Lågfartsmunstycke VM38?

snösprut

Medlem
16 dec 2009
18
0
1
Sitter och ska beställa nya lågfartsmunstycken till XCR:en men vet inte om jag det sitter långa eller korta lågfartsmunstycken i förgasarna (VM38).
Någon som vet?

Skotern går lite dåligt på låga varv, den är svag. Den "mååar" nån sekund innan den drar iväg om man trycker gasen i botten men när den kommer upp i varv går den som ett skott. Om jag sätter dit luftburken går den riktigt dåligt på låga varv. Trycker man gasen i botten med luftburken monterad så går den inte upp i varv alls, utan tuffar/fyrtaktar och "mååar" i 10-20 km/t.

Jag har läst mig till att lågfartsmunstycket reglerar bränsle och luftmängd från de lägre varven, stämmer detta? Och kommer det bli bättre om jag köper nya i annan storlek? Om det också stämmer så undrar jag om jag skall köpa större eller mindre lågfartsmunstycken.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
börja med att rengöra alla munstycken och så på förgasarna om du inte gjort det, blås ur soppaledningarna också på en gång, rengjort luftfiltret? eftersom den går sämre med burken på plats
 

snösprut

Medlem
16 dec 2009
18
0
1
börja med att rengöra alla munstycken och så på förgasarna om du inte gjort det, blås ur soppaledningarna också på en gång, rengjort luftfiltret? eftersom den går sämre med burken på plats
Tack för tipset. Jag ska ta upp och blåsa rent munstyckena imorgon.

Jag behöver inte ens ha luftfiltret i luftburken för att den ska gå sämre, utan det räcker med att jag sätter dit luftburken, tom som den är. Och ändå har förra ägaren gjort extra hål i burken.
Jag har SLP trippelpipor, kan det ha någon betydelse? Krävs det kanske mer luft med den pipan?
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
pipor=mer pulver. mer pulver=mer luft och bensin därför han gjort hål i burken. sätt dit burken med filter, rengjort. för du vill inte köra utan;) ge han lite mer luft på skruvarna på gasarna om inte rengöring hjälper. sen får du ta å kika på stiften när du kört, så den inte går snålt