skotern orkar inte från stillastående i djupsnö!

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
(har än inte hittat felet än och försöker därför en gång till med lite omformuleringar i inlägget.)

min indy känns ganska slö i starterna(typ första sekunden) men är fullstark när den kommit upp varv. När man kört en liten stund och skotern blivit varm så kan den helt sluta orka i starterna, dvs när man gasaar på och har varv i djupsnön så går den bra men när jag släpper gasen o ska börja om så orkar den knappt komma från stället, bara möar på i lägsta varven o kommer inte upp nåt mer i varv fören man kommit upp på leden. (detta fenomen uppkommer alltså inte varje gång man ska börja om o gasa utan oftast när den är körd en stund) dess utom misständer den lite då o då på mellanregistret!
vad kan vara felet?

Det jag gjort är: kollat insugsgummin, rengjort förgasare, kollat tändstift, rengjort sekundärvariator och bytt helixbussning och glidklackar och spänt fjäder på den, kollat att kylare fungerar, ställt in oljewire,
 
Last edited:

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
kolla så att sekundären löper fint in och ut, låter som att den inte växlar tillbaka så snabbt som du vill att den ska göra.
Om inte annat är det inte helt fel att plocka isär och smörja upp sekundären invändigt med jämna mellanrum.
kolla glidklackarnas skick!
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
låter ju rimligt men jag har då nyss rengjort o den o bytt glidklackar + lager men uppför sig ändå likadant
och stannar jag o kollar när den blivit som jag beskriver så ligger då remmen i rätt läge,
men kan de ksk vara så att den inte hinner glida tillbaks när jag kör o att den hinner glida tillbacks innan jag öppnat huven? eller låter det orimligt?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Första jag kommer och tänker på är remmen, när den är kall är den hårdare givetvis.
Nästa sak är variatorn själv, att fjädern är slut, eventuellt vikter och rullar.
Tredje saken bestyckning i förknasare och får inte rätt bränsle och luft blandning, kanske drar tjuvluft i insugs gummi?
-Kan ju vara nått att grubbla på, ta och titta på det.
 

antepolaris_

Aktiv medlem
27 dec 2008
80
0
6
kalix
kolla primär variatorn, min gamla indy 500 hade samma problem innan jag bytte variator felet var att "pinnarna" som rullarna sitter på var så slitna så det var stora jack i dem så rullarna låg lite snett typ och det gjorde i sin tur att variatorn hängde sig och växlade inte som den skulle även vikterna på den var dåliga, men kolla de om du inte redan gjort de :)
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
(primärvariator blev totalrenoverad av förra ägaren.)
jag provkörde den igen igår märkte att de va som om den misstände lite på mellan registret men inte när jag drog på fullt
Några tankar o ideer?
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Vill inte vara sån, men lita aldrig på vad förra ägaren sagt. Om det nu inte råkar vara så att du öppnat upp själv och kollat variatorn?
Säker på att den inte drar tjuvluft nånstans?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Det där med förra ägaren skitet har jag slutat och att lyssna på, köpte en motor från en gubbe i Övertårneå och åkte på en renovering.
Köpte Grizzlyn från Harads, åkte på 2 motor renoveringar, en växellåds renovering, två variator renoveringar.
Skaffade 464 av min morbror, åkte på en motor renivering.
Köpte Alpinen av min kompis, åkte på en riktig motor renivering.

Antingen kan dessa människor inget om det mekaniska elr så har dom vart lata och inte brytt sig "för den ska ju ändå säljar, inte mitt problem", men jag har lagt av och lyssna nu, nästa skoter jag köper plockar jag själv isär och ihop med rätt delar OCH RÄTT ANTAL dessutom! Någon som vart med om att det saknas delar i en motor? -Och axellager i en växellåda?
Så lyssna inte fan på folk för att dom säger "den är renoverad in och ut förra året, inga problem bara ut och köra i fjället bara", även om det är din kompis... Eller morbror, eller morfar, för vissa har ingen koll, eller kan inget heller för den delen.
Bara att plocka isär och sätt ihop det med lagomt med fett så ska det fungera.
 

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
44
Sundsvall
Jag skulle bara dubbelkolla Chocken (stavning)

Min trippel XLT gick kattskit när den vart varm och hittade inte felet, vart helt galen ! men av en slump skulle jag ta bort förgasarna. Chocken i dessa sitter gängad, sen är det en liiiten kolv som rör sig upp och ner beroende på vart chocken står. Denna lilla kolv hade ärjat ?! fast på max. Gjorde rent och montera tillbaka så gick den som ett jehu...Bara en tanke.
 

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Tjena matte, har det ordnat sig? annars så har jag samma symptom på min rmk 800 00a och det sker då i mitt fall på grund av att avgasröret täpps igen och stryps av sina egna avgaser. kolla det ifall du inte hittat felet :)
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Tjena matte, har det ordnat sig? annars så har jag samma symptom på min rmk 800 00a och det sker då i mitt fall på grund av att avgasröret täpps igen och stryps av sina egna avgaser. kolla det ifall du inte hittat felet :)
Hans skoter fungerade ju förra vintern utan problem så det känns ganska långsökt...
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
jag, har faktiskt kollat efter det men har inte sett att avgasröret varit igentäppt.
Att tilllägga är att jag av misstag kört med för mager oljeblandning ett tag i början av vintern vilket jag nu tror har resulterat i följande:
varmgång, avlagringa mm, som gör att kolvarna sväller mer när den är varm o pga det går tungt o blir svag.
har tagit upp cyllarna nu iaf o konstaterat att det var avlagringar färgskiftnigar o repor i kolvarna o även lite i cyllarna, så nu har jag tagit bort oljepump för att ersätta med oljeblandat bränsle och håller på med att hona ur, byta kolvar,packningar o hoppas att det löser sig, får se sen om det var de som var felet!
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
Detta trodde jag verkligen inte!
fick tag på en ny rem o nu går den som ett skållat! ... tänk att de kan vara så känsligt.