Sno-Tric SC-2 Dubbelbandare från 1967 Renovering och förbättring

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Hej alla glada!

Tänkte som en motvikt till alla turbosar, trimpipor och andra moderniteter lägga upp mitt lilla projekt här!

Historien om denna skoter är lite speciell då min farfar köpte den redan -69 av dåvarande Båkab Energi (Eon idag) för att användas uppe i fjällstugan i Jämtländska Kall. Skotern har sedan dess brukats av oss och fått sig lite service ca vart tionde år.

Nu är det på tiden för översyn igen!

Saker som skall ses över:

• Ny målarfärg
  • Ny startapparat
  • Byta ut trasiga hjul i boggin
  • Fixa lampan
  • Laga och svetsa några småblessyrer
  • Byta till en ny variator
  • Bygga någon form av effektivare ljuddämpning utan att tappa effekt (12hk)
  • Hitta någon bra halkfri lösning till fotstegen
Skotern lastad för transport till garaget

Inne i värmen

Påbörjad demontering av vatiatorn, fick ta lös toppen och lägga en kloss inne i cylindern som mothåll.

Sachs enstånka möjligtvis 12hk, andra siffror jag har hittat säger 9hk.

Måste bara bifoga en bild på skotern i sitt rätta element med vy över Kallsjön bakom Åreskutan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Skoj maskin. Men 12 hk lät lite!! Jag har en kompis som har en dubbelbandare tror det är en aktiv med Sachs 300 motor och den är på närmare 20hk så en 275cc borde vara på mer än 12hk tycker man.

Jag har också haft en dubbelbandare modell skidoo och jag kan rekk att höja boggiparen i mitten av matta några ca då tar dom sig fram otroligt mycket bättre i djupsnö och blir dessutom lättare att styra på hårdspår. Det är standardmodden vi gjorde på alla hjulbopggisar vare sig enkelbandare eller dubbelband och kompisarns Aktiv är också höjd till bananboggi såjklart. Man höjer 2 boggihjul i mitten så man får bananstuk helt enkelt.

Jag har även en komopis som har lillebror till denna bredbandare jag tror det är samma årg och han har gjort den till mint kondi också.

Mycket kul projekt och bra för museum

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Skoj maskin. Men 12 hk lät lite!! Jag har en kompis som har en dubbelbandare tror det är en aktiv med Sachs 300 motor och den är på närmare 20hk så en 275cc borde vara på mer än 12hk tycker man.

Jag har också haft en dubbelbandare modell skidoo och jag kan rekk att höja boggiparen i mitten av matta några ca då tar dom sig fram otroligt mycket bättre i djupsnö och blir dessutom lättare att styra på hårdspår. Det är standardmodden vi gjorde på alla hjulbopggisar vare sig enkelbandare eller dubbelband och kompisarns Aktiv är också höjd till bananboggi såjklart. Man höjer 2 boggihjul i mitten så man får bananstuk helt enkelt.

Jag har även en komopis som har lillebror till denna bredbandare jag tror det är samma årg och han har gjort den till mint kondi också.

Mycket kul projekt och bra för museum
Boggin är i nuläget höjd ca 1" men det var intressant det du sa om att höja på mitten.. ska fundera på det.
På motorskylten står 12 men frågan är om det är hästkrafter som menas, de modernare sa290 ska ha runt 16 - 20hk tror jag.

Jag kanske var lite otydlig med att denna skotern inte ska renoveras till originalskick/museiföremål utan renoveringen och förbättringen är för att vi fortfarande använder skotern... och ska jag vara alldeles ärlig så har ingen skoter ännu visat sig vara lika bra i de speciella förhållandena vi har uppe i stugan (ospårat, trångt, brant).

Enligt originalboken så väger skotern under 200kg och med två personer ger den mindre marktryck än en person på skidor.

Om allt går i enlighet med planerna så har jag en flång ny powerblock variator på ingång!

hägglund81

Medlem
22 apr 2007
46
0
1
skellefteå
fan va kul att nån fler tar hand om en sån klenod!!! har själv just köpt mig en lika dan fast min är blå och dekalerna sitter till och me kvar
denna tråd ska självklart följas och lycka till

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
fan va kul att nån fler tar hand om en sån klenod!!! har själv just köpt mig en lika dan fast min är blå och dekalerna sitter till och me kvar
denna tråd ska självklart följas och lycka till
Vad roligt med ännu en Sno-Tric broder här på forat, du kanske kan lägga upp en bild så man få se färgsättningen?