Remspänning?

Morén

Medlem
8 feb 2011
36
0
1
Skellefteå
Hallå.
Har börjat upptäcka ett problem på min f7 -06.
När jag kör i djupsnö är det som att den går ner i varv och inte orkar varva ordentligt längre, den börjar bröla men om jag släpper gasen och tar om igen så ger den fullt varvtal igen. Det är som att variatorn växlar upp eller nåt. Sen blir det tvärt om när jag kör fort på packad led osv, när jag håller full gas är det som att den inte växlar upp tillräckligt, den varvar som den ska men jag får inte upp någon riktig hastighet tycker jag.

Hur många shims kan man sätta på plastbulten på sekundärvariatorn? Finns det något annat sätt att sträcka remmen?

Någon som varit med om något liknande, tacksam för svar.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
hur många shims som går dit vet jag inte men sträck remmen så mattan visar en tendens att gå runt då den är i luften , kolla indre bussningen på rörliga skivan i sekundären , den och 3 av rullarna är ofta helt slut
 

Morén

Medlem
8 feb 2011
36
0
1
Skellefteå
Jag har shims ända ut till O-ringen nu och tycker ändå inte att jag får tillräcklig spänning på remmen. Kan kanske remmen vara uttöjd?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Kolla hur slut motorfästen är för motorn kan vrida sig om dom är för slappa. Du får flytta hela motorn om remmen ligger i topp ,,dvs max 3mm över sekvarrens skivor (1-2mm mer normalt). Stummar man motorer lite mer så håller remmarna längre och det gäller framför allt twinnmotorer som har mjuka gummiupphängningar. Inte helt fel med att extrastaga motorer bara man placerar fäst punkter så man inte spräcker hela motorn så det gäller att tänka till vart man sätter staget!
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dra inte för hårt , hela skallen på den flexar ut om man drar för hårt , jag tycker den där plastskruven är skit