Skidoo 2012

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Hade min bakom rutan på en Polaris SKS (man såg den väldigt bra genom rutan) och det gillade inte polisen, sa att jag borde få böter för att den inte var fullt synlig om det blev reflexer på rutan. Gav mig tydlig order om att beställa en ny skylt och sätta den på utsidan, blev ingen böter den gången dock.
Alltså är det lugnt å ha den i fickan ;)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Dåligt med bilder på nya maskiner. Ut med alla bilder på mods mm. Polaris och Arctic folket är bra mycket flitigare på den punkten. Trots allt säljs det mest ski-doos, eller?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
dekalkit, styrhöjare, ny ruta, nya skidor, turbo, ventkit, osv osv. Upp med bilder!

Under inkörningsperioden går den fett och ger inte full effekt. Så det märks, Ja.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
dekalkit, styrhöjare, ny ruta, nya skidor, turbo, ventkit, osv osv. Upp med bilder!

Under inkörningsperioden går den fett och ger inte full effekt. Så det märks, Ja.
Drev lite bara, Har än så länge fått på skidor, dämparstrumpor samt borrat i smörjnipplar i spindlarna..men har ju bara ägt den i fyra dagar. Lurar på om det blir en SLP-burk också. Bukskydd ska definitivt på. Original fatbar och höjare känns kanon, flyttat fram det lite bara.

Ah, det är så uppenbart..det ska bli intressant att se !

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Dåligt med bilder på nya maskiner. Ut med alla bilder på mods mm. Polaris och Arctic folket är bra mycket flitigare på den punkten. Trots allt säljs det mest ski-doos, eller?
Kanske inte så kul med 23 sidor med remräddarfix? :heh:

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Jo det är helt vansinne att de inte har ett dragsnöre då det sitter elstart på dom.
Ang nödstopp? Jag har då inte hittat någon nödstopp på min rmk... så vi är nog redan i framtiden :)
Lät som att du var ironisk där:p
jag tycker inte det verkar så ovanligt med elfel, och skulle inte villa bli fast 2 mil utanför närmsta bebyggelse utan drag och med defekt elstart.

och på dom nyaste arcticarna jag har sett har ofta elstarten varit ur funktion pga lite batteri.
Men det är klart, ski-doo är ju alltid bäst så dom funkar alltid

Du kanske missuppfattade mig med nödstopp, eller skrev jag fel. Jag menar nödstoppLINAN, och finns inte det på rmk:n så är det ju sjukt.

Hur vanligt är det att 4-taktarna blir stående pga problem med elstarten? Finns det något alternativt sätt att starta dem?
Jag har inte sagt nåt om nån fyrtakt, jag pratade om freeriden.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Du kanske missuppfattade mig med nödstopp, eller skrev jag fel. Jag menar nödstoppLINAN, och finns inte det på rmk:n så är det ju sjukt.
Det finns ingen nödstoppslina på Rmk:n eller på Switchbacken heler för den delen.
Varför är det sjukt?

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
någon som har hämtat ut en Tundra xtreme E-tec? vad tycker ni om den? Bilder skulle vara trevligt! :)

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Det finns ingen nödstoppslina på Rmk:n eller på Switchbacken heler för den delen.
Varför är det sjukt?
Ja vad jag vet så är det den som stannar skotern när man ramlar av, och utan den är det större risk att förstöra skotern/sig själv eller nån annan:eek:hwell:
Varför har dom inte den? Eller har dom en annan lösning?:confused:

Ja vi kanske är i framtiden redan:p

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Va isf rätt längesen framtiden inställde sig, tumgasbrytare kom väl redan på 00-talet, om inte tidigare..

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Tumgasbrytare... Hur funkar den då? Är det när man släpper gasen hastigt eller? Nu när du nämner det tror jag faktiskt jag hört om det förut:)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tumgasbrytare har funnits sedan 1980-talet, minst. Möjligen hade Arctic det redan i slutet av 1970...

Oftast är det en brytare i gasreglaget som bryter om man släpper gasen utan att gasvajern eller trottlarna följer med.

I regbeviset på min Venture står det "dispens för nödstopp" - det finns bara TORS, ingen nödstoppslina.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Aha så pass gammalt också.

Vet också att det va lite tveksamt under just 2000-talet då det blev lite väl elektroniskt för tillverkarnas erfarenhet - har för mig det var just arctic som spökade mest.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Min gamla El Tigré från 1979 hade tumgasbrytare, så det är helt korrekt, Hjulboggie.

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Har ni fått prova nyskotrarna något i dag ?
har fått 7 mil med min och den känns riktig bra , man blir lite lungnare då man fått köra lite det känns alltid som om det inte ska bli någon vinter då man bytt skoter på hösten.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har ni fått prova nyskotrarna något i dag ?
har fått 7 mil med min och den känns riktig bra , man blir lite lungnare då man fått köra lite det känns alltid som om det inte ska bli någon vinter då man bytt skoter på hösten.
Får min bcx 800 först nästa vecka(sen beställning).
Kort fråga: hur nöjd är du efter första turen?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Gne ihop en å en halv mil på en stubbåker.. Har väl inte så mycket att säga om det mer än att den gick fint.
Motorn fick ju gå lite iaf.

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Tumgasbrytare har funnits sedan 1980-talet, minst. Möjligen hade Arctic det redan i slutet av 1970...

Oftast är det en brytare i gasreglaget som bryter om man släpper gasen utan att gasvajern eller trottlarna följer med.
Men då kanske det är en sån som sitter på jaggen min, det är en liten pinne som sticker ut som trycks in då man har gasen på noll, har länge undrat vad det är..

Men det var ju lite roligt, på skoterkortsprovet finns det ju en fråga om vad man ska göra först när man startar skotern; sätta fast nödstopplinan!

Lite OT kanske, sorry!