Dela ut Aftonbladet?

E

eMe181

Hej, har tänkt börja dela ut aftonbladet. Har någon här någon kunskap, vet redan att det inte är grymt bra betalt. Men pengar är det iallafall...:eek:hwell:
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kunskap om att dela ut?? Är väl bara knalla mellan brevlådorna som har beställt?? Du lär nog få info då du anmäler dig.
 
E

ejwbegysv

Går en kille i vårt område och säljer.. dock verkar han rikta in sig på folk över 60år för han kommer aldrig hit..
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Visst är det alltid bra att tjäna pengar. Och det ska du ha cred för. Till skillnad från alla: "hur har 16-åringen råd med den skotern?!"-folk.

Men tror tyvärr inte dela ut Aftonbladet är rätt väg att gå. Du får som sagt riktigt dåligt betalt:
Krävs att du har ett stort antal fasta kunder där du mer eller mindre bara kan gå dit och lämna en tidning/hämta pengarna, för att det ska vara värt mödan.
"2. För varje såld huvudtidning får du behålla 4:24kr. För varje såld bilaga får du behålla 2:02 kr. Tillsammans blir det 6:26 kr per Aftonbladet + bilaga. Det här är din lön."
Så du kan ju räkna på vad du får för timlön om du säljer X antal tidningar.

Försök istället att få ett extrajobb på något ställe? Hör runt i bekantskapskretsen. Butiker är bra = handels löneavtal ger bra med deg om man jobbar kväll/helg. Det kommer garanterat ge mer pengar.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Men tror tyvärr inte dela ut Aftonbladet är rätt väg att gå. Du får som sagt riktigt dåligt betalt:
Krävs att du har ett stort antal fasta kunder där du mer eller mindre bara kan gå dit och lämna en tidning/hämta pengarna, för att det ska vara värt mödan.
"2. För varje såld huvudtidning får du behålla 4:24kr. För varje såld bilaga får du behålla 2:02 kr. Tillsammans blir det 6:26 kr per Aftonbladet + bilaga. Det här är din lön."
Så du kan ju räkna på vad du får för timlön om du säljer X antal tidningar.

Försök istället att få ett extrajobb på något ställe? Hör runt i bekantskapskretsen. Butiker är bra = handels löneavtal ger bra med deg om man jobbar kväll/helg. Det kommer garanterat ge mer pengar.
Nu ska vi inte överdriva! Att säga att man tjänar bra pengar som 16åring i butik var att ta i! ingångslön/h är ca 70kr plus ob på helg/kvällar...
Varför inte kombinera, börja sälja AB och samtidigt sök jobb på ställen som ofta har en del personalomsättning, tex bensinstationer i din närhet..eller större butiker som jula, coop forum, ica maxi osv..
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Nu ska vi inte överdriva! Att säga att man tjänar bra pengar som 16åring i butik var att ta i! ingångslön/h är ca 70kr plus ob på helg/kvällar...
Varför inte kombinera, börja sälja AB och samtidigt sök jobb på ställen som ofta har en del personalomsättning, tex bensinstationer i din närhet..eller större butiker som jula, coop forum, ica maxi osv..
Ja, vad är genomsnittslönen för en 16-åring då? 105-140kr/h för att jobba kväll/helg tycker jag är helt okey.
Det motsvarar ändå rätt många tidningar.
 
D

Draken

Går en kille i vårt område och säljer.. dock verkar han rikta in sig på folk över 60år för han kommer aldrig hit..
Det är för att resterande vet vilken skittidning det är och vägrar köpa den.
En nyare version av en ding ding värld light.
 
E

eMe181

Visst är det alltid bra att tjäna pengar. Och det ska du ha cred för. Till skillnad från alla: "hur har 16-åringen råd med den skotern?!"-folk.

Men tror tyvärr inte dela ut Aftonbladet är rätt väg att gå. Du får som sagt riktigt dåligt betalt:
Krävs att du har ett stort antal fasta kunder där du mer eller mindre bara kan gå dit och lämna en tidning/hämta pengarna, för att det ska vara värt mödan.
"2. För varje såld huvudtidning får du behålla 4:24kr. För varje såld bilaga får du behålla 2:02 kr. Tillsammans blir det 6:26 kr per Aftonbladet + bilaga. Det här är din lön."
Så du kan ju räkna på vad du får för timlön om du säljer X antal tidningar.

Försök istället att få ett extrajobb på något ställe? Hör runt i bekantskapskretsen. Butiker är bra = handels löneavtal ger bra med deg om man jobbar kväll/helg. Det kommer garanterat ge mer pengar.
Jo precis.
Men jag tror att jag är alldeles för ung just nu, är 14 år. Men till hösten fyller jag 15 ( MOPPE YES ) och då kan man ju börja söka omkring om helgjobb/kvällsjobb.

Och om det blir så att den inte går sälja över 40 tidningar så drar jag till morsans jobb och säljer till några pensionärer. Pengar är ju pengar. Förstör inte heller helgen eftersom jag har väldigt svårt att sova länge på mårnarna.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Bra intiativ som andra sagt, Har du kollat med "Svensk direkt reklam" Dom delade jag ut för tidigare, ingen superlön men fick iaf ca 250kr för en utdelning som kanske tog 4 h. tyvärr kan man ju inte jobba mera än vad som finns reklam att dela ut..

Mitt råd skulle vara att försöka komma in i en affär, genom prao eller liknande, är man lite flitig kan man få bra helg/kvälls jobb.
:)
 
E

eMe181

Jo precis, jag ska ut på prao vecka 21-22 tror jag det var.

SDR har jag redan prövat, och det må vara det sämsta jobbet som finns. 2-3 timmar för att sortera sedan 3-4 timmar för att dela ut, och då fick man 300 kronor ungefär i månaden.
 
E

eMe181

Jo vet, har även läst lite mer på aftonbladet....

Om man säljer 1-24 tidningar så får man en provision på 1 krona på en tidning, om man säljer 25 och uppåt får man en provision på 3 kr, ungefär samma med bilagan. Och detta betalas ut före sommarlovet och före jullovet.

Blir en hel del pengar om man får upp över 25 varje gång...
Detta ska iallafall testas...:)
 
Last edited:
E

eMe181

Har tänkt igenom detta nu, tror jag skiter i aftonbladet. Slängde in en ansökan till SDR om ett distrikt...

Fast att det är sämre betalt så är det ju ändå pengar, även ganska chill med att bara gå omkring och lyssna på musik och dela ut tidigt på morgonen före folk har vaknat :=)
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag tror att snabbmatsrestauranger har som krav att man ska ha fyllt 15 år. Ingen direkt superlön men vad kräver man som 15åring? Drar man in 400kr på ett 4 timmars helgpass så är väll det okej i den åldern? Det skulle iallafall jag tycka.
 
E

eMe181

Japp, det är okej för mig :) Fyller ju inte 15 först förrän i augusti...

Har tänkt testa på en pizza restaurang :D
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Säger som k-len dåligt betalt du hade då... var iof ett tag sedan jag jobbade för dom men hade inte så mycket att sortera.

Lycka till! :)
 
E

eMe181

Tackar får man säga :=)

Blir att ringa dom imorgon :D Vill sätta igång direkt och börja tjäna cash ;]
 
E

eMe181

Perfekt, ringde dom för 2 timmar sedan :) Och distriktet vart jag bor är ledigt :) Dom räknade med att man skulle få mellan 80-280 Kr... Och om man är nolifer så går det även ta ett extra någon helg :)