mattan glider snett i tunneln.

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
Hejsan, har problem med min lynx gls 3300 efter boggiebyte.
Har satt din en 345 boggie och när man kör så så har de hänt att mattan glider åt sidan vid drivhjulen, så att den inte ligger i läge för att kunna driva?
Vad är de som är fel? boggie sne? eller är de något annat som spökar?

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
ne de har jag inte gjort. de är kollat så att de är lika mycket spänkt på båda sidor.

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
ne olika håll dom 2 gånger de hänt., Boggiefästena sitter där dom ska och chassit brister innan dom fästena gör de. inget jag har sätt är brytet eller av heller. lagrerna på drivaxeln är nya dom med.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
ne olika håll dom 2 gånger de hänt., Boggiefästena sitter där dom ska och chassit brister innan dom fästena gör de. inget jag har sätt är brytet eller av heller. lagrerna på drivaxeln är nya dom med.
Det är ju inte helt ovanligt att hålen i chassit blir ovala och kan glappa där eller att det medför att man knäcker bultarna som gör att boggin dras snett när man gasar vilket kan medföra att den vill kränga mattan. Sitter drivhjulen där dom ska? tänkte så dom inte är felplacerade.

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
okej, får helt enkelt ta bort fästena och kolla hur hålen ser ut, Men drivhjulen sitter exakt där dom ska. Men bultar och fästen ska jag kolla nu så att inte hålen är ovala. Har du nå andra idéer på vad de kan vara annars om de är som de ska? så jag har mer att kolla när jag väl sätter igång?

Mvh

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Dubbelkolla att mattan sticker ut lika på båda sidor så den inte är justerad snett. Och kolla så inte bakre axeln för vändhjulen glappar.

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
okej tack så mycket för all hjälp, återkommer om problemet återuppstår..

TACK.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
`jag brukar mäta med en tumstock på varje sida så man har samma mått på båda sidorna.. och kom ihåg att köra runt mattan upphissad mellan varje justering

swedetrail

Aktiv medlem
31 mar 2009
88
0
6
Sundsvall
Men hur sitter dina drivhjul? Om dom sitter rätt så håller väl klackarna i mattan den på plats i sidled annars måste hjulen klättra över dom?!?

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
drivhjulen sitter rätt. och exakt så blir de, att hjulen klättrar över klackarna. De är de som är problemet :/

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har du kontrollerat att du har rätt delning på drivhjulen/ mattan?
Om du har bytt drivhjul, sitter kuggarna rätt gentemot varandra?
Om det var mattspänningen som var ojämn så skulle mattan krängas av i bak vid vändhjulen. Men det kanske ändå kan vara ide att kontrollera avståndet mellan drivaxeln och främre boggieinfästningen, och sedan drivaxeln till vändhjulsaxeln.

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
drivhjulen är tillhörande till mattan så de är rätt delning. och kuggarna är exakt lika gentemot varandra.
Kan de vara så att dom måttena du säger skiljer sig och att de är de som gör att den glider av vid drivhjulen?