F7 -03 Bränner lampor

Adson

Medlem
27 jan 2011
18
0
1
Umeå
Hej!

Har nyligen köpt en Arctic Cat F7 av årsmodell 2003. Efter första dagen jag använde den gick bägge halvljus samt baklampa sönder. Alltså alla utom den för mätartavlan. Märkte att då sista lampan flög var då jag skulle tvärgasa iväg från stillastående.

Kollade med en multimeter i ena halvljuset, laddade cirka 12-13 volt på tomgång. Då man varvade upp den lite granna (utan att den drar iväg) så sjönk spänningen ner mot 9 volt?

Bytte till nya lampor i halv- och bakljuset. Körde korta sträckor till och från i byn under dagen och då jag på kvällen skulle starta och köra hem så slocknar en av mina två halvljuslampor.

Jag misstänkte direkt voltregulatorn som inte fungerar som den skall. Öppnade huven men kunde inte se någon sådan. Har sökt runt på google och läst på olika forum men finner ingen vettig lösning på problemet.

Enda jag hittat är 0630-165 Voltage Regulator, här är en sprängskiss på delen, här är även några bilder på den, kan det vara denna som måste bytas? Eller vad kan det annars vara för problem? Har även funderat om man bara kan köpa nån "universal regualtor" och montera före lyset eller på plus matningen för systemet.

Alla tips mottages tacksamt!
Tack/Andreas
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Först och främst, tack för ett välskrivet inlägg. Skönt att slippa anstränga sig för att "avkoda" för en gångs skull :)

1. Ignorera voltmetern. De gör så där pga att frekvensen varierar och att det är mycket rippel. Spänningen sjunker inte i verkligheten. Se Den här tråden för en lite mer utförlig förklaring.
2. Det borde vara spänningsregulatorn som har gått sönder. De är enkla att byta, har du tid att vänta så köp en från Ebay eller ring runt till skrotarna i landet. De här brukar ha massor hemma. Storumans skoterskrot likaså. Ny kostar den 87 CAD (Kanadadollar), dvs 570 kr ungefär.
 

Adson

Medlem
27 jan 2011
18
0
1
Umeå
Är man själv tydlig får man förhoppningsvis bättre hjälp och ett bättre svar! :)

Okej, hur pass mycket måste man skruva isär för att komma åt den där regulatorn?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
hade exakt samma problem med min F7 -03. Allting dog, bytta lampor, funkade ett tag, dog igen. hastighetsmätaren funkade.

Då var det voltregulatorn som hade gett upp. Sitter under sekundärvariatorn. Voltregulator/hastighetsmätaregivare sitter i samma modul.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Köp voltregulatorn från en nyare f-serie, från -05 eller -06. Den är billigare och sitter inte på drivaxeln, bara att koppla in och montera på något bra ställe som passar
 

Adson

Medlem
27 jan 2011
18
0
1
Umeå
hade exakt samma problem med min F7 -03. Allting dog, bytta lampor, funkade ett tag, dog igen. hastighetsmätaren funkade.

Då var det voltregulatorn som hade gett upp. Sitter under sekundärvariatorn. Voltregulator/hastighetsmätaregivare sitter i samma modul.
Okej, fick för mig att den satt bakom kedjehuset. Gick ut kikade under sekundären och där såg jag den lilla rackaren.
Då är det väl bara att stoppa ner händerna, skruva lös de tre skruvarna och byta ut den?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Okej, fick för mig att den satt bakom kedjehuset. Gick ut kikade under sekundären och där såg jag den lilla rackaren.
Då är det väl bara att stoppa ner händerna, skruva lös de tre skruvarna och byta ut den?
Svar ja.

Byt inte till en 05/06, då har du nämligen ingen hastighetsmätning längre. Voltregulatorn på din skoter är även sensor för en assymetrisk placerad magnet på drixaxelns spets. 2005 kom Diamond Drive och då driver sekundärvariatorn drivaxeln direkt, dvs inget kedjehus på andra sidan.

Nr 6 på bilden är magneten och nr 7 är voltregulatorn.

 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Fungerar hastighetsmätaren men inte voltregulatorn så funkar det att bara byta den, förläng kablarna och montera -05 -06 regulatorn någonstans bra till. Har själv gjort så en gång i tiden, å anledningen var att regulatorn på drivaxeln var svindyr då och den andra billig och dessutom kunde jag montera den mera skyddat. Vet dock inte nu om priset är så olika
 

Adson

Medlem
27 jan 2011
18
0
1
Umeå
Ni hade rätt att den var svindyr, kollade med några skrotar men de hade ingen på lager. Ringde en ÅF och nypriset var 3-4 000kr.
Annars som ni säger att det går med -05's regulator, kostar 1200kr original. Gick att beställa eftermarknads från duells för 5-600kr, passar direkt på befintligt kablage.

Får avvakta tills den kommer. Sen ska de fungera kanon förhoppningsvis.