Förlänga f7

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Är det någon som förlängt sin f7 till 365?
Jag skulle vilja veta hur långa förlängnings bitarna till boggiskenerna är.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ska också bygga 365 på min f6/7 men ja tänkte bara slakta en av mina reserv boggies å kapa av dom sista 20cm på skenorna från den å passa ihop de med slutet på dom andra, sen förstärka med en plåt från baksidan.

På så sätt får ja ju både orginal justeringen till mattspänningen samt slides hela vägen. Ska bara klura ut en snygg chassie förlängning samt köra in kolvar å få motorn bromsad innan den operationen kan börja på allvar.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag förlängde min F7a till 151" för några år sedan.

Om du/ni skall förlänga den så rekomenderar jag en boggie set-back. (flytta bak boggiefästena och vinkla boggiet så mattan får bättre vinkel emot drivhjulen). Annars kommer ni ha en lång maskin som beter sig som en kort maskin i djupsnö (precis som F7 EXT) = totalt värdelös.

Men sp, tropple 800 säger, 20cm är det du ska förlänga om du vill ha kvar boggiet i nuvarande hål. men personligen skulle jag ha flyttat bak boggiet 7cm och bara förlängt den 13cm.

Angående tunnel så brukar det vara svårast att få till en sjysst förlängning på Firecat modellerna då dom har så jävla tjocka kylare i bakkant, så jag vände min bak och fram så kunde man få den lite mer spetsig.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja de kan ju också vara ett alternativ. Men borde de inte gå att flytta bak kylaren ca 15cm? Har då inte ens kikat in i bandtunneln hur det ser ut där.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
ingen som har bild på sin förlängda f7:a? och 345 gör det ingen skillnad eller? för då behöver man vell inte göra om tunneln va?

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
mattan då, kampar man mattan till 34 för antar att det inte fins den bredden på den längden

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
mattan då, kampar man mattan till 34 för antar att det inte fins den bredden på den längden
Japp eller så kan man köra f7 ext matta (rätt bredd men 32mm kammar) och ja tror även mattan från Phazer Mtx bör passa (35cm bred 38mm kammar)

Har själv redan en nerkapad 44as som är rätt sliten men den får duga till att börja med.

Ska visst ha funnits tidigare en matta med rätt bredd och 51mm kammar tror ja de var. En på forumet ska visst ha en sån i sitt förvar:)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
bara kapa ner den på sidorna.

och ja, det går flytta bak kylaren 15cm, men eftersom du har kylarna i utkanten av fotstegen kommer det bli som på bilderna Mockan la upp = kylarslangar på utsidan tunneln.

Och angående en 345 matta. Det skulle inntebära 10cm längre matta, och det tror jag inte skulle göra någon skillnad någonstans.

Ska leta reda på bilderna på min gamla F7a så laddar jag upp dom senare.