Artic Bear cat WT 4-takt som larmar check engine

recklesss

Medlem
9 dec 2010
36
0
1
Ö-vik
På min Bear cat wide track 4 taktare (utan turbo) larmar check engine hela tiden , motortvättade den innan jag tog ut den för i år och efter en tur började lampan att lysa. Har tagit isär alla kontakter och blåst torrt sen kontaktspray o sist kontaktfett men felet kvarstod. Luftade systemet och ruckade på tempgivarkontakten i samma veva o då larmade den inte på typ 5 dagars olika turer. Men nu har den börjat lysa igen , körde den riktigt varm och ställde den i en kraftig lutning och luftade den och fyllde på med lite kylarvätska men den larmar ändå! Kylaren ovanför mattan blir bara ljummen ! Vad kan vara fel ? Temp givaren eller termostat eller ngt annat ? Blir brydd om vart man ska söka felet. Den går ju bra övrigt o misständer inte bara det att då lampan lyser går det bara köra typ max 70km/h men då larmet inte lyser går den som vanligt ca 100/110km/h

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.
Kan inte riktigt få ihop det till varför den skulle gå varm utifrån det du skriver ?
För mig är Hög temperatur inte samma som check engine.

Check Engine - > Baserad på data till /från motorstyrenheten finns något som anses felaktigt. Därför finns en aktiv felkod för detta. -> Motor går i "limp home" reducerad effekt. För att skydda sig själv. Så länge felkod finns. Läs ut felkod ! Då har du en sportslig chans att hitta vad som är fel. Annars är det bara mer eller mindre dåliga gissningar.

Lycka till.

recklesss

Medlem
9 dec 2010
36
0
1
Ö-vik
hm men det står i handboken att om check engine lampan lyser konstant så är det hög temp på vatten ! Hur läser jag av koden ? Antar man måste lämna in den och dom kopplar in en dator o läser av !?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
hm men det står i handboken att om check engine lampan lyser konstant så är det hög temp på vatten ! Hur läser jag av koden ? Antar man måste lämna in den och dom kopplar in en dator o läser av !?
Okej. Då hänger jag med på varför du tycker att det skulle vara vatten temp. Då förstår jag varför du kollade kylsystemet. Var inte självklart för mig iaf, från första inlägget.
Visst låter väl tempgivaren och dess kablage väldigt misstänkt.

Vet ej hur det vissas eller går läsa ut på den motorn, den är ju lite annorlunda. Står det inget i boken?
Visst hade det väl varit lättast att ha någon med erfarenhet av motorn och diagnos utrustning att kolla. Men tyvärr lär du få åka en bit...

recklesss

Medlem
9 dec 2010
36
0
1
Ö-vik
ok , hm kanske ska ringa runt lite o se om ngn har ngt självklart tipps. Ngn som har tipps på bra handlare som säljer artic delar osv ?
/Ante