800R 08 Reim problem

Tom Ewen

Aktiv medlem
31 okt 2010
54
0
1
Farsund, Norway, Norway
Var og kjørte idag så smalt det plutselig en hel masse, sporene på variator reimen på toppen datt av, så har jeg et problem med og få skifta reim. Jeg ringte en ski-doo forhandler og han mente det skulle være lettest og skru ut bolten på sekundærvariatoren, så jeg gjorde det men vet ikkje mer hva jeg må løsne ? skrudde av på Primærvariatoren og, og jeg får ikkje løsna fra reimen ? hva mer må jeg gjøre? så i instruksjonboken at jeg bare trenger og løsne på Primær så skal variatoren løsne og jeg kan ta av reimen ??

Gjør jeg det jeg skal eller ? Takker så veldig for litt hjelp.
første gangen jeg gjør dette

Takk for svar, følger med bilde....

Attachments

R

RevMan

delen du håller i handen är remspännaren och satt inte orginal på 08 utan det satt nån värdelös historia i plast.
Den måste dras fast med 100NM och man behöver loctite och loctite primer på gängorna.

för att byta rem så skruvar du in ett verktyg i det lilla hålet i remspännaren för att sära skivorna på sekundären.

dra fast bulten till primären igen, se till att vända brickan åt rätt håll. den bulten ska dras med 120NM så du behöver ett riktigt mothåll.

Tom Ewen

Aktiv medlem
31 okt 2010
54
0
1
Farsund, Norway, Norway
Så du sier at jeg må inn med en nøkkel i det lille hålet med remspanneren som du kaller det ? det gamle var plast og bare do drit:S Så jeg har gjort alt rett og det er bare et nøkkel til det lille hålet på primær/ rett med spanneren ?

hva mener du med og sara skivorna ?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
om du kollar i din verktygs sats så ska det följa med en liten nyckel där,en skruv med ett handtag,den skruvar du in i det lilla hålet på remspännaren,skruva in den så mkt du kan,då åker skivorna isär och du får bort remmen

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
iofs behöver du inte verktyget för att få lös remmen..har aldrig använt de..går minst lika bra att dra i remmen så den åker in mellan skivorna lite.sen är de bara trä över den över kanten..

men har man inte gått på gym så får man använda nyckeln:)

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
iofs behöver du inte verktyget för att få lös remmen..har aldrig använt de..går minst lika bra att dra i remmen så den åker in mellan skivorna lite.sen är de bara trä över den över kanten..

men har man inte gått på gym så får man använda nyckeln:)
mm de funkar de me,men de går bra mkt trögare på en QRS fråga mig inte varför