Fråga ang boggie

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
eftersom jag aldrig varit jätte hajj på boggien så frågar jag er som är erfarna :)

har gjort en liten lätt förklaring på bilden, det jag menar om jag som vinklar fästet för boggien åt olika håll så blir boggien lägre och högre, om jag nu vill sänka boggien då ska jag vinkla fästet uppåt och nu undrar jag kan man köra så eller mår boggien inte bra av det? och vad mer händer?

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
vad du kan tänka på är att du måste ju behålla vinkeln mellan samtliga infästningar , om du som på bilden har flyttat dessa fästen 10cm ner så måste du ju flytta den främre

infästningen x antal cm för att behålla vinkeln och inte snedbelasta saxar och dämpare.

hoppas du förstår hur jag menar

gl!

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
vad du kan tänka på är att du måste ju behålla vinkeln mellan samtliga infästningar , om du som på bilden har flyttat dessa fästen 10cm ner så måste du ju flytta den främre

infästningen x antal cm för att behålla vinkeln och inte snedbelasta saxar och dämpare.

hoppas du förstår hur jag menar

gl!
jo förstår att man måste flytta ner de främre fästet, men alltso om jag nu vinklar upp/bryter upp så fästet står uppåt då kommer juh stagen i boggien luta mer uppåt och gör det något? kanske inte den bästa förklaringen

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Vad jag menar är att om du nu ska flytta det hit o dit , se bara till att dämparen inte får kortare lr längre slaglängd. då pajar du ju dämparen.

Får den oxå en annan vinkel så är ju risken att den inte funkar som den är tänkt!

Som sagt det bästa är ju om det får ha kvar orginalgeometrin.

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Vad jag menar är att om du nu ska flytta det hit o dit , se bara till att dämparen inte får kortare lr längre slaglängd. då pajar du ju dämparen.

Får den oxå en annan vinkel så är ju risken att den inte funkar som den är tänkt!

Som sagt det bästa är ju om det får ha kvar orginalgeometrin.
ahh okeej, men allt e fixat nu :) bilder kommer på projekt sidan :)