppa i hela förgasaren?
 

SJRW

Medlem
16 aug 2010
44
0
1
Bollnäs
det går 2 slangar från pumpen till varje förgasare
sen sitter det på ena förgasaren en slang ner i en petflaska(om den flödar över)
en liten slang mellan förgasarna
sen sitter det svarta skydd på 2 st slanguttag

har problem med en förgasare! den flödar över!
kan åka i en halvtimme ibland och det blir på en gång ibland, att det sprutar soppa i en stråla där man fäster slangen för om den flödar över! så dör skotern och hela förgasarna är full i bensin!
stänger jag soppakranen och drar ett tag så startar deen, så vrider jag på soppakranen ungefär 10% så går det att köra.
efter ett tag vill den dö och jag får vrida på fullt på kranen och kan köra ca en halvtimme innan den börjar flöda soppa som bara den!

måste vara något med den förgasaren att den stänger inte utan pumpen pumpar ut massa soppa i hela förgasaren?
Likadant för mig fast det börjar spruta så fort jag startar skotern , har en indy sport -90
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Byt nålventiler i flotörhuset! Gör ren förgasarna. Kör med soppakranen helt öppen, ALLTID! Den skär annars.
 

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
så vad tror ni gott folk?

Är det så att nålventilen som ska stänga när trottelhuset är fullt inte stänger eller inte håller tätt?
Jag kan inte få det till att vara något annat! för att rottlarna går lätt m.m vet jag för gjorde ren förgasarna lite snabbt idag!

ISF är det någon som vet vart man kan köpa nytt småplock till förgasaren/förgasarna!
 

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
Byt nålventiler i flotörhuset! Gör ren förgasarna. Kör med soppakranen helt öppen, ALLTID! Den skär annars.
fick svar på tal innan jag han trycka posta :)
vart får man tag i nya?
killen som hade skotern före mig hade dragit en slang från den förgasaren i en petflaska och sa åt mig att alltid stänga av soppakranen efter körning annars skulle den sura ner sig! pga detta då förstår jag såhär efteråt..
 

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
Sitter det en tätning vid nålventilen?
Jag hittar inget annat än komplett nålventil för 300kr på skoterdelen, finns det inga "rep satser"?
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Sitter det en tätning vid nålventilen?
Jag hittar inget annat än komplett nålventil för 300kr på skoterdelen, finns det inga "rep satser"?
Det är själva nålventilen som är tätningen.

Köp komplett nålventil/säte. Jag kan nästan garantera att skotern blir som ny efter bytet. Byt på bägge förgasare!

För att förgasarna skall fungera som tänkt är nivån i flottörhuset avgörande. När en nålventil inte tätar riktigt så blir blandningen för fet över hela registret. När dom är så otät som dina verkar vara, så är det konstigt att den överhuvudtaget startar. ;-)