Inkörning vid byte av kolvar?

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hej!

Skotern är då i frågan en f7 ext 04a.

jag har precis tagit isär motorn och bytt kolvar samt ringar å kolvbult.

Hur långt ska man köra in motorn senare? har även ny rem så den ska ju också köras in.

å sen, är de några speciella procedurer man ska gå igenom med tex luftning av kylvattnet eller med oljan till oljepumpen eller vad som helst egentligen.

jag vet att man ska he ner 1% olja i tanken så de e lugnt.

Detta är nämligen första gången ja renoverar en skoter.


Mvh//Robin
 

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Det jag har hört är att på en ny skoter är det ingen inkörning. man kör ju hela tiden på olika varvtal. Däremot ska man inte ligga och bränna på full gas på en lång sjö eller ett slätt fjäll. det bör vara samma sak med en nyrenoverad motor som en ny motor / Frida
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vid inkörningen räcker det med en fulltank. Efter det är det bra.

När du fyller på kylarvatten kan du medfördel ställa dig i uppförslutning så expansionskärlet är högsta punkten. Fyll på allt som går, starta maskinen, fylla på medans den går. Då borde du vara home-safe.

Förstår inte varför du ska behöva lufta oljepumpen, men iallafall. Under trottlarna så har du oljepumpen, antar att du redan märkt att det är en arma med "p-ändar" mellan spjällhuset och oljepumpen (jävligt känsloga prylar det där om man bryter).

Kort och gott, du kan inte missa oljepumpen, på den sitter det en skruv, skruva loss den tills det rinner ut olja, då är det luftat.
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
ookey, de låter ändå ganska skönt. ta de bara lite lugnt i början då. ja näh att man inte ska bränna över en sjö eller is de är ju ganska givet. de ska man ju knappt göra när motorn har gått sina mil.

men tack för snabba svar. =)

ja näh ja tänkte mest bara om de skulle behövas då ja inte gjort detta tidigare på denna maskin. men den borde ju egentligen vara själv luftande.

ps när ja ändå frågar. hur bökigt är de att få lös primär variatorn om man har en avdragare? har hört att de ska vara bökigt så innihelvete.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
finns många trådar ang inkörning, dom säger allt ifrån att man ska köra väldigt lugnt till att man ska köra in motorn hårt (men undvika långa fullgas repor). senast jag bytte de du bytte lät jag den varmköras ordentligt, 10-15 min stängde av, lät den stå över natten, gick ut och varmkörde den 10-15 min och sedan körde jag i väg, körde då jag normalt.

Däremot ska du ju ta det väldigt lugnt med remmen första milen så den "nöts" in.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
behövs ingen olja i tanken , se till att kylaren bak blir varm å nivån i exp kärlet är rätt , kör som vanligt men undvik att fisköra i början
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
ja men guld då ska har ja lite mer kött på benen inför uppstarten idag =) kände att ja va tvungen å fråga så man itne sabbar nå bara för nån liten skit sak.

anledningen till att jag inte sökte e för att sökfunktionen inte funkar på den här datorn av någon anledning.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
ja men guld då ska har ja lite mer kött på benen inför uppstarten idag =) kände att ja va tvungen å fråga så man itne sabbar nå bara för nån liten skit sak.

anledningen till att jag inte sökte e för att sökfunktionen inte funkar på den här datorn av någon anledning.
Ska man söka på forumet är Google helt överlägset. Skriv bara så här i Googles sökruta om du vill söka på inkörning kolvar:

inkörning kolvar site:forum.snowmobile.se

Mycket smidigare än forumets egen sökfunktion. Plus att Google inte begränsar sig till minst tre tecken (vilket är helt värdelöst när man ska söka på HO, F7, M8 eller liknande).
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hej igen, nu kommer de fler dumma frågor =)

vars sitter den där luftning skruven till oljepumpen,kan någon förklara utförligt eller skicka en bild?

sedan funderar ja över den här slangen med en vit plast sak som är tandad så man kan hålla på den med en fastnyckel samt att man kan skruva upp den i toppen med en mindre fastnyckel.

den kommer upp på baksidan av motorn, (inte avgassidan) förar sidan om man så säger om ni förstår vad jag menar.

vad är de för någonting? vad har den för funktion? vad ska man göra med den? glömde givetvis att kolla va den gick till när ja hade ut motorn ;)

Mvh//Robin
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Såhär gjorde jag när jag bytte kolvar på min F6 EXT.

Bytte kolvar/nållager/packiningar skruva ihop den, starta den lät den stå på tomgången ett tag (mellan 5-10 min), och fyllde efter vatten. Sen puttrade jag iväg lite försiktigt men inte direkt slöåkte. Sen gasade jag lite fram å tillbaka över åkern, varken fullt eller jätteförsiktigt.

Efter det har jag bara kört som vanligt å jag har då inte fått några problem alls ca 40 mil senare.

Varför ska du lufta oljepumpen för? Den har du väl inte rört när du bytte kolvarna?
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
de va för att ja lyfte ut motorn å va tvungen å byta olje slangen iom att den va skadad å höll på att gå av, så de va en jävla tur att ja tog ut motorn när ja gjorde de.

så de vart ju luft i hela systemet, men nu har ja luftat pumpen så de e fixat å klart.

Nu funkar den igen å har vare ute å kört. skönt som fan!! :D