Akjut hjälp med förgasar probelm!! Yamaha Phazer 480 91:a

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tjenna
behöver lite snabb hjälP!!

Har en yamaha phazer 480st 91:an

Dubbla mikuni (stavning)

Nu är det så att jag lyft ur motorn och lämnade in motor fästena på svetsning dom hade spruckit!

monterade ditt allt.

tog och rengjorde förgasarna och sedan blev det en prov start

ibland går han på två cylindrar, och går han på två är det på tomgången.

Gasar man så går han på cylindern närmast fläkten!

Har plockat bort förgasarna en gång till och verkligen rengjort allt och monterat enligt som det skall vara!!

Hjälp??!!

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
kolla så du har tätt mellan förgasare och gummit till luftburken så den inte tar tjuvluft och kolla så du inte klämt en bränsleslang annars har du nåt minimalt med skit i förgasaren ändå, det behövsju inte mycket alls.

Tjenna
behöver lite snabb hjälP!!

Har en yamaha phazer 480st 91:an

Dubbla mikuni (stavning)

Nu är det så att jag lyft ur motorn och lämnade in motor fästena på svetsning dom hade spruckit!

monterade ditt allt.

tog och rengjorde förgasarna och sedan blev det en prov start

ibland går han på två cylindrar, och går han på två är det på tomgången.

Gasar man så går han på cylindern närmast fläkten!

Har plockat bort förgasarna en gång till och verkligen rengjort allt och monterat enligt som det skall vara!!

Hjälp??!!

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Kolla så inte ena trotteln har släppt, då går den på 2cylindrar vid tomgång men så fort du gasar så går den på 1.
Detta hände för mig på en Vmax 600 -95a jag hade, var bara att skruva fast trotteln igen å då gick den som en klocka.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Det låter ju som ett bränsleproblem, eftersom jag antar att den gick bra innan du lyfte ur motorn, och den går hyfsat på tomgång.
På denna så sitter hela flottörhuset på undersidan fast med en stor centrumbult, ta loss denna bult, och var försiktig med gummipackningen runt koppen.
I denna bult sitter huvudmunstycket, och i själva förgasaren sitter lågfartsmunstycket med mejselfattning.
Plocka isär, rengör (blås med tryckluft).
Var dock noga med att märka hur de två gummipluggarna sitter i flottörhuset innan du tar loss dom, det finns tre hål, och två är pluggade.
Om du pluggar fel hål, så går den väldigt dåligt, som att den är konstant chokad.
Sätt ihop allting, och justera luftskruven (den lilla fjäderbelastade på ovansidan), det gör du genom att försiktigt dra den i botten, och sedan skruva ut den ca 1 1/4 varv.
Nu borde den gå bra.
Kolla även att du har dragit klamren runt förgasarhalsarna, som sitter runt gummit.
M.V.H
/Tobias

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tack för alla tips hade löst bägge förgasarna igen rengjorde med diesel, t-röd tryckluft och svetstråd. Till slut gick det tills sig.

Nu skall bara jag lösa linjering av variatorerna :(