Skoter för skärgården

rrockett

Medlem
5 feb 2011
16
0
1
I år har det varit väldigt mycket snö ute i Stockholms skärgård. Tillräckligt för att kapitulera och skaffa ett åkdon till nästa år.

Jag har bara kört skoter under totalt 2-3 timmar vid ett par olika tillfällen, så jag är helt rudis på modeller. Vad jag ser finns ingen i Stockholm som säljer skotrar, så det blir till att resa norrut.

Jag är väldigt tacksam för idéer om skotermodeller!

Beskriver vad som värdesätts och de förhållanden som råder:

  1. Det avstånd som normalt skall tillryggaläggas är bara dryga kilometern - enkel väg. Men det kan vara så mycket snö att inga andra alternativ finns. Snöskor är enda alternativet, men det lämpar sig inte för mina gamla föräldrar, som skall ha skjuts då och då.
  2. Jag vill kunna koppla på ett släp för transport av förnödenheter och ett par passagerare.
  3. Ibland kommer man att kunna köra över isen, men det är väl att beteckna som det enkla fallet, dvs det kräver inte mycket av skotern.
  4. I år tog det ända till mitten av januari innan isen bar. Alternativet är då en repa på c:a kilometern genom skogen och över några fält. Det finns egentligen bara en mindre backe, dvs inga direkta branter någonstans.
  5. I år var det duktigt med lössnö. Man sjönk ned REJÄLT även med stora modellen av snöskor. Skotern måste vara bra på att ta sig fram i lössnö. (Jag är så rudis på skoter att jag inte ens vet om ALLA skotrar är bra på lössnö...)
  6. Det måste gå att ta minst en passagerare på skotern.
  7. Det skall kännas relativt tryggt och enkelt för en äldre människa att kliva på, åka med och kliva av.
  8. Ibland fryser det på rejält. Då kan det vara kul att kunna ta en lite längre tur över isen, men det kräver förstås att man har örnkoll på vakar mm. Så det är inget jag tänker mig att dimensionera för, dvs den behöver inte vara snabb.
  9. Jag behöver vid något tillfälle kunna lämna skotern vid Waxholmsbolagets brygga under 1-2 veckor för att kunna hoppa på den när man kommer tillbaka. Då skall den starta utan problem. Där finns ingen ström jag kan låna, så jag vill att den skall vara grymt startsäker. (Vad kan man göra för att den skall starta snällt?)
  10. Helst under 100.000, tänker jag mig.
  11. Förmodligen söker jag en ny skoter, men ibland har jag funderat på om det inte skulle vara ballast att ha en "veteranskoter" - något från 60-talet eller 70-talet kanske.
Viktigtast är nog att den är bra på att starta, snäll att åka med och klarar riktigt fluffig djupsnö.
Det är vad jag kommer på just nu.
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
ang. skoterhandlare så finns det en del i stockholms området om du söker nytt, arctic cat > Din MC i sollentuna, Polaris > Skog & Trädgård, sollentuna och bromma, Ski-doo, > proffs & fritidsmaskiner i märsta och enebyberg. Yamaha > yamaha center, järfälla, haninge ... Finns säkert fler.

sen tycker jag att jag har sett ovanligt mycket skotrar på blocket i sthlms området denna säsong, och dom har gått åt fort !

ang. skoter modell så låter det som att en yamaha viking III möjligtvis skulle kunna passa dig, 2-taktare, startar alltid om den är servad och behandlad på rätt sätt, fläktkyld > den strejkar inte om det är dåligt med snö, den är oerhört dragstark, tar sig fram bra i lössnö och man får utan problem plats 3 stycken på dynan ! nackdelen är väl att den är något tung.
viking III'an kom 99 men tillverkas än idag, en ny kostar ca 80-90 k.
 

rrockett

Medlem
5 feb 2011
16
0
1
Tack!

Antar att det är VK540III du menar. Den ser ju ut att ha de egenskaper jag söker. Fick jag önska något så skulle det väl vara att den såg lite modernare ut - men det är väl det som är lite av grejen med den här. Jag kan definitivt vänja mig vid tanken.

Det där med service blir väl inte sådär alldeles enkelt eftersom detta är en ö. Man lär väl på ett eller annat sätt frakta ut den på sommaren, men sen bör man helst kunna fixa servicen själv. Att ta den till fastlandet blir ett helt projekt. Jag antar att servicen inte kräver alltför mycket och är något man kan göra själv - åtminstone de första 5-10 åren. Med tanke på den minst sagt måttliga körsträcka det nog blir fråga om - kanske 20-30 km per år - så är det kanske inget problem..

Och så undrar jag förstås var man får tag på ett lämpligt släp som kan frakta såväl personer som material och förnödenheter. Kan man kanske börja med en sån där klassisk träpulka? Eller är det något helt annat som gäller? Dimensionerande kan väl sägas vara att den bör klara minst 250 kg last och kunna dras efter skoter.
 

rrockett

Medlem
5 feb 2011
16
0
1
Hmm. Viking III... I en annons på Blocket står det:

Är inte detta en RS Viking?


Pris: 124 900:-
Yamaha Viking III, provkör nu på lördag -Rörb
Årsmodell: 2011
Mätarställning: 0 mil
Färg: Svart
Typ: Snöskoter
Info: Automatisk växellåda, Provkör Yamahas Snöskoterprogram på rörbergs motorstadion nu på lördag den 5e Februari mellan klockan 11-15. Mer info på vår hemsida www.lingvalls.se. Namnet säger allt. RSViking Professional är en SUV på snö. Den klarar mändger av utmaningar. Den är byggd på ett slitstarkt stålchassi, och den trecylindriga fyrtakts Genesis®-motorn gör RSViking Professional både driftsäker, ekonomisk och miljövänlig. Den breda 508 mm Camoplast® Ripsaw?-mattan ger suveräna köregenskaper på nysnön medan ProAction®-boggien med flip up klarar uppgiften - även under de svåraste vinterförhållandena. Den extra stora vindrutan och den mjuka sadeln ger extra hög komfort när du och din snöskoter är på långtur. www.lingvalls.se
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Hmm. Viking III... I en annons på Blocket står det:

Är inte detta en RS Viking?

Svar: Ja, det där på bild är en RS viking -2011.

Angående service på den tidigare diskuterade modellen Viking 540III så är det en 2tacktare.
De kräver i princip ingen service..fräsch bensin och olja och den tuffar och går.
Sen att drivrem och övriga slit delar bör ses över med jämna mellan rum är ju något som de flesta med lite motor / bil vana bör kunna.
Lager runt drivsystemet och hjul lager i underredet samt fett i leder och axlar kan man ha översyn efter eller innan varje säsong för att undvika onödigt slitage / haverier.

Tipps till släp/pulka kan jag tänka mig någon form av Nila pulka / (nila kopia - billigare) i.o.m att du ville ha möjligheten att transportera personer utöver snöskoterns kapacitet samt även ha med någon form av packning. Dessa pulkor ger även en behaglig komfort för de sittandes i, de har även kapell så att de i pulkan inte utsätts för vinddrag när det är kallt. (rekommenderas att inte användas vid färd på is - alltså ha kapellet öppet, så man snabbt kan ta sig ur vid is bristning).

Hoppas det hjälpte något!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en lynx 5900 med rotax 503 motorn skulle jag köpa, fast då blir det en begagnad skoter. tror dom tillverkades till 07 eller liknande. men det är en skoter som tar sig fram överallt, och skulle det ta stopp frammåt så lägger man i backen och backar sig lös. fast du verkar ju kunna lägga ut mycke pengar på skoter, så varför inte kika på en lynx commander 09-10 dom borde man få kring 100k med några få mil på mätaren
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Med tanke på den minst sagt måttliga körsträcka det nog blir fråga om - kanske 20-30 km per år - så är det kanske inget problem..
Om du nu inte är stekrik och skiter pengar så känns det rätt så onödigt och megaförlustaffär att köpa en "ny" skoter om du bara ska köra 2-3mil /säsong. Skulle nog hellre rekommendera en äldre skoter för 30-40000:- då. Finns dom med i stort sett samma egenskaper, kanske inte lika modernt utseende då.

Säker på att skoter är enda alternativet? Känns som en väldig förlustaffär med tanke på det lilla du ska använda den. En ATV med bandtillsats kanske?? Så kan du använda den hela året runt. Hjul på sommaren, band på vintern.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Du behöver en billig fläktkyld långbandare. Yamaha viking540/venture480 ,Lynx 3900/5900 eller ski-doo har lämpliga modeller från ca -92 o framåt. Kostar från tjugotusen o uppåt.
Ett plus för yamaha är tillgången på reservdelar. Finns många yamahabutiker i Stockholmsområdet.
 

rrockett

Medlem
5 feb 2011
16
0
1
Tack för tipsen. Det bidde inget förra vintern, men nu blev det en VK540. Snö har det kommit nog, så nu behövs några veckors rejäl kyla så att det blir tjocka, fina isar. Tyvärr körs vissa skoterspår sönder av ATV:er. :mmph: