Växlar inte på rem

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Har en lynx 500 (494) 99a som inte växlar på rem som han ska, Han växlar till en början på bra med rem men sen händer det lixom inget mer. Har rivit ner sekundär variatorn inge fel där !

Problemet fanns bara där en dag också... Några teorier?
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Vart ute och skruvat nu ikväll, han har börjat blöddra med på fullgas så prövade och bestycka ner. Dock med resultatet att han blir sur?

Gick från 270/280 till 250/260 provade en sväng på några hundra meter, blöddret var borta men växlade fortfarande inte på rem som han ska och som sagt vart han dyngsur så fick bogsera hem.. Upplever även att när man gasar på att han går upp i varv för att sedan tappa varv.

Var inne på om motorn stog snett men icke, har kontroll mätt det och enligt stenmarks uppgifter ska det vara max 56mm mellan variator skivorna och min höll 53mm.

Är lite inne på om det är så enkelt som att chokvajjern som ligger på? Ska pröva släppa på den imorgon. Har vart varmt på slutet nu och förra helgen då problemet uppstog så var det även varmt då, har annars när jag åkt vart flera -grader. Men frågan är väll om det är det som gör att han inte växlar på som han ska?

teorier sökes för jag börja få idetorsk på vad det kan vara nu!

Mvh
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Var ut och donade nu imorse med, släppte på chokvajjern och provad samma fel, växlar inte på rem och går inte riktigt som han ska.. Så slet av cylindrarna och både cylindrar och kolvar ser OK ut !

Är väll bara primär variatorn kvar nu... Teorier? Börjar bli gråhårig ! H J Ä L P !
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Var inne på om motorn stog snett men icke, har kontroll mätt det och enligt stenmarks uppgifter ska det vara max 56mm mellan variator skivorna och min höll 53mm.
Vänta här... nu kanske jag är helt ute och cyklar men i mitt huvud går det inte ihop. om det ska vara max 56mm mellan skivorna och du har 53mm, det måste ju betyda att skivorna är närmare varandra än vad dom bör vara? vilket resulterar i att du får en slak rem (som kanske dessutom är nött, vilket ökar slakheten) Eller finns det något min mått oxå, så du ligger inom spannet?
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Vart ute och skruvat nu ikväll, han har börjat blöddra med på fullgas så prövade och bestycka ner. Dock med gick från 280 till 250/260 provade en sväng på några hundra meter, blöddret var borta men växlade fortfarande inte på rem som han ska och som sagt vart han dyngsur så fick bogsera hem.. Upplever även att när man gasar på att han går upp i varv för att sedan tappa varv.

jag tycker snarare att det låter som att den växlar på för mycket om den inte orkar hålla varven och att den surar. Om du drar ur den på ett hårt spår vad ligger den på för toppvav då??
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Rem har jag bytt och monterat på en spritt ny bombardier rem samt ställt in sekundärern därefter så remmen ligger 1-2mm ovanför sekundärkanten ! Avgas portarna har också blivit rengjorda, den ena satt fast och den andra gick trögt dock så är det samma fel nu efter rengöringen.

Jag bor mitt inne i byn så jag har bara dragit några kortare repor på en 7manna fotbolls plan i närheten, Han går upp till 7k varv och sedan tappar lixom varv och när han varvar upp till 7k varv så känns det inte som att han lägger på rem som han ska, eller han gör det inte för just nu så blöddrar han på fullgas också.

Jag satte även tillbaka bestyckningen som satt i innan jag bestyckade ner (270/280 satt i från början) och fick samma symdrom att han lixom blöddrar på fullgas. Men med mindre bestyckning (250/260) så var det samma fel och förutom blöddret då, men han varvade inte på som han skulle ändå.

Backlund-> Om det överstiger dom där 56mm så blir det väll att remmen blir för "kort" ? Något min mått fick jag inte tag i.. Men det är kanske nåt man bör ta reda på !

Jag pluggar borta på veckorna, men nästa helg hade jag tänkt att plocka ner motorn och byta packboxarna alt riva primär variatorn. Men det känns som att det borde vara ett förgasar fel men det är ju uppenbarligen inte det????

Börjar bli gråhårig !

Stort tack till alla som tog sig tid att svara, det uppskattas väldigt mycket !
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
ja om det överstiger 56mm som är "maxmåttet" så blir ju remen för kort, men är måttet för litet så blir ju remen för kort och den växlar konstigt... men du hade ju ställt in den så den ligger rätt i sekundären, då är det inte ett problem.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Ta och kolla komp. På min gammel lynx låg kompen på ca 7kg och då ville den bara varva runt 7000varv.
Okej ska försöka få tag i en komp mätare då, men det är jämt komp så gott man kan känna genom att bara för tummarna över stifthålen och dra, men det kan man ju självklart inte gå efter !

ja om det överstiger 56mm som är "maxmåttet" så blir ju remen för kort, men är måttet för litet så blir ju remen för kort och den växlar konstigt... men du hade ju ställt in den så den ligger rätt i sekundären, då är det inte ett problem.
Okok!
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Har du provat byta stift och rengöra förgasarna igen?
Kan ju vara nån skit kvar ändå.
Yepp har prövat skifta stif och gjort rent förgasarna en gång iaf !

Kanske är dålig kolvringar som är problemet? Nån som vet hur många kg kompet bör ligga på ? Hade tänkt mäta kompet för kan ju faktiskt vara dåliga kolvringar???
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Yepp har prövat skifta stif och gjort rent förgasarna en gång iaf !

Kanske är dålig kolvringar som är problemet? Nån som vet hur många kg kompet bör ligga på ? Hade tänkt mäta kompet för kan ju faktiskt vara dåliga kolvringar???
Antar att du menar helt nya stift?
Kan vara ide att kolla över förgasarna igen också, händer ibland att det är kvar/kommer in skit när man tror att allt är rent.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Kompmätt , 8.4 på vänstra 8.9 på högra på ett ungefär, mätte i mörker så var lite svårt att se men på ett ungefär låg dom kring dom där siffrorna..

Har även rivit ner primär variatorn, allt såg bra ut där och även provat att byta stift IGEN . Problemet är kvar !