nytro rtx med ca-pro mtx ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

är det någon här som provat ca-pro mrx skidor på en nytro rtx ?
Blir den mer lättstyrd på leden då än med nytro mtx skidor ?

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Tjena!

Hade original mountain skidorna på min nytro mtx å bytte
till ca pro xtx bredare varianten å skotern blev EXTREMT tungstyrd!
Ca PRO mtx skidorna ska väl vara lite avrundade å mer lättstyrd än xtx skidorna men jag valde slydog powderhound ist å är tvärnöjd!

Kanske inte så mycke hjälp men bättre än inget förhoppningsvis!

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
jaså ? jag kanske tänker på fel modell av ca-pro ? Jag menar dom som har en ganska grund köl i mitten och två mindre längsmed ytterkanterna ! skidorna är nog 8tum breda+

Finns det några andra skidor som är mer lättstyrda och mindre spårkännsliga än mtx skidorna ?Men som fortfarande funkar bra i puder ?

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Ja, precis! Läs lite nogare så hajar du ;)
Skrev ju att mtx skidorna ska vara lite mer rundad men jag vet
inte hur stor skillnad de faktiskt gör!
Men som ja skrev ovan så e slydog powderhound kalas till nytron!
Iaf enligt mig! Men de e väl lite av en smaksak kanske?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
vi är alla olika men slydogs på nytro är inget jag rekommenderar åker med slp pp och är toknöjd visst kan vara lite väl aggresiva men nog styr dom.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ok!

Men vilka skidor ska man ha då?
Jag tänkte bytabtbx till min nytro rtx se som jag bytte bort mot en pro rmk :)! Rmk,n blir för begränsad till puderåkning för mig och jag saknar nytron hehe !

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Har provat yamahas mountin skidor och de blev för tungstyrda på led men funkade väldigt bra i pudret nu kör jag med slp pp och de är överlägsna både på led och pudret. Till nytro ska man välja ett mindre aggresivt styrstål så funkar det kalas bra.

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Har provat yamahas mountin skidor och de blev för tungstyrda på led men funkade väldigt bra i pudret nu kör jag med slp pp och de är överlägsna både på led och pudret. Till nytro ska man välja ett mindre aggresivt styrstål så funkar det kalas bra.
Tjena Honung! =)

Tycker du att slp bär nytron bättre i pudret än vad originalskidan på xtx:n?

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Absolut mycket bättre flyt i snön men det blev det även med mountin skidorna men over all gillar jag slp pp bättre.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Såg att sledtrax rekomendetade nå skidor med ett avlångt hål igenom skidans mitt? Vart köper man sånna?

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Absolut mycket bättre flyt i snön men det blev det även med mountin skidorna men over all gillar jag slp pp bättre.
okej, har en polare som kör phazer mountain så ja ska nog prova hans skidor vid tillfälle...

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
okej, har en polare som kör phazer mountain så ja ska nog prova hans skidor vid tillfälle...
Gör det de passar rakt av så det tar bara 5min att montera men prova även att justera centerdämparen om det blir för trögstyrt det är oxå viktigt att du har rätt toe out ca 5-10mm men det är det å andra sidan med alla skidor.