Orkeslös rev 800, Variator problem??!

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Är helt grön på området ang variatorer, så vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta svar. Men då jag kör i lössnö och klipper på gasen så kommer allting direkt precis som det ska, men släpper jag gasen för att sedan kliva på direkt igen så blir de mest bara en stor jävla suck innan allting kommer tillbaka, lite som att variatorn inte växlar ut som den ska och det resulterar i att motorn inte orkar varva ut.. Orken försvinner helt enkelt, detta blev i samband med ett rembyte och Primärrenovering. Ramperna står på läge 5, rev 800 -04.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Tidigare innan jag sköt remmen så svarade den direkt hur mycke man än pumpgasade,
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Vad har du för rem nu?
Har du samma som tidigare?
Gick skotern konstigt allmänt efter du sköt den förra remmen?
Exakt samma rem, har endast jysterat den så den ligger ca 2mm ovanför sekundärn vilket den inte gjorde med förra remmen, då låg den snarare 2mm ner i sekundärn.
Krängde bara på reservremmen och körde hem lite försiktigt, men la inte märke till att den gick nå sämre. Rev ner primärn och renoverade den samt köpte ny orginalrem innan jag körde nå mer, och nu upplever jag detta.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
I see... dehär måste vi fixa :D

Vad har du för varv på clicker 5? (Kör dock inte klicker 5, sämsta klicker, skotern bara varvar o inget händer)
Håll dig på 3-4 så blir de kanon, 4 är att föredra då steget mellan 3-4 är 0.2mm och då motorbromsar den lite hårdare o bygger varvet bättre

Men som sagt, vad varvar den? På led? i snön?
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
I see... dehär måste vi fixa :D

Vad har du för varv på clicker 5? (Kör dock inte klicker 5, sämsta klicker, skotern bara varvar o inget händer)
Håll dig på 3-4 så blir de kanon, 4 är att föredra då steget mellan 3-4 är 0.2mm och då motorbromsar den lite hårdare o bygger varvet bättre

Men som sagt, vad varvar den? På led? i snön?
Ja det tycker jag absolut att vi ska ta och göra.. :D

Hmm, har verkligen inga siffror i huvudet vad den varvar just nu på eller utanför leden.. RUNT 8 i stora drag är väl vad jag kan säga, måste ut och prova isåfall och det hinner jag inte förens imorgon. :( Vad kommer jag märka för skillnad att kliva ner från 5 till 4?
Någon mer matnyttig info som du behöver?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Hej jag hadde likadan rev dom har 32mm matta orginal och är inställda efter dett blir ganska stor skillnad med 44mm
Det största problemet är återvaxlingen. orginal sitter det primärfjäder 160-260 ramper 414 viktpinnar 18.8 helix 50-40 sekundärfjäder 180-303vilket funkar bra för ledkörning.
Min lösning vart ny primärfjäder lila/lila 414 817 900 (160-320) klicker 3; sekundären 3mm chims eller fjäder 414 978 300 (225-300)
Det finns många lösningar men denna funkar och är inte så dyr.
Det blir en otroligt rapp maskin men vid mycket ledkörning ställ kicker på 2 och vid bara lössnökörning och ev höghöjd nr 4
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Hej jag hadde likadan rev dom har 32mm matta orginal och är inställda efter dett blir ganska stor skillnad med 44mm
Det största problemet är återvaxlingen. orginal sitter det primärfjäder 160-260 ramper 414 viktpinnar 18.8 helix 50-40 sekundärfjäder 180-303vilket funkar bra för ledkörning.
Min lösning vart ny primärfjäder lila/lila 414 817 900 (160-320) klicker 3; sekundären 3mm chims eller fjäder 414 978 300 (225-300)
Det finns många lösningar men denna funkar och är inte så dyr.
Det blir en otroligt rapp maskin men vid mycket ledkörning ställ kicker på 2 och vid bara lössnökörning och ev höghöjd nr 4
Okej, men detta är en 440/800 byggd på firma. Högkompstopp, 440tändning, dynoport helsystem drevat, variator micklat mm så variatorerna bör vara rätt optimerade efter motorn.
Och som sagt så fungerade den klockrent innan detta inträffade.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
ok trode det var en orginal när det stog rev 800 04
om allt har fungerat innan ren haveriet och samma rem används och variatorerna är ok
Har varit med om att vevaxel har vridigt sig vid rem haveri värt att kolla om du inte hitta någon lösning,
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
ok trode det var en orginal när det stog rev 800 04
om allt har fungerat innan ren haveriet och samma rem används och variatorerna är ok
Har varit med om att vevaxel har vridigt sig vid rem haveri värt att kolla om du inte hitta någon lösning,
Ja, det låter ju uppenbarligen underligt. Men då remmen gick av så gick motorn jävligt lugnt, och resulterade aldrig till någon övervarvning eller liknande.. Så tänkte mest om det kan vara något tjall i sekundär variatorn eller möjligen i primärn, rullar och bussningar var oerhört sletna så om renoveringen har påverkat "inställningarna" eller liknande?