Problem från ½ till fullgas?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har idag varit ut på isen och frsökt kolla hur min skoter går. Den är väldigt snabb och rapp från stillastånde upp till ca 80km/h typ straxt under halv gas. Motorn ligegr på starxt över 7000rpm. Ligger jag och kör med halvgas så går den ca 100km/h på 7500rpm...trycker jag sen fullgas så händer inget nämnvärt...hastigehtet segar sig upp till typ 110.

Jag har kollat igenom förgasarna 2 ggr. Jag har även gått ner 1 steg på huvudmunstucket och sänkt nålen 1 hack. Detta gjorde att jag blev av med bluddret på rutn 1/4 till ½ gas.

Kan det vara något med variatorerna? Jag har ju haft isär båda och rengjort och smort upp dom. Kan det var fel fjäder eller vikter?

Så vad skall jag börja med att kolla upp så jag kommer vidare?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har idag varit och testat lite mera.

½gas: då ligger den på ca 7500rpm och stiftena ser bruna och bra ut.

Fullgas: då sjunker varvet sakta men säkert nertill ca 7100rpm. Och då är det högra stiftet brun typ som vid ½gas, men det vänstra e alldeles svart och ser ut att gå väldigt fett.

Det är lika stora munstucken på båda förgasarna och nålen e i samma läge. Jag gissar på att det är detta som e problemet att cylindrar går olika bra och det är därför den inte har ork på fullgas.

Vad är det som kan göra att den går så olika?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kom på det att då jag påbörjade min renovering av skotern så syntes också tecken på att den ena cylindern hade gått fett. Det är ju samma cylnder som jag nu också har problem med.

På fullgas är det väl i princip bara huvudmunstycket som jobbar eller?
Finns det något annat än förgasarna som kan vara problemet?

Såhär såg utblåsen ut då jag demonterade motorn.

 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har nu plockat isär förgasarna igen. På den förgasare som den går fet på hittade jag ett metallspån. Det låg i det röret som nålen går igenom. Men det låg i den öppning som kommer ifrån luftintaget. Misstänker det skall komma in luft runt nålen på något vis. Kan detta spån göra att det inte blivit rätt luftström och den då istället har fått för mycket bränsle??
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Ofta du ligger på 7500 rpm vid halvgas?!
Låter ju enligt mig sjukt högt!!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vad borde man ligga på för varv då vid halvgas? Det är väl primärvariatorn som justerar detta och den är ju helt original
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Nu vet jag inte vad din bör ha. Men tex min F7 har maxvarv kring 7800-8000 ungefär.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja min har max effekt vid ca 7500rpm, islagvarv runt 3500rpm. Så du menar att den inte borde gå upp till över 7000rpm på halvgas??
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK. Men att den varvar för mycket på halvgas förklarar väl inte att den går fett på ena cylindern vid fullgas och tappar ork. Så då har jag 2 problem. Antagligen något med primärvariatorn som låter motorn varva upp för tidigt och sen antagligen något med förgasarna. Förhoppningsvis det metalllspån som jag hittade. Skall testa i helgen och se hur den beter sig nu.

Kan det bara fel på primären eller kan det vara fel på sek. variatorn? har efterfrågat info om vad som gör vad med varitatorena, inegn som har tips på hemsidan så man kan läsa in sig på variatorer?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Har du tur är det metallspånet som orsakat fetgången för den får mer sås om det luftinsläppet täpps till. och är det luftinsläppetv till nålmunstycket så kan det i många fall var just högfart som blir fet. Men om du har otur är det bara lågfarten som blir snålare nu ber på vilket hål som satt igen.

Kolla synkningen som sagt!

Annars vanligt fel när varvtalet sjunker på full gas är variatorer som tjärvar eller har sluta /av fjädrar eller felbestyckade.

Varvtalet du har på halv gas kan nog stämma bra tror jag. Om jag tar en liknade maskin fast polaris indy 500 så varvar den närmare 7500v på halv gas. Den har 80hk motor och slutvarv kring 8000v
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har du kollat bränslepumpen? Pumpen brukar drivas av vaccum från ena cylinderns vevhus, och om membranet i pumpen är otätt, så suger motorn soppa genom vaccumslangen.

7500 rpm vid halv gas är inget konstigt. Det betyder ju inte att det varvar 15000 rpm vid full gas.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har du kollat bränslepumpen? Pumpen brukar drivas av vaccum från ena cylinderns vevhus, och om membranet i pumpen är otätt, så suger motorn soppa genom vaccumslangen.

7500 rpm vid halv gas är inget konstigt. Det betyder ju inte att det varvar 15000 rpm vid full gas.
OK det var ett bra tips...men borde den inte gå fett redan på halv gas då? Hur kollar man mebranet är det isärplockning som gäller?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du suger i vaccumslangen som driver pumpen så ska du inte få soppa i munnen. "Sug till", och sätt tungan i hålet på slangen. Det ska vara så tätt att slangen sitter kvar på tungan.

För övrigt kan jag rekommendera att du tar isär och rengör pumpen, om du inte gjort det nyligt. Det brukar samlas en del skit i dom med åren...
 
Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK skall kolla. Det finns dock inga rep. satser till den pumpen som sitter på min skoter så jag vill inte gärna plocka isär den för då är det ju risk att nåt membran går sönder :(
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Forfarande problem. Det som också skilljer från ½gas till full är ju oljepumpen. Den pumpar in olja i bränslepumpen som fördelar det på båda slangarna till förgasaran. Kan det vara så att det är skräp i pumpen och därför fördelar sig inte oljan jämt mellan cylindrarna och att den därför går olika på cylindrarna?? Jag tycker det låter långsökt men ftersom jag haft isär förgasarna nu 3 gånger i minsta molekyl och inte hittar nåt konstigt där.

Varken varvtal eller hastighet åkar ju från ½gas till fullgas så där finns ju inget som påverkar. Det som ändrar är ju trottelläge och oljapumpen.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
"Sug till", och sätt tungan i hålet på slangen. Det ska vara så tätt att slangen sitter kvar på tungan.
Måste ju rätta mig själv här... Glömde skriva att det är ett pytttttelitet luftningshål i godset på pumpen som man måste hålla för med fingret, annars blir det aldrig såpass tätt att slangen suger fast på tungan...

Har du kollat detta (pumpen), förresten?

Har du provat byta plats på tändstiftskablarna och se om problemet byter sida?
Har du provat byta plats på förgasarna och se om problemet byter sida?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tändstiftskablarna har jag et testat att byta sida på. Förgasarna går ej att byta sida på eftersom det är en exel mellandom som lyfter trotteln och det är bara hål på ena sidan för axeln.
Ska testa det med tändkablarna om jag får dom att räcka till till. Dom är ju olika långa men får lossa tänssplen som sitter på luftboxen så borde det funka.