I år har det varit väldigt mycket snö ute i Stockholms skärgård. Tillräckligt för att kapitulera och skaffa ett åkdon till nästa år.
Jag har bara kört skoter under totalt 2-3 timmar vid ett par olika tillfällen, så jag är helt rudis på modeller. Vad jag ser finns ingen i Stockholm som säljer skotrar, så det blir till att resa norrut.
Jag är väldigt tacksam för idéer om skotermodeller!
Beskriver vad som värdesätts och de förhållanden som råder:
Det är vad jag kommer på just nu.
Jag har bara kört skoter under totalt 2-3 timmar vid ett par olika tillfällen, så jag är helt rudis på modeller. Vad jag ser finns ingen i Stockholm som säljer skotrar, så det blir till att resa norrut.
Jag är väldigt tacksam för idéer om skotermodeller!
Beskriver vad som värdesätts och de förhållanden som råder:
- Det avstånd som normalt skall tillryggaläggas är bara dryga kilometern - enkel väg. Men det kan vara så mycket snö att inga andra alternativ finns. Snöskor är enda alternativet, men det lämpar sig inte för mina gamla föräldrar, som skall ha skjuts då och då.
- Jag vill kunna koppla på ett släp för transport av förnödenheter och ett par passagerare.
- Ibland kommer man att kunna köra över isen, men det är väl att beteckna som det enkla fallet, dvs det kräver inte mycket av skotern.
- I år tog det ända till mitten av januari innan isen bar. Alternativet är då en repa på c:a kilometern genom skogen och över några fält. Det finns egentligen bara en mindre backe, dvs inga direkta branter någonstans.
- I år var det duktigt med lössnö. Man sjönk ned REJÄLT även med stora modellen av snöskor. Skotern måste vara bra på att ta sig fram i lössnö. (Jag är så rudis på skoter att jag inte ens vet om ALLA skotrar är bra på lössnö...)
- Det måste gå att ta minst en passagerare på skotern.
- Det skall kännas relativt tryggt och enkelt för en äldre människa att kliva på, åka med och kliva av.
- Ibland fryser det på rejält. Då kan det vara kul att kunna ta en lite längre tur över isen, men det kräver förstås att man har örnkoll på vakar mm. Så det är inget jag tänker mig att dimensionera för, dvs den behöver inte vara snabb.
- Jag behöver vid något tillfälle kunna lämna skotern vid Waxholmsbolagets brygga under 1-2 veckor för att kunna hoppa på den när man kommer tillbaka. Då skall den starta utan problem. Där finns ingen ström jag kan låna, så jag vill att den skall vara grymt startsäker. (Vad kan man göra för att den skall starta snällt?)
- Helst under 100.000, tänker jag mig.
- Förmodligen söker jag en ny skoter, men ibland har jag funderat på om det inte skulle vara ballast att ha en "veteranskoter" - något från 60-talet eller 70-talet kanske.
Det är vad jag kommer på just nu.