Kolv byte rev 440

BRP96

Aktiv medlem
23 jan 2011
80
0
6
Östersund
Funkar ny reven bra? Det är visko3956 från ytube, om du kommer ihåg mig :p men när ska man byta kolvarna då?

simonpersson

Aktiv medlem
21 nov 2010
52
1
1
Lesjöfors
Min -07:a går bra än, gått i dagsläget 220 mil. Men ska byta i förebyggande till våren och sommaren.

Enbergg, har duells dessa snopro kolvarna? Och hur mycket kan en packningssats från tex duells kosta?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nu ska vi sluta fundera och spekulera hära..:).
såhär är de.

440in är otroligt "trimmad"..vilket gör att kolvar slits riktigt snabbt..
200mil brukar vara ganska normalt man byter vid...skulle iaf inte köra längre än 300 utan att öppna å kolla hur dom ser ut..men gör man de så äre väl lika å punta ner nya i motorn..eftersom ett byte brukar gå på 1500kr totalt så äre lika. tycker iallafall jag.

du kan förlänga dess livsläng något genom att lägga dubbla cylinderfotspackningar..detta sänker kompen något..vilket gör att det är mindre slitage..dock tappar du ganska mkt effekt, vilket är ganska viktigt i dessa motorer..

men men.. 200mil hade jag kört.efter de hade jag då fundera på å beställa nytt allt å byta..kan bli så förbannat dyrt om den nyper..och lång väntan innan man får tebax cylindern från nikasilering..

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
ja har för mig dulles har kolvarna, fick med kvitton på kolvbytet när jag köpte min 04as rev 440, å då var det ca. 530kr styck, som jag förstog var det med lager och kolvringar.. Mvh enberg

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Sen en väldigt enkel och bra sak är att kolla kompen då och då, helst i dessa 440. Börjar det diffa eller bli lågt i bägge äre bara riva och byta ringar och ev kolvar så slipper man förmodligen ett jätte dyrt ras :)

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Det blir nog en ett rev 440 chassie me 600 motor, då behöver väl man inte byta kolvar heller? HampusDJ?
Självklart måste du göra kolvbyten m.m på en 600motor också. Dock så är det ju längre intervaller då det är motorer med mycket snällare effekt/kubikcentimeter jämfört mot en 440.